Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2771908_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
26. oktober 2023
Strafferetskontoret
2023-0035-0352
2967238
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål J-L
fra Folketingets Retsudvalg den 26. oktober 2023
Samrådsspørgsmål J:
Vil ministeren redegøre for, om ministeren er enig med
Arbejdsgruppen om digitale krænkelser i konstateringen af, at
sugardatingtjenester på samme måde som trykte eller elektroniske
medier, der mod betaling annoncerer for prostitution, kan være
omfattet af straffelovens bestemmelser om mellemmandsvirksomhed,
der fremmer andres prostitution, og dermed kan være strafbart efter
straffelovens § 233, stk. 2, 2. pkt. (jf. Rapport fra arbejdsgruppen om
digitale krænkelser, 2022), og er ministeren enig i, at dette virke er en
opgave som politiet skal retsforfølge?
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2022-
23, 2. samling, jf. REU alm. del - samrådsspm. AA.
Samrådsspørgsmål K:
Vil ministeren være indstillet på at melde ud, at det fremover kan
retsforfølges, når sugardatingplatforme tjener penge på prostitution,
alternativt tage initiativ til en lovændring, der skal gøre op med den
mangeårige praksis for ikke at strafforfølge medier, der bringer
annoncer for prostitution, for mellemmandsvirksomhed, hvis dette er
en forudsætning for at kunne stille sugardatingtjenester strafferetligt
til ansvar efter straffelovens § 233, stk. 2, 2. pkt., som Arbejdsgruppen
Side 1/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. oktober 2023 om sugardating
om digitale krænkelser foreslår, jf. svar på REU alm. del spørgsmål
77 og Rapport fra arbejdsgruppen om digitale krænkelser (2022)?
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2022-
23, 2. samling, jf. REU alm. del - samrådsspm. AB.
Samrådsspørgsmål L:
Vil ministeren redegøre for status på arbejdet med at indføre
aldersverificering i forbindelse med sugardating, og hvornår
ministeren forventer, der kan ses et resultat af den politiske aftale ifht.
aldersverificering, jf. Aftale om initiativer mod digitale krænkelser,
der blev indgået den 29. juni 2022 mellem S, RV, SF, EL, KF, NB,
Peter Skaarup (UFG) og Karina Adsbøl (UFG)?
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2022-
23, 2. samling, jf. REU alm. del - samrådsspm. AC.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Side 2/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. oktober 2023 om sugardating
2771908_0003.png
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålene.
Jeg vil gerne begynde med at slå fast, at jeg er enig i, at
sugardating er et problem.
Selve ordet sugardating får det til at lyde harmløst. Det
er det ikke.
I værste fald kan sugardating føre til et liv i prostitution
for de kvinder, der er involveret. Med alle de psykiske
skadevirkninger, der følger i kølvandet.
Og de platforme, der tjener penge på at promovere denne
form for dating, er med til at romantisere et alvorligt
socialt problem.
Det kan derfor umiddelbart forekomme besnærende at
retsforfølge og straffe platformene. Men som jeg vil
komme nærmere ind på om lidt, så er det efter min
mening en mere kompleks problemstilling.
Først vil jeg gerne understrege, at hvis en person under
18 år har en profil på en sugardatingtjeneste, hvor det
fremgår, at den unge tilbyder seksuelle ydelser mod
betaling,
vil
sugardatingtjenesten
efter
omstændighederne kunne straffes.
Side 3/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. oktober 2023 om sugardating
Det kræver selvfølgelig, at det kan bevises, at tjenesten
har forsæt til, at der tilbydes seksuelle ydelser, og til, at
den pågældende er under 18 år.
I tillæg hertil er det forbudt at betale for sex med en ung
under 18 år. Det gælder selvfølgelig også, hvis det sker
gennem en sugardatingtjeneste.
Et andet spørgsmål er myndige personers sugardating.
Her vil jeg først besvare spørgsmålet om, hvorvidt
sugardatingtjenester er omfattet af straffelovens
bestemmelse om mellemmandsvirksomhed i § 233, stk.
2, 2. pkt.
[Sugardatingtjenester omfattet af straffeloven]
Som spørgeren også henviser til, så har arbejdsgruppen
om digitale krænkelser lavet et grundigt arbejde med at
gennemgå, hvad praksis er, når det kommer til
mellemmandsvirksomhed. Arbejdsgruppen fremlægger
det ganske klart.
Sugardatingtjenester, der på samme måde som medier
annoncerer for prostitution, vil efter omstændighederne
kunne være omfattet af straffelovens bestemmelse om
mellemmandsvirksomhed.
Arbejdsgruppen fremhæver samtidig, at hvis
sugardatingtjenester skal strafforfølges, så vil det
Side 4/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. oktober 2023 om sugardating
2771908_0005.png
forudsætte, at man tager et opgør med en meget langvarig
praksis for ikke at strafforfølge medier, der modtager
betaling for at fremme myndige personers frivillige
prostitution. Det vil sige, at man i givet fald både skal
strafforfølge sugardatingtjenesterne og andre medier.
Arbejdsgruppen fremlægger en række argumenter både
for og imod at ændre denne praksis, men fremhæver i
sidste ende, at det bør være en politisk beslutning, om der
skal gøres op med den faste og langvarige praksis.
Arbejdsgruppen forholder sig derfor ikke til, om der skal
ske en praksisændring.
[Den politiske aftale om digitale krænkelser]
Det leder mig videre til det næste spørgsmål: Om der så
skal ske et opgør med den mangeårige praksis enten
administrativt eller ved en lovændring.
I den politiske aftale om initiativer mod digitale
krænkelser, der blev indgået sidste år – og som
spørgerens parti også er en del af – lægges der ikke op til
at strafforfølge sugardatingtjenester.
I stedet står der i aftalen, at parterne er enige om at
undersøge muligheden for at stille krav om
aldersverifikation. Et sådant krav vil kunne være med til
at håndhæve forbuddet mod, at sugardatingtjenester
medvirker til prostitution af unge under 18 år, og
forbuddet mod at betale for sex med unge under 18 år.
Side 5/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. oktober 2023 om sugardating
2771908_0006.png
Den politiske aftale blev gennemført ved lov nr. 741 om
initiativer mod digitale krænkelser, som trådte i kraft den
1. juli i år.
Strafforfølgning for mellemmandsvirksomhed af medier
og sugardatingtjenester for mod betaling at fremme
myndige personers frivillige prostitution indgår ikke i
denne lovændring.
[Argumenter for og imod]
Som jeg indledte med at sige, kan det virke besnærende
at strafforfølge sugardatingtjenester og andre medier for
mellemmandsvirksomhed.
På den ene side kan en håndhævelse af forbuddet mod at
fremme prostitution bidrage til at begrænse prostitution
med dens menneskelige og samfundsmæssige følger ved
at gøre det vanskeligere for personer at prostituere sig.
Fremkomsten af sugardatingtjenester kan siges at have
aktualiseret dette yderligere.
På den anden side har vi i Danmark valgt, at prostitution
ikke skal være strafbart. Det gælder også sugardating.
Hvis man strafforfølger sugardatingtjenester og medier
for at fremme myndige personers frivillige prostitution,
vil det betyde, at man straffer medvirken til en straffri
virksomhed.
Side 6/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. oktober 2023 om sugardating
Endvidere vil det gøre det vanskeligere for prostituerede
selvstændigt at udøve deres virksomhed under rimelige
forhold.
Derudover er det usikkert, om strafforfølgelse af
sugardatingtjenester vil være et effektivt middel mod
sugardating.
I det tilfælde, at man ønsker at strafforfølge, vil det i
praksis være særdeles svært at skelne mellem
sugardatingtjenester og almindelige datingtjenester.
Typisk vil der være en glidende overgang fra dér, hvor
den ene part for eksempel betaler for en middag, til en
situation, hvor sammenhængen mellem den seksuelle
ydelse og den materielle modydelse har en sådan
karakter, at den kan betegnes som prostitution.
Det betyder også, at det ikke kan udelukkes, at
sugardatingtjenesterne vil kunne omgå reglerne. De vil
for eksempel kunne sanere brugernes profil-tekster, så
eksplicit prostitutionslignende indhold fjernes. Et andet
muligt scenarie er, at brugerne i højere grad vil benytte
”almindelige” datingtjenester til sugardating.
Jeg synes, det er en meget vanskelig problemstilling med
argumenter både for og imod.
Men på baggrund af arbejdsgruppens argumenter, og
fordi det ikke indgår i aftalen om digitale krænkelser, så
Side 7/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. oktober 2023 om sugardating
2771908_0008.png
arbejdes der altså
praksisændring.
ikke
at
iværksætte
en
[Redegørelse af status på arbejdet med at indføre
aldersverificering]
Her til sidst vil jeg vende tilbage til unge under 18 år og
spørgsmålet om aldersverifikation ved brug af tjenester,
der formidler sugardating.
Hvis en ung under 18 år har en profil på en
sugardatingtjeneste, hvor det fremgår, at den unge
tilbyder seksuelle ydelser mod betaling, vil
sugardatingtjenesten som nævnt efter omstændighederne
kunne straffes. I tillæg hertil er det forbudt at betale for
sex med en ung under 18 år.
Det er meget vigtigt for regeringen at beskytte børn og
unge mod skadeligt og ulovligt indhold online. Effektiv
aldersverificering er et vigtigt værktøj i den forbindelse.
Derfor er Erhvervsministeriet ved at undersøge
muligheden for, at der i EU fastsættes generelle krav om
aldersverifikation på sociale medier. Samtidig
undersøger Erhvervsministeriet muligheden for at
udarbejde et lovforslag om aldersverifikation på
platforme med ikke-alderssvarende indhold.
Erhvervsministeriet er i den forbindelse ved at se på
muligheden for også at omfatte sugardating.
Side 8/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. oktober 2023 om sugardating
Tak for ordet.
Side 9/9