Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2775467_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. november 2023
Straffuldbyrdelseskontoret
Josefine Kirst Müntzberg
2023-06989
3023773
Besvarelse af spørgsmål nr. 26 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 26 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. oktober 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at eleverne ikke springer fra deres uddannelse som følge af, at de er blevet beordret til at skulle transportere sig 4 timers kørsel væk fra deres bopæl?
Spørgsmål nr. 26 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Elever beordret til
tjeneste i Vestre Fængsel” fra faengselsforbundet.dk den 6.
oktober 2023?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Åbningen af yderligere kapacitet i Østdanmark har skabt
behov for med kort frist at øge bemandingen på Sjælland. På
den baggrund blev det besluttet, at eleverne på
fængselsbetjentuddannelsens andet skolemodul for en periode
skal indgå i den konkrete postbesættelse. Det eneste sted på
Sjælland, hvor der i efteråret 2023 er elever på det andet
skolemodul, er på skolen i Nykøbing Falster. Det er derfor disse
elever, der har fået udsat deres skoleophold for en periode. De
berørte elever blev ultimo september 2023 orienteret af skolen
om, at deres skoleundervisning var udsat, og at de i stedet skulle
indgå i den konkrete postbesættelse. Eleverne har efterfølgende
fået oplyst, at de vil blive tilbudt et nyt skoleophold fra den 1.
januar 2024 på skolen i Nykøbing Falster.
Eleverne blev placeret på to tjenesteder, således at der har
kunnet tages individuelle hensyn; Københavns Fængsler/Vestre
Fængsel (otte elever) og Storstrøm Fængsel (to elever). I
forbindelse med placeringen er der i videst muligt omfang
blevet lyttet til elevernes ønsker ift. vagtplanlægning og
geografisk placering. Samtidig er det sikret, at eleverne ikke
oplever et løntab grundet det udskudte uddannelsesforløb.
2.
Der stilles i artiklen ”Elever beordret til tjeneste i Vestre
Fængsel” fra faengselsforbundet.dk spørgsmål til, hvorvidt
eleverne har de relevante kompetencer ift. at kunne bestride de
opgaver, som de skal udføre.
Kriminalforsorgen Uddannelsescenter har hertil oplyst, at
eleverne har gennemført det første skolemodul på
fængselsbetjentuddannelsen og som afslutning herpå bestået to
prøver; 1) Konflikthåndtering, magtanvendelse og nødværge og
2) Praktisk prøve, der omfatter den grundlæggende
opgaveløsning i arbejdet som fængselsbetjent. Eleverne har
endvidere forud for forlængelsen af praktikopholdet været i
cirka ni måneders praktik, der indledes med fem ugers
sidemandsperiode, hvor de tilegner sig den grundlæggende
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at eleverne ikke springer fra deres uddannelse som følge af, at de er blevet beordret til at skulle transportere sig 4 timers kørsel væk fra deres bopæl?
opgaveløsning som fængselsbetjent på tjenestestedet. Det er
denne praktik, der er blevet forlænget.
3.
Der stilles i den nævnte artikel også spørgsmål til, hvordan
kriminalforsorgen konkret vil sikre elevernes arbejdsmiljø og
fastholde dem.
Kriminalforsorgens Uddannelsescenter har hertil oplyst, at for
så vidt angår de otte elever, der er blevet tilført Københavns
Fængsler (som Vestre Fængsel organisatorisk hører under), har
Københavns Fængsler været opmærksomme på, at der er tale
om en ekstraordinær situation. På den baggrund har fængslet så
vidt muligt forsøgt at imødekomme elevernes ønsker og behov.
Forinden opstartsdatoen har fængslet orienteret eleverne om det
planlagte introduktionsprogram. Programmet indeholdt en
rundvisning på institutionen, hvor de blev præsenteret for de
relevante
uddannelsesansvarlige
ledelsesrepræsentanter,
praktikvejlederne og to områdetillidsrepræsentanter. De fik ifm.
introduktionsprogrammet mulighed for at gennemgå deres
vagtplan samt indflydelse på, hvilken afdeling de skulle gøre
tjeneste på. Praktikvejlederne gennemgik som en del af
introduktionsprogrammet dagligdagen i fængslet, herunder
dagligdagen på den afdeling, hvor den enkelte elev gør tjeneste
på. De to første vagter foregik endvidere som
sidemandsoplæring, hvor eleverne fulgte en erfaren kollega. Det
blev derefter vurderet, at det var forsvarligt at lade eleverne
indgå i postbesættelsen. Dog med det forbehold, at de ikke kan
varetage opgaver, som de ikke er uddannet til at varetage f.eks.
tjeneste på særlig sikret afdeling eller vagt ved anbringelse i
observations- eller sikringscelle.
De to sidste elever, der har fået forlænget deres praktikophold,
gør tjeneste på Storstrøm Fængsel, hvor de i forvejen gjorde
tjeneste. Det har derfor ikke været nødvendigt med et særligt
introduktionsprogram til dem.
4.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at der er indgået aftale med
Fængselsforbundet
om,
at
eleverne
modtager
et
engangsvederlag
for
den
udviste
fleksibilitet
og
omstillingsparathed. Eleverne er (i det omfang det er relevant
ift. det konkrete tjenestested) omfattet af reglerne om
merrejsetid.”
Side 3/3