Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2799009_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1259
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. september 2023
Politikontoret
Poul Stampe Berggreen
2023-0030-9421
2966451
Besvarelse af spørgsmål nr. 1259 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1259 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. september
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen Debat: Domstole og politi – hvem holder I med?, Dagligvarehandel, den 6. november 2023
Spørgsmål nr. 1259 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Købmænd plages af
stigende antal tyverier – savner, at politiet rykker ud” fra
TV2.dk den 4. september 2023, og vil ministeren desuden
redegøre for, hvad regeringen agter at gøre for både at forebygge
og slå hårdere ned på butikstyverier?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra henholdsvis Østjyllands Politi, Fyns Politi og Københavns
Politi, idet artiklen vedrører disse tre politikredse.
Østjyllands Politi har oplyst, at politikredsen er bekendt med, at
mange butiksejere oplever udfordringer med butikstyverier i
deres butikker. Østjyllands Politi kan imidlertid ikke genkende
det billede, som artiklen tegner af, at politiet ikke tager
butikstyveri
alvorligt.
Østjyllands
Politi
prioriterer
behandlingen af butikstyverier ligesom øvrige sagsområder, og
politikredsen gør ved retsforfølgningen brug af de muligheder
og rammer, som lovgivningen sætter for området. Østjyllands
Politi har også afholdt møder med flere butiksejere i
politikredsen vedrørende de udfordringer med butikstyverier,
som de oplever. På møderne har der været en god og gavnlig
dialog
om
bl.a.
politiets
handlemuligheder,
anmeldelsesprocedurer og optimering af samarbejdet mellem
butiksejerne og politiet.
Østjyllands Politi har endvidere oplyst, at politikredsen helt
generelt sender en patrulje til en hændelse i tilfælde, hvor det
skønnes nødvendigt, og der i øvrigt konkret er mulighed for det
i prioriteringen af kredsens politipatruljer. Ved anmeldelse af
butikstyverier, hvor mistænkte er voldelig (anmeldelse om mere
end butikstyveri), truende, utryghedsskabende eller på anden
måde er vanskelig at håndtere, sender Østjyllands Politi som det
klare udgangspunkt en patrulje til gerningsstedet. Ved
anmeldelse af butikstyverier, hvor mistænkte er ikke-herboende
udlænding, uden fast bopæl i Danmark, under 18 år, ikke er
sikkert identificeret, eller når butikstyveriet har et professionelt
præg eller er af større omfang, sender Østjyllands Politi også
som udgangspunkt en patrulje til gerningsstedet.
Ved ukomplicerede sager anmoder Østjyllands Politi som
udgangspunkt om, at der indsendes en digital anmeldelse af
Side 2/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen Debat: Domstole og politi – hvem holder I med?, Dagligvarehandel, den 6. november 2023
butikstyveriet. Ukomplicerede sager vil typisk være tilfælde,
hvor mistænkte er identificeret og erkender forholdet, eller hvor
butikstyveriet først opdages efterfølgende og er dokumenteret
på overvågningsmateriale. Ud fra en samlet afvejning af
politikredsens ressourcer og de øvrige opgaver, som
politikredsen skal løfte, over for den forventede effekt af
tilstedeværelsen af en patrulje ved ukomplicerede
butikstyverier, er det politikredsens vurdering, at en skriftlig
anmeldelse i disse tilfælde er den mest hensigtsmæssige løsning.
Østjyllands Politi har videre oplyst, at sigtelsesprocenten i
anmeldelser af butikstyverier i politikredsen ligger på ca. 90 pct.
Det er Østjyllands Politis vurdering, at den høje sigtelsesprocent
hænger sammen med, at butikstyverier, hvor mistænkte tages på
fersk gerning og erkender forholdet, skønnes at udgøre langt den
største del af de sager om butikstyveri, som behandles i
politikredsen.
Østjyllands Politi har i øvrigt oplyst, at politikredsen på
baggrund af artiklen vil rette henvendelse til butiksindehaveren
af Spar i Risskov med henblik på en dialog omkring de
beskrevne udfordringer.
Fyns Politi har oplyst, at politikredsen efterforsker anmeldelser
om butikstyveri, uanset om anmeldelsen foretages personligt,
telefonisk eller skriftligt.
I de fleste tilfælde håndteres forløbet indledningsvis mellem den
butiksansatte og den mistænkte på stedet. Hvis den pågældende
er rolig, samarbejder, afleverer det stjålne tilbage og oplyser
sine generalier til brug for politianmeldelsen, foretages denne
typisk skriftligt.
Hvis den mistænkte ikke vil samarbejde med butikspersonalet,
eller hvis der er tvivl om den pågældendes rette identitet,
kontaktes politiet telefonisk via 114. Vagtcentralens personale
vil herefter i det enkelte tilfælde vurdere, om situationen kan
afhjælpes gennem telefonisk bistand, eller om der skal
disponeres en patrulje fra beredskabet.
Hvis den mistænkte ikke vil samarbejde, er truende eller der på
anden vis er behov for politiets bistand, kontaktes vagtcentralen
telefonisk via 114 eller 112, hvis det er akut. I disse tilfælde vil
vagtcentralen sende en patrulje til stedet. I de tilfælde, hvor
tyveriet allerede er sket, og hvor den eller de mistænkte er
flygtet fra stedet, vil vagtcentralen rundkaste signalementet på
personer og køretøjer mv. til de kørende patruljer og sende en
patrulje til stedet, hvis situationen fordrer det.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen Debat: Domstole og politi – hvem holder I med?, Dagligvarehandel, den 6. november 2023
Fyns Politi kan ikke afvise, at butiksindehavere eller ansatte har
oplevet at ringe til Fyns Politi, uden at der disponeres en patrulje
til stedet. Vagtcentralen disponerer således altid patruljerne ud
fra det aktuelle situationsbillede, og hvis der er travlhed på
grund af eksempelvis større færdselsuheld, røveri, skyderi,
knivstikkeri mv., vil det kunne medføre længere responstid. En
anmeldelse om butikstyveri tages dog, i lighed med andre
anmeldelser, alvorligt.
Københavns Politi har indledningsvis oplyst, at politikredsen
tager anmeldelser om butikstyveri alvorligt og udnytter de
rammer, som politikredsen har til rådighed i forhold til at stille
gerningspersoner til ansvar.
Københavns Politi har derudover oplyst, at der sigtes en
gerningsperson i over 90 pct. af alle tilfælde af butikstyverier i
politikredsen. Det er Københavns Politis opfattelse, at en af de
medvirkende årsager hertil er, at politikredsen har et godt
samarbejde med butiksindehaverne. Københavns Politi
modtager således gode og veloplyste anmeldelser, hvorefter
Københavns Politi foretager den nødvendige efterforskning og
sagsbehandling for at kunne rejse sigtelse, herunder indhente
eventuelt overvågningsmateriale. Samarbejdet understøttes
endvidere af et tæt samarbejde med de mange vagtfirmaer, som
butikkerne i politikredsen anvender.
I de tilfælde, hvor der er tale om mindreårige butikstyve og/eller
udlændinge, og i de tilfælde, hvor butikstyven optræder
voldeligt eller truende, sender Københavns Politi som
udgangspunkt en patrulje til stedet. Det samme gør sig
gældende, hvis butikstyveriet har et professionelt præg, er
omfangsrigt,
eller
hvis
anmelderen
skønner,
at
gerningspersonen samtidig har stjålet fra andre forretninger eller
genkendes fra tidligere episoder vedrørende butikstyveri.
Københavns Politi henlægger et meget begrænset antal sager om
butikstyveri (under ti pct.). Næsten alle butikstyverier, der bliver
anmeldt til Københavns Politi, resulterer således i en bøde eller
– i særlige tilfælde – i fængselsstraf. Det er Københavns Politis
vurdering, at det skyldes det gode og fokuserede samarbejde,
der er mellem politiet og butiksindehaverne.
I forhold til stigningen i antallet af anmeldelser om
butikstyverier er det Københavns Politis opfattelse, at der kan
være flere årsager hertil. Det kan bl.a. hænge sammen med, at
der er indført en elektronisk anmeldelsesblanket, der gør det
lettere for de erhvervsdrivende at anmelde et butikstyveri.
Københavns Politi har derudover oplyst, at politikredsen
løbende holder øje med området, således at politikredsen kan
Side 4/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen Debat: Domstole og politi – hvem holder I med?, Dagligvarehandel, den 6. november 2023
målrette forebyggelsesindsatsen og eventuelt patruljeringen,
hvis det rent operativ vurderes hensigtsmæssigt. Københavns
Politi har endvidere mulighed for eventuelt at sende
forebyggelseskonsulenter ud til butiksindehaverne med henblik
på at vejlede butiksindehaverne i forhold til konkrete
sikringstiltag.
I forhold til unge under 18 år, der har begået et butikstyveri, har
Københavns Politi oplyst, at politikredsen med det samme
opretter den unge i SSP-systemet, hvor skolen,
socialforvaltningen og politiet arbejder sammen om at
forebygge, at den unge begår ny kriminalitet.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelserne fra Østjyllands
Politi, Fyns Politi og Københavns Politi, idet det er Rigspolitiets
opfattelse, at butikstyverier i høj grad, ligesom øvrige
sagsområder, prioriteres på baggrund af en konkret vurdering.
Herudover kan Rigspolitiet generelt oplyse, at det fremgår af
politiets hjemmeside, at et butikstyveri kan anmeldes skriftligt
(digitalt) via hjemmesiden eller ved at møde op på
politistationen. Det fremgår også af anmeldelsessiden, at der
skal ringes 112, hvis gerningspersonen optræder voldeligt eller
truende, ligesom der skal ringes 114, hvis gerningspersonen er
under 18 år, er en ikke herboende udlænding, er uden fast bopæl,
ikke er sikkert identificeret eller skønnes også at have stjålet fra
andre forretninger. Der skal også ringes 114, hvis butikstyveriet
har et professionelt præg, er af større omfang, eller der er flere
gerningspersoner. Hvis der ringes på alarmnummer 112 eller
servicenummer 114, vil politiet vurdere, om der i det konkrete
tilfælde er behov for akut udrykning.”
2.
Det gør indtryk på mig, at antallet af anmeldte butikstyverier er steget
markant det seneste år. Butikstyveri er til stor gene og skaber utryghed for
butiksejere, ansatte og kunder. Derfor bør vi fra politisk side løbende
overveje, hvordan vi kan styrke indsatsen og dermed få vendt udviklingen.
Jeg mødtes før sommerferien med brancheorganisationen De Samvirkende
Købmænd for at drøfte, hvordan vi kan håndtere udfordringen med det
stigende antal butikstyverier. De Samvirkende Købmænd præsenterede i
den forbindelse deres ”10-punktsplan mod færre butikstyverier”, som jeg
har med i de videre overvejelser om, hvordan vi kan sætte ind over for
butikstyveri.
Side 5/5