Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2805467_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. december 2023
Formueretskontoret
Jonas Karlsen
2023-10335
3079483
Besvarelse af spørgsmål nr. 415 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 415 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. december
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Mette
Thiesen (DF).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 415: MFU spm., om staten generelt er erstatningsansvarlige overfor borgere, der har lidt et tab som følge af uhjemlede og ulovlige påkrav
Spørgsmål nr. 415 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener
ministeren,
at
staten
generelt
er
erstatningsansvarlige overfor borgere, der har lidt et tab
som følge af uhjemlede og ulovlige påkrav?”
Svar:
Jeg kan forstå, at dette spørgsmål er stillet i forlængelse af Justitsministeriets
besvarelse af 7. november 2023 af spørgsmål nr. 133 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg.
Som det fremgår af min besvarelse af ovennævnte spørgsmål, er jeg som
justitsminister af principielle årsager tilbageholdende med at udtale mig om
konkrete sager, der er eller har været prøvet ved domstolene.
Jeg kan dog generelt oplyse, at det er erstatningsrettens formål at fastlægge,
hvordan et økonomisk tab for en skade skal fordeles mellem skadevolder og
skadelidte.
Efter dansk rets almindelige principper om erstatning uden for kontrakt kan
den, der som følge af en andens handlinger eller undladelser er blevet udsat
for skade og derved har lidt et økonomisk tab, rette et erstatningskrav mod
den, der har forvoldt skaden. Det gælder også i situationer, hvor skaden er
forvoldt af en offentlig myndighed.
Det er en forudsætning for at ifalde erstatningsansvar, at det fornødne
ansvarsgrundlag er til stede. Dansk rets almindelige ansvarsgrundlag er
culpa, dvs. at der indtræder ansvar for skade, som er forvoldt ved forsætlig
eller uagtsom adfærd. Skadevolderen skal således have handlet i strid med
almindelige adfærdsnormer, og dette skal kunne bebrejdes vedkommende.
For offentlige myndigheder kan det f.eks. tale for tilstedeværelsen af et
ansvarsgrundlag, hvis myndigheden ikke har handlet i overensstemmelse
med loven eller forvaltningsretlige grundsætninger. Omvendt kan det tale
imod tilstedeværelsen af et ansvarsgrundlag, hvis myndigheden har ageret
inden for rammerne af lovgivningen og de forvaltningsretlige
grundsætninger.
Det må bedømmes selvstændigt, om der foreligger det fornødne
ansvarsgrundlag. Dette gælder også i forhold til ugyldige og/eller
ulovhjemlede afgørelser.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 415: MFU spm., om staten generelt er erstatningsansvarlige overfor borgere, der har lidt et tab som følge af uhjemlede og ulovlige påkrav
Udover at der skal foreligge et ansvarsgrundlag, er erstatningsansvar
betinget af, at der er årsagssammenhæng (kausalitet) mellem den indtrådte
skade og det ansvarspådragende forhold. Den skadevoldende handling skal
være årsag til skadens indtræden.
Herudover forudsætter et erstatningsansvar, at skaden er en påregnelig og
rimelig (adækvat) følge af den skadevoldende handling. Skader, der er helt
atypiske og tilfældige i forhold til den risiko, som blev fremkaldt ved den
skadevoldende handling, falder normalt uden for erstatningspligten.
Som det fremgår ovenfor, kan det ikke generelt siges, at staten er
erstatningsansvarlig over for borgere, der har lidt et tab som følge af
uhjemlede og ulovlige påkrav. Det beror på en konkret vurdering, om
myndighedernes dispositioner er erstatningspådragende.
Side 3/3