Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2789933_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. november 2023
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Anders Svane Restorff
Caspersen
2023-09299
3057727
Besvarelse af spørgsmål nr. 313 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 313 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. november
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål nr. 1364 (2022-23, 2. samling) vil tilkendegive sin opfattelse af rimeligheden i den situation, at en umyndig skal betale for en værge
Spørgsmål nr. 313 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del –
spørgsmål nr. 1364 (2022-23, 2. samling) tilkendegive sin
opfattelse af rimeligheden i den situation, at en umyndig skal
betale for en værge - f.eks. ca. 100.000 kr. over 3 år - når et
kvalificeret familiemedlem tilbyder at udføre hvervet gratis?”
Svar:
1.
Jeg lægger stor vægt på, at der er retssikkerhed for personer under
værgemål; det handler om mennesker, som ikke altid kan tale deres egen
sag, og som derfor i høj grad har brug for, at deres interesser – under tilsyn
– bliver varetaget på en god og ordentlig måde.
Det er derfor en meget vigtig problematik, som den seneste tids
pressedækning af værgemålsområdet har sat fokus på, og det påvirker mig
naturligvis at høre, at nogle pårørende oplever, at værgen ikke har taget
redeligt vare på værgemålet.
På den baggrund har jeg bedt Civilstyrelsen om en udtalelse om, hvorvidt
der er behov for tiltag på området. Jeg kan forstå, at Civilstyrelsen forventer
at have en udtalelse klar inden årets udgang, og derefter vil jeg overveje,
hvad udtalelsen eventuelt giver anledning til.
2.
For så vidt angår spørgsmålet om vederlag til faste værger, henvises til
Familieretshusets bidrag til besvarelsen af 23. oktober 2023 af spørgsmål
nr. 1365 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf følgende fremgår:
”Den, der er under værgemål, betaler værgens vederlag og
nødvendige udlæg, hvis den pågældendes indtægt overstiger
198.000 kr. (2023-niveau), eller hvis den pågældendes formue
overstiger 75.000 kr. Hvis den del af indtægten eller formuen,
der overstiger disse grænser, ikke kan dække værgens vederlag
og nødvendige udlæg, betaler staten resten.
Vederlagets størrelse afhænger af værgemålets omfang, dvs. om
værgemålet omfatter økonomiske forhold, personlige forhold
eller både økonomiske og personlige forhold. Der er fastsat
standardtakster for vederlag til faste værger. Dette fremgår af
kapitel 4 i bekendtgørelse om behandling af værgemåls- og
værgesager samt om faste værger og værgens vederlag mv.
(bekendtgørelse nr. 1075 af 11. december 2003 –
Side 2/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål nr. 1364 (2022-23, 2. samling) vil tilkendegive sin opfattelse af rimeligheden i den situation, at en umyndig skal betale for en værge
2789933_0003.png
sagsbehandlingsbekendtgørelsen). Taksterne reguleres én gang
årligt og udgør i år 2023 følgende:
Løbende vederlag – alle
økonomiske forhold
Løbende vederlag
personlige forhold
alle
7.900 kr. årligt
9.300 kr. årligt
12.550 kr. (7.900
kr. + 4.650 kr.)
årligt
Løbende vederlag – alle pers.
og alle øko. forhold
Herudover kan de faste værger søge om fastsættelse af
etableringsvederlag, når der iværksættes nyt værgemål. I
forhold til etableringsvederlag er der tillige fastsat en
standardtakst, som reguleres én gang årligt og i år 2023 udgør:
Etableringsvederlag – alle
økonomiske forhold
Etableringsvederlag – alle
personlige forhold
Etableringsvederlag – alle pers.
og alle øko. forhold
Op til 8.600 kr.
Op til 4.000 kr.
Fastsættes
skønsmæssigt
Etableringsvederlag for værgemål, der omfatter både alle
personlige og alle økonomiske forhold, fastsættes skønsmæssigt
ud fra en konkret vurdering af det udførte arbejdes omfang og
karakter. Udgangspunktet er 500 kr./time.
Timeprisen på 500 kr. gælder også for fastsættelsen af
etableringsvederlag for værgemål, der er begrænset til
økonomiske eller til personlige forhold, som dog har en øvre
grænse jf. skemaet ovenfor. I særlige tilfælde er det dog muligt
at forhøje den øvre grænse.
Herudover vil de faste værger normalt tillige modtage et årligt
beløb til dækning af kontorholdsudgifter. Dette er med hjemmel
i sagsbehandlingsbekendtgørelsens § 17, stk. 3. Det årlige beløb
afhænger af værgemålets omfang og karakter og ligger normalt
i intervallet 800 kr.-1.200 kr. Beløbet kan være mindre end 800
kr., men også højere – dog ikke højere end 2.000 kr., som er
nævnt i bestemmelsen.
Endelig vil de faste værger efter ansøgning kunne få godtgjort
deres udgifter til kørsel i forbindelse med varetagelsen af
værgemålet.
Dette
sker
under
henvisning
til
sagsbehandlingsbekendtgørelsens § 17, stk. 2. Ved fastsættelse
af kørselsgodtgørelse anvendes statens lave kørselstakst.”
Side 3/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål nr. 1364 (2022-23, 2. samling) vil tilkendegive sin opfattelse af rimeligheden i den situation, at en umyndig skal betale for en værge
Der henvises endvidere til Familieretshusets bidrag til besvarelsen af 23.
oktober 2023 af spørgsmål nr. 1366 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg,
hvoraf følgende fremgår:
”En fast værge har mulighed for at ansøge om forhøjet vederlag
i værgemål, som er vedvarende (ikke tidsbegrænsede).
Det er Familieretshuset, som ud fra en gennemgang af
ansøgningen, fastsætter et eventuelt forhøjet vederlag. Dette
vederlag fastsættes skønsmæssigt.
Omstændigheder, som kan begrunde fastsættelse af et forhøjet
vederlag kan blandt andet være, hvis personen under værgemål
ejer fast ejendom, som skal sælges, hvilket sommetider kan
kræve en del arbejde, navnlig hvis ejendommen er beliggende i
udlandet, eller der viser sig at være mangler ved ejendommen.
En anden årsag til forhøjet vederlag kan være, at der på grund af
forholdene hos den person, der er under værgemål, er
omfangsrig kontakt til værgen fra kommune, bosted eller andre
myndigheder, eller at personen under værgemål har en familie,
som deltager meget aktivt i og omkring værgemålet, hvorfor
værgen bruger mere tid på varetagelsen af hvervet, end det
almindeligvis forudsættes. Der kan desuden være tilfælde, hvor
personen under værgemål eksempelvis ejer virksomheder eller
lignende. I disse situationer kan der tillige være et øget
tidsforbrug, som ikke kan indeholdes i det fastsatte løbende
vederlag.
Til brug for vurderingen af ansøgningen anmoder
Familieretshuset om oplysninger fra værgen vedrørende dennes
samlede tidsforbrug i sagen, herunder med angivelse af, hvilke
opgaver denne har udført. Der vil typisk blive anmodet om
oplysning om det samlede tidsforbrug for det seneste år.
Herefter vurderes værgens oplysninger op imod det tidsforbrug,
som sædvanligt forventes i et værgemål af det konkrete omfang.
Såfremt værgens tidsforbrug ligger væsentligt over, hvad der
forventes, kan der blive tale om fastsættelse af et forhøjet
vederlag. Vederlaget vil være et engangsvederlag.
I Familieretshusets vurdering af forhøjet vederlag er det ikke
nødvendigvis afregning time for time, men en skønsmæssig
vurdering af de udførte opgaver sammenholdt med det
tidsforbrug, som værgen har oplyst at have brugt. Heri er også
en vurdering af sværhedsgraden/kompleksiteten af en given
opgave. Her vil Familieretshuset også kunne nedsætte eller helt
afslå et forhøjet vederlag, såfremt det vurderes, at tidsforbruget
er for højt i forhold til, hvad man vurderes normalt at skulle
Side 4/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål nr. 1364 (2022-23, 2. samling) vil tilkendegive sin opfattelse af rimeligheden i den situation, at en umyndig skal betale for en værge
bruge på opgaven, eller at opgaven ikke er omfattet af det
pågældende værgemål.”
3.
For så vidt angår spørgsmålet om muligheden for at beskikke en ny værge
for den person, der er under værgemål, henvises til Familieretshusets bidrag
til besvarelsen af 23. oktober 2023 af spørgsmål nr. 1364 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg, hvoraf følgende fremgår:
”Det er Familieretshuset, som kan fritage og fratage en værge
beskikkelsen. Dette gælder også, hvis Familieretshuset får en
henvendelse fra et familiemedlem om at blive værge, når der
allerede er en værge. Der er efter værgemålslovens § 12 ikke
grundlag for at beskikke en ny værge, når der allerede er en
værge, medmindre værgen misbruger sin stilling eller i øvrigt
viser sig uegnet til hvervet, eller hvis det er nødvendigt at
hensyn til den, der er under værgemål. Hvis Familieretshuset får
en henvendelse fra en pårørende, som gerne vil være værge, selv
om der allerede er en værge, vil Familieretshuset vurdere, om
der er grundlag for at skifte værge.”
Side 5/5