Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2805377_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. december 2023
HR-kontoret
Julie
Mørkholt
Schliemann
2023-10064
3072792
Besvarelse af spørgsmål nr. 392 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 392 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. november
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Rebecca Blomqvist Lund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm., om det er et problem, at anklagerne har lavere og lavere anciennitet
Spørgsmål nr. 392 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del – svar på
spørgsmål 330 (folketingsåret 2018-19, 2. samling) oplyse, om
ministeren mener, at det er et problem, at anklagerne har lavere
og lavere anciennitet, og vil ministeren i afkræftende fald oplyse
hvorfor ikke?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Med henblik på at styrke straffesagsbehandlingen i
anklagemyndigheden
blev
anklagemyndigheden
med
flerårsaftalen for perioden 2021-2023 tilført ressourcer svarende
til i størrelsesordenen 90 årsværk i 2021 stigende til ca. 140
årsværk i 2023.
Midlerne
til
tilføjelsen
af
flere
ressourcer
til
anklagemyndigheden er udmøntet planmæssigt til den lokale
anklagemyndighed i politikredsene for 2021, 2022 og 2023. Der
er således gennemført et stort antal nyansættelser i perioden,
herunder også til anklagemyndigheden i Københavns Politi.
Dette afspejles også i opgørelsen over gennemsnitlig anciennitet
i anklagemyndigheden i Københavns Politi fra 2019 til 2023 –
der henvises til data i den samtidige besvarelse af besvarelse af
spørgsmål 391 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg – idet der
i Københavns Politi i perioden er blevet ansat mange nye jurister
(anklagerfuldmægtige),
hvilket
har
nedbragt
den
gennemsnitlige anciennitet.
Ansættelsen af nye jurister er sket løbende, og de nye
anklagerfuldmægtige indgår fra ansættelsens start i
opgaveløsningen, så de oplæres såvel i sagsbehandlingen som i
retsarbejdet.
Der vil imidlertid være en indkøringsperiode, før ansættelsen
har en positiv effekt i forhold til straffesagsproduktionen.
Endvidere vil et stort antal nyansættelser binde en tilsvarende
stor del af de erfarne anklageres arbejdstid til oplæring, ligesom
de nyansatte jurister fra ansættelsens start påbegynder et
længerevarende uddannelsesforløb (dette gælder uanset, om der
er tale om nyuddannede jurister eller jurister med erfaring fra
tidligere forudgående beskæftigelse fx fra advokatbranchen
eller anden offentlig myndighed).
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm., om det er et problem, at anklagerne har lavere og lavere anciennitet
Dog er anklagemyndighedens grunduddannelse – der forløber
over 3 år – opbygget således, at den væsentligste del af
uddannelsestiden er baseret på praksislæring i egen politikreds,
hvor den nyansatte tilknyttes en mentor fra første dag på jobbet.
Mentorordningen har været en fast del af grunduddannelsen for
anklagerfuldmægtige siden 2011. Mentoren har til opgave
løbende at sikre den anklagerfuldmægtiges udvikling bl.a. ved
trinvis tildeling af sager og feedback, herunder i forhold til
retsarbejdet.
Den 1. oktober 2022 blev onboarding- og mentorprogrammet
styrket ved indførelsen af nye retningslinjer på området. Det
skete bl.a. for at sikre en mere ensartet og tryg onboarding af
nye anklagerfuldmægtige. Da anklagemyndigheden dækker
over flere embeder, som alle er sammensat på vidt forskellige
måder (både for så vidt angår personalesammensætningen,
organisatorisk samt geografisk), er programmet opbygget med
en obligatorisk del suppleret af et inspirationskatalog
(fakultativt) - sidstnævnte med henblik på at vidensdele gode
oplæringsidéer på tværs af embederne. Af obligatoriske tiltag
kan bl.a. nævnes, at nye anklagerfuldmægtige skal have erfarne
kollegaer med i retten med henblik på feedback.
Rigsadvokaten følger løbende personaleudviklingen i forhold til
at sikre, at anklagemyndigheden på tværs af embeder har en
passende medarbejdersammensætning og udgør en attraktiv
arbejdsplads for alle medarbejdergrupper. Både når man som
nyansat bliver onboardet, men også når man har en højere
anciennitet og har været ansat i anklagemyndigheden i længere
tid.”
Jeg er som justitsminister glad for, at det i den seneste flerårsaftale for
politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 – indgået mellem
den daværende regering, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Nye Borgerlige –
blev aftalt et markant løft af straffesagsbehandlingen i politiet og
anklagemyndigheden, herunder med en styrkelse af anklagemyndigheden
med ca. 140 årsværk i 2023. Flerårsaftalen er med Aftale om finansloven
for 2024 forlænget med ét år.
Som det fremgår af Rigsadvokatens udtalelse i den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 391 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, vil en sådan
styrkelse af anklagemyndigheden kunne ses i ancienniteten, navnlig i lyset
af at Rigsadvokatens opgørelse over anciennitet ikke medregner erfaring fra
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm., om det er et problem, at anklagerne har lavere og lavere anciennitet
eventuel tidligere beskæftigelse uden for politiet og anklagemyndigheden,
f.eks. i advokatbranchen eller i en anden offentlig myndighed.
Jeg finder derfor ikke, at lavere anciennitet nødvendigvis skal ses som et
problem, men mere som en logisk konsekvens af beslutningen om at øge
antallet af anklagerårsværk.
Side 4/4