Enhed
Almene Boliger
Sagsbehandler
Katarina Bruun
Veljkovic Michelsen
Koordineret med
Sagsnr.
2023 - 9200
Doknr.
851741
Dato
29-04-2024
Beskrivelse af Frankrig, Nederlandene og Sveriges
udfordringer med udsatte boligområder
I REU alm. del
–
spm. 413 spørges der til, hvorvidt andre europæiske lande,
oplever de samme problemer med parallelsamfund som Danmark, samt
hvordan disse lande håndterer denne udfordring. Der er indhentet information
fra de danske ambassader i Frankrig, Nederlandene og Sverige, som er lande
Danmark generelt sammenligner sig med på dette område. Svarene er
indhentet som instruktion via Udenrigsministeriet.
Parallelsamfund er et dansk begreb, som ikke anvendes i andre lande, og der
vil derfor i det følgende være en definering af, hvad de respektive lande kalder
udsatte boligområder samt hvilke udfordringer der karakteriserer de respektive
landes boligområde.
Frankrig
Den danske ambassade i Paris har oplyst følgende:
”Hvilke
udfordringer står udsatte boligområder over for?
Hvordan definerer man dårligt stillede kvarterer med en ensartet
beboersammensætning?
I Frankrig fastsætter lov nr. 2014-173 af 21. februar 2014 om byplanlægning og
bymæssig samhørighed prioriterede kvarterer (hvis beboere kan være lejere
eller husejere) ud fra et minimumsantal indbyggere og ud fra en forskel i
økonomisk og social udvikling vurderet ud fra et enkelt kriterium: indkomst pr.
indbygger. Alle de andre sociale indikatorer, der historisk er blevet brugt til at
identificere dem (ungdomstilskud, tilskud til enlige forsørgere, tilskud til
husstande, der modtager APL (Personlig hjælp til bolig), arbejdsløshedstilskud,
social boligtilskud, immigrantbefolkningstilskud) er korreleret med det. Den kan
bruges til at identificere kvarterer, hvor folk oplever sociale vanskeligheder,
uanset hvor disse vanskeligheder stammer fra.
Mere specifikt:
•
det indkomstkriterium, der anvendes til at vurdere forskellen i økonomisk
og social udvikling i forhold til det nationale område på den ene side og
den bymæssige enhed, som distriktet ligger i, på den anden side, er
medianindkomsten pr. forbrugsenhed bragt ned til en grænse, der er
fastsat ved lov (artikel 4 i dekret nr. 2014-767 af 3. juli 2014 om den
nationale liste over prioriterede distrikter for bypolitik og de specifikke
procedurer for at bestemme dem i metropolafdelinger);
•
Befolkningen vurderes på grundlag af data fra Institut National de la
Statistique et des Etudes Economiques (INSEE), der gør det muligt at
måle fordelingen af beboernes indkomst pr. forbrugsenhed i
standardiserede kvadrater på 200 meter.
•
For at offentlige politikker kan anvendes på en meningsfuld måde, skal
disse kvadrater, der ligger i byområder (byområder med mere end
10.000 indbyggere), være kontinuerlige og have mindst 1.000
indbyggere.
1