Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2799436_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. december 2023
Sikkerhedskontor I
Lars Møller Haase
2023-09493
3061291
Besvarelse af spørgsmål nr. 337 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 337 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. november 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Alex
Vanopslagh (LA).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 344: MFU spm., om politiet kan foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden med baggrund i en mistanke om en overtrædelse af straffelovens kapitel 12
Spørgsmål nr. 337 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener
ministeren, at overvågning af en mistænkt persons hjem
er en ekstremt indgribende foranstaltning, og at resultater af en
sådan overvågning derfor bør behandles med allerstørste
omhu?”
Svar:
1.
Indgreb i meddelelseshemmeligheden er reguleret i retsplejelovens kapi-
tel 71. Aflytning af en mistænkt persons hjem i form af rumaflytning er om-
fattet af § 780, stk. 1, nr. 2 (anden aflytning).
Aflytning af en mistænkt persons hjem er et tvangsindgreb i den mistænktes
private interessesfære, og der stilles derfor en række betingelser for at an-
vende tvangsindgrebet som led i efterforskning af strafbare forhold.
Efter retsplejelovens § 781, stk. 1, må indgreb i meddelelseshemmeligheden
kun foretages, hvis betingelserne i bestemmelsens nr. 1-3 er opfyldt. Efter
nr. 1 skal der være bestemte grunde til at antage, at der på den pågældende
måde gives meddelelser eller foretages forsendelser til eller fra en mistænkt
(mistankekravet). Efter nr. 2 er det en betingelse, at indgrebet må antages at
være af afgørende betydning for efterforskningen (indikationskravet). Efter
nr. 3 skal efterforskningen angå en lovovertrædelse, som efter loven kan
straffes med fængsel i 6 år eller derover, en forsætlig overtrædelse af straf-
felovens kapitler 12 eller 13 eller overtrædelse af straffelovens §§ 124, stk.
2, 125, 127, stk. 1, 233, stk. 1, 235, 266 eller 281 eller udlændingelovens §
59, stk. 8, nr. 1-5, jf. dog § 781 a (kriminalitetskravet).
For så vidt angår rumaflytning efter retsplejelovens § 780, stk. 1, nr. 2, føl-
ger det af lovens § 781, stk. 5, at aflytningen kun kan foretages, når mistan-
ken vedrører en forbrydelse, som har medført eller som kan medføre fare
for menneskers liv eller velfærd eller for betydelige samfundsværdier.
Efter retsplejelovens § 782, stk. 1, må et indgreb i meddelelseshemmelighe-
den ikke foretages, såfremt det efter indgrebets formål, sagens betydning og
den krænkelse og ulempe, som indgrebet må antages at forvolde den eller
de personer, som det rammer, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.
Det fremgår af retsplejelovens § 783, stk. 1, 1. pkt., at indgreb i meddelel-
seshemmeligheden sker efter rettens kendelse. Politiet kan dog træffe
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 344: MFU spm., om politiet kan foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden med baggrund i en mistanke om en overtrædelse af straffelovens kapitel 12
beslutning om at foretage indgrebet, såfremt indgrebets øjemed ville forspil-
des, dersom retskendelse skulle afventes, jf. § 783, stk. 2, 1. pkt. I så fald
skal politiet snarest muligt og senest inden 24 timer fra indgrebets iværk-
sættelse forelægge sagen for retten, jf. 2. pkt.
At justitsministeren efter straffelovens §§ 110 f og 118 a er tillagt påtale-
kompetencen i sager om overtrædelse af bestemmelserne i straffelovens ka-
pitel 12 og visse af bestemmelserne i straffelovens kapitel 13, indebærer
ikke, at justitsministeren skal godkende indgreb i meddelelseshemmelighe-
den i sådanne sager.
Politiets tilintetgørelse af materiale, der ved et indgreb er kommet til politi-
ets kendskab, reguleres i retsplejelovens § 791. Det fremgår således af be-
stemmelsens stk. 1, at båndoptagelser, fotokopier eller anden gengivelse af
det, der ved indgrebet er kommet til politiets kendskab, skal tilintetgøres,
hvis der ikke rejses sigtelse mod nogen for den lovovertrædelse, der dannede
grundlag for indgrebet, eller hvis påtale senere opgives.
Myndighederne skal herudover selvsagt overholde relevante regler for be-
handling, herunder videregivelse, af oplysninger. Det gælder også oplysnin-
ger, som hidrører fra tvangsindgreb i forbindelse med strafferetlige efter-
forskninger.
2.
Det følger i øvrigt af PET-lovens § 1, stk. 1, nr. 4, at Politiets Efterret-
ningstjeneste (PET) har til opgave at holde justitsministeren underrettet om
forhold af betydning for landets indre sikkerhed, om forhold af væsentlig
betydning inden for efterretningstjenestens virksomhed og om vigtige en-
keltsager. Det betyder bl.a., at PET har pligt til på eget initiativ løbende at
underrette justitsministeren om vigtige enkeltsager.
Side 3/3