Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2799003_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. december 2023
Politikontoret
Malthe Krusell Krarup
2023-09350
3075204
Besvarelse af spørgsmål nr. 320 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 320 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. november
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren vil kommentere på, om der kan findes bedre veje end at anholde en anmelder, det virker skørt, at politiet bruger kræfter på at anholde en person, som har en åbenlys interesse i, at retssagen føres - der henvises til Debat: Domstole og politi – hvem holder I med, Dagligvarehandel, den 6. november 2023
Spørgsmål nr. 320 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Debat: Domstole og
politi – hvem holder I med?”, Dagligvarehandel, den 6.
november 2023, herunder den kendsgerning, at politiet alt for
sjældent rykker ud til butikstyverier, og at en souschef, der, som
skildret i artiklen bliver afhentet om natten og indsat i detention,
fordi han én gang ikke er mødt op for at vidne i retten, er juridisk
dårligere stillet end tyvene, som blot undlader at møde op i
retten, og hvad vil ministeren foretage sig for at sikre, at
butikstyverier bliver prioriteret, at butiksejere og personale får
genoprettet deres tillid til retssystemet, samt at en sag som denne
håndteres på anden og lempeligere vis?”
Svar:
1.
Der henvises indledningsvis til Justitsministeriets besvarelse af 29.
september 2023 af spørgsmål nr. 1259 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg og Justitsministeriets besvarelse af 5. oktober 2023 af spørgsmål
nr. 1286 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har anmodet Statsadvokaten i København om
en udtalelse. Statsadvokaten har anmodet Sydsjællands og
Lolland-Falsters Politi om en udtalelse.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst, at sagen
vedrører en række butikstyverier efter straffelovens § 276,
brugstyverier af motorkøretøjer efter straffelovens § 293 a samt
flere overtrædelser af færdselsloven.
Hovedforhandlingen startede den 15. september 2023 ved
Retten i Næstved, hvor det pågældende vidne, der omtales i
spørgsmålet, var indkaldt til at afgive forklaring om flere
forhold vedrørende butikstyveri.
Indkaldelsen var lovligt forkyndt for vidnet, men vidnet mødte
ikke op til retsmødet. Anklageren vurderede, at vidnet ikke
kunne frafaldes, da forklaringen var nødvendig for sagens
oplysning. Retten afsagde derfor en anholdelsesbeslutning efter
retsplejelovens § 178, stk. 1, nr. 2, hvorefter retsmødet blev
udsat en time med henblik på, at politiet kunne bringe vidnet til
retten. Det var ikke muligt for politiet straks at anholde vidnet,
da politikredsens patruljer var disponeret til andre opgaver,
hvorfor retten afsagde en ny anholdelsesbeslutning med henblik
Side 2/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren vil kommentere på, om der kan findes bedre veje end at anholde en anmelder, det virker skørt, at politiet bruger kræfter på at anholde en person, som har en åbenlys interesse i, at retssagen føres - der henvises til Debat: Domstole og politi – hvem holder I med, Dagligvarehandel, den 6. november 2023
på, at vidnet kunne bringes til retten til det næste retsmøde i
sagen den 24. oktober 2023.
Når vidner, på trods af lovlig forkyndelse, ikke møder op i
retten, kan de begæres anholdt. Dette sker efter en konkret
vurdering med henblik på at sikre, at straffesagen kan
gennemføres uden yderligere udsættelse. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis vidnet ikke giver udtryk for at ville møde op næste
gang. Når der afsiges anholdelsesbeslutning omfattende et
udeblevet vidne, bliver vidnet ikke oplyst om tidspunktet for det
nye retsmøde. Politiet gennemfører som oftest en
anholdelsesbeslutning på det tidspunkt, hvor der er størst
sandsynlighed for, at et vidne kan udfindes, og
anholdelsesbeslutningen dermed kan effektueres. På den
baggrund blev vidnet i den nævnte sag anholdt natten til den 24.
oktober 2024 på sin bopæl.
Sagen verserer fortsat ved domstolene og forventes afsluttet den
1. februar 2024.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at anmeldelser om
butikstyverier tilgår politikredsene på forskellige måder.
Butikstyverier kan eksempelvis anmeldes via politiets
hjemmeside eller ved personligt fremmøde på politistationen.
En anmeldelse kan også foretages telefonisk via 112, hvis
gerningspersonen f.eks. er voldelig eller truende, ligesom
politiet kan kontaktes via 114, hvis gerningspersonen f.eks. er
mindreårig eller ikke-herboende udlænding.
Politiets tilstedeværelse vil ikke være relevant ved alle
butikstyverier. Når politiet modtager en telefonisk anmeldelse
om butikstyveri, herunder via alarm, vil politiet vurdere, om der
i det konkrete tilfælde er behov for at sende en patrulje til
gerningsstedet. Denne vurdering foretages ud fra en samlet
afvejning af den konkrete anmeldelse, politiets ressourcer og
øvrige opgaver på tidspunktet for anmeldelsen.
Hvis der er tale om ukomplicerede sager, hvor hændelsen har
fundet sted, og hvor butiksejeren alene ringer til politiet for at
anmelde forholdet, vil der som udgangspunkt ikke blive
disponeret en patrulje til stedet. Det kan bl.a. være tilfældet, hvis
forløbet håndteres af butikken, herunder hvor gerningspersonen
samarbejder med butikken, afleverer det stjålne tilbage samt
oplyser sine generalier til brug for butikkens anmeldelse til
politiet. Det samme kan gøre sig gældende, hvis
Side 3/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren vil kommentere på, om der kan findes bedre veje end at anholde en anmelder, det virker skørt, at politiet bruger kræfter på at anholde en person, som har en åbenlys interesse i, at retssagen føres - der henvises til Debat: Domstole og politi – hvem holder I med, Dagligvarehandel, den 6. november 2023
2799003_0004.png
gerningspersonen ikke længere er i butikken, når politiet bliver
kontaktet.
I de tilfælde, hvor gerningspersonen ikke samarbejder og
optræder voldeligt eller er truende, samt i de tilfælde, hvor der
er tale om mindreårige og/eller ikke-herboende udlændinge,
sender politiet som udgangspunkt en patrulje til stedet. Det
samme gør sig bl.a. gældende, hvis butikstyveriet har et
professionelt præg, er af større omfang, eller hvis anmelderen
skønner, at gerningspersonen samtidig har stjålet fra andre
forretninger eller genkendes fra tidligere episoder vedrørende
butikstyveri.
Tabellen nedenfor viser andelen af gange, hvor politiet i
perioden fra 2018 til 2023 (pr. 20. november 2023) har sendt en
patrulje i sager, hvor politiet har modtaget en telefonisk
henvendelse eller en alarm i forbindelse med et butikstyveri.
Andelen af gange, hvor politiet har sendt en patrulje til et butikstyveri ved telefoniske
henvendelser eller via alarm i perioden 2018-2023 (pr. 20. november 2023).
2018
Anmeldte
butikstyverier
(telefonisk/alarm)
Patrulje sendt til
stedet
7.699
4.810
2019
7.467
4.761
2020
6.723
4.714
2021
6.215
4.437
2022
7.417
5.349
2023
7.454
5.419
62,5 pct. 63,8 pct. 70,1 pct. 71,4 pct. 72,1 pct. 72,7 pct.
I alt (pct.)
*) Baseret på gerningskoderne: 75560 - Butikstyveri fra andre forretninger, 75561 -
Butikstyveri beklædning/skind/fodtøj, 75562 - Butikstyveri kiosk/cigar-/vinhandel, 75563 -
Butikstyveri købmand/supermarked/mejeri, 75564 - Butikstyveri radio/fotoforretning, 75565
- Butikstyveri urmager/guldsmed, 75566 - Butikstyveri møntvaskeri og 75570 - Butikstyveri,
tricktyveri.
Som det fremgår af tabellen, har politiet indtil videre i 2023
sendt en patrulje til et butikstyveri i 72,7 pct. af tilfældene ved
telefoniske henvendelser eller via alarm, hvilket er en mindre
stigning i forhold til tidligere år.
Det bemærkes, at Rigspolitiets opgørelse i ovenstående tabel er
baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS).
Opgørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et
egentligt statistiksystem. Opgørelsen er desuden baseret på
dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig.
Der vil således kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet
for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan
forekomme efterregistreringer.
Afslutningsvis kan det oplyses, at det er Rigspolitiets opfattelse,
at behandlingen af butikstyverier prioriteres af politikredsene på
baggrund af en konkret vurdering af den enkelte sag og politiets
opgaver i øvrigt. Det er endvidere Rigspolitiets opfattelse, at
politikredsene generelt har en god dialog med butikkerne om
Side 4/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren vil kommentere på, om der kan findes bedre veje end at anholde en anmelder, det virker skørt, at politiet bruger kræfter på at anholde en person, som har en åbenlys interesse i, at retssagen føres - der henvises til Debat: Domstole og politi – hvem holder I med, Dagligvarehandel, den 6. november 2023
eksempelvis
politiets
handlemuligheder,
anmeldelsesprocedurer og optimering af samarbejdet mellem
butiksindehaverne og politiet.”
2.
Jeg har fuld forståelse for, at det kan være en voldsom oplevelse for den
enkelte, der som udeblevet vidne anholdes til et retsmøde, efter at der i retten
er afsagt anholdelsesbeslutning. Der er imidlertid også et vægtigt hensyn at
tage til at sikre rettidig og effektiv behandling af straffesager, hvilket er af
afgørende betydning for forurettede, vidner og tiltalte – og for borgernes
generelle retsfølelse. Som det fremgår af Rigsadvokatens bidrag, skal
muligheden for at få et udeblevet vidne anholdt netop bidrage til at sikre, at
straffesager kan gennemføres uden yderligere udsættelser.
Jeg vil også gerne understrege, at butikstyverier er et stort problem for den
enkelte butiksejer, som vi skal tage alvorligt, og som skaber utryghed blandt
både kunder og ansatte. Derfor er jeg også optaget af, at vi får vendt
udviklingen med det stigende antal butikstyverier, vi desværre har set den
seneste tid. Mit embedsværk arbejder i øjeblikket med konkrete initiativer,
som skal sætte ind over for noget af den kriminalitet, der skaber utryghed i
hverdagen, herunder butikstyveri.
Side 5/5