Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2806978_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. januar 2024
Sikkerhedskontor I
Lars Møller Haase
2023-10783
3091306
Besvarelse af spørgsmål nr. 448 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 448 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. december 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 449: Spm. om en redegørelse fra anklagemyndigheden om myndighedens overvejelser af, hvorvidt de informationer, som Lars Findsen og Claus Hjort Frederiksen blev tiltalt for at lække, i forvejen var offentligt kendte
Spørgsmål nr. 448 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Har
anklagemyndigheden i hele forløbet op til tiltalen af Claus
Hjort Frederiksen og Lars Findsen arbejdet efter en formodning
om, at man ikke kan dømmes for at afsløre oplysninger, som i
forvejen var offentlige kendte, når det i dommen fra Østre
Landsret i sagen om anklager mod den tidligere PET-chef, Ja-
kob Scharf, lød: ”Tavshedspligten omfatter som udgangspunkt
ikke oplysninger som er almindeligt kendte eller som er offent-
ligt tilgængelige, f.eks. som følge af medieomtale. Såfremt det
efter bevisførelsen må lægges til grund, at en oplysning i et til-
talepunkt var offentlig tilgængelig allerede på tidspunktet for til-
taltes mundtlige videregivelse heraf til A, er spørgsmålet heref-
ter om det udsagn, som tiltalte har fremsat, rækker videre, og i
givet fald, hvorvidt udsagnet i dette omfang efter en konkret
vurdering må anses for at være en fortrolig oplysning”?”
Svar:
Det følger af retsplejelovens § 96, stk. 1, at det er de offentlige anklageres
opgave sammen med politiet at forfølge forbrydelser efter reglerne i retsple-
jeloven. Endvidere følger det af bestemmelsens stk. 2, at de offentlige an-
klagere skal fremme enhver sag med den hurtighed, som sagens beskaffen-
hed tillader, og derved ikke blot påse, at strafskyldige drages til ansvar, men
også at forfølgning af uskyldige ikke finder sted.
Retsplejelovens § 96, stk. 2, er udtryk for et objektivitetsprincip, der er et
grundlæggende princip i strafferetsplejen, og som anses for en af de vigtig-
ste retssikkerhedsgarantier for behandlingen af straffesager. Bestemmelsen
indebærer bl.a., at anklagemyndigheden alene kan rejse tiltale i en straffe-
sag, hvis det vurderes, at sagen kan føre til domfældelse, jf. Michael Kistrup
m.fl., Straffeprocessen, 4. udg. (2023), s. 128.
Det bemærkes i øvrigt, at regeringen og SF den 6. december 2023 indgik en
aftale om bl.a. at udvide FE-undersøgelseskommissionens mandat. Under-
søgelsen udvides til at omfatte, om der er varetaget usaglige hensyn i for-
bindelse med efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens iværksæt-
telse og tilrettelæggelse af efterforskningen og retsforfølgningen i sagerne
mod Lars Findsen og Claus Hjort Frederiksen.
Side 2/2