Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2797300_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. december 2023
Politikontoret
Emilie Green van de Ven
2023-09331
3058140
Besvarelse af spørgsmål nr. 304 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 304 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. november
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om redegørelse for, om det er tilladt for enhver organisation eller ethvert individ at projicere budskaber på Christiansborg uden konsekvenser
Spørgsmål nr. 304 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren med henvisning til den nylige hændelse, hvor
Mellemfolkeligt Samvirke, en statsligt støttet organisation, har
anvendt projektorer til at oplyse Christiansborg med et specifikt
politisk budskab, redegøre for, om det er tilladt for enhver
organisation eller ethvert individ at projicere budskaber på
Christiansborg uden konsekvenser? Hvis dette ikke er tilladt, vil
ministeren så redegøre for, hvordan kan vi så acceptere, at en
organisation, der modtager statsstøtte, får lov til at udføre en
sådan handling.”
Svar:
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at straffeloven, politiloven og
bekendtgørelse om politiets sikring af den offentlige orden og beskyttelse af
enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv. samt politiets adgang til at
iværksætte midlertidige foranstaltninger (herefter ordensbekendtgørelsen)
ikke indeholder specifikke bestemmelser, der forbyder projicering af
politiske budskaber på bygninger.
Det kan dog oplyses, at der efter politiloven og ordensbekendtgørelsen kan
gribes ind over for handlinger, der f.eks. forstyrrer den offentlige orden eller
sikkerhed, ligesom sådanne handlinger efter omstændighederne er strafbare.
Der kan i den forbindelse henvises til politilovens § 5, stk. 2, hvorefter
politiet kan foretage en række indgreb med henblik på at afværge fare for
forstyrrelse af orden eller sikkerhed, herunder udstedelse af påbud, og
ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1, hvorefter slagsmål, skrigen, råben eller
anden støjende, voldelig, fornærmelig eller lignende optræden, der er egnet
til at forstyrre den offentlige orden, ikke må finde sted.
Det fremgår af forarbejderne til politiloven, at forstyrrelse af den offentlige
orden f.eks. omfatter gadeuorden, værtshusuorden, uanstændig adfærd,
støjende adfærd og krænkelse af fællesgoder som monumenter og lign.
Desuden kan politiet gribe ind, hvis der er fare for borgeres liv, helbred eller
ejendom i forbindelse med ulykker, sygdom mv. Det fremgår endvidere af
forarbejderne til politiloven, at politiet har mulighed for at foretage en
konkret afvejning af, om navnlig ordenshensynet er så tungtvejende, at der
bør gribes ind over for en konkret forstyrrelse, jf. Folketingstidende 2003-
04, tillæg A, side 5917.
Side 2/2