Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2799424_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. december 2023
Sikkerhedskontor I
Lars Møller Haase
2023-09493
3061291
Besvarelse af spørgsmål nr. 345 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 345 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. november 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Alex
Vanopslagh (LA).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 345: MFU spm. om, hvilken adgang er der for at dele resultaterne af et indgreb i meddelelseshemmeligheden efter retsplejelovens § 780 med udenforstående
Spørgsmål nr. 345 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilken
adgang er der for at dele resultaterne af et indgreb i
meddelelseshemmeligheden efter retsplejelovens § 780 med
udenforstående?”
Svar:
Offentligt ansatte er undergivet tavshedspligt. Det følger således af straffe-
lovens § 152, stk. 1, at personer, som virker eller har virket i offentlig tjene-
ste eller hverv, og som uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige op-
lysninger, som den pågældende har fået kendskab til, kan straffes med bøde
eller fængsel indtil 6 måneder. Bl.a. forvaltningslovens § 27 indeholder en
opregning af hensyn, der efter en konkret vurdering kan føre til, at en oplys-
ning er fortrolig og dermed undergivet tavshedspligt. Det følger heraf, at
tavshedspligten omfatter oplysninger om bl.a. enkeltpersoners private for-
hold, som det efter en konkret vurdering er nødvendigt at hemmeligholde
for at varetage væsentlige hensyn til bestemte offentlige eller private inte-
resser.
Det vil afhænge af en konkret vurdering
herunder oplysningernes karakter,
til hvem oplysningen er videregivet og under hvilke omstændigheder
om
en videregivelse af en fortrolig oplysning er uberettiget og dermed udgør et
brud på straffelovens almindelige regler om tavshedspligt. Denne konkrete
vurdering henhører i sidste ende under domstolene.
Side 2/2