Spørgsmål nr. 206 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det vil være muligt at mindske
politiets ressourceforbrug i forbindelse med sportsbegivenheder
såsom højrisiko fodboldkampe, hvis de pågældende
sportsklubber pålægges at tage et større ansvar for sikkerheden
under afholdelsen af sportsbegivenhederne ved brug af egne
vagter?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet skal indledningsvis bemærke, at lov om sikkerhed
ved bestemte idrætsbegivenheder finder anvendelse inden for
herreidrættens fodboldlandskampe samt fodboldkampe med
deltagelse af hold fra superligaen, 1. division og 2. division,
herunder træningskampe med deltagelse af sådanne hold, samt
internationale fodboldkampe i UEFA-regi, som afvikles i
Danmark, jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 650 af 26. juni 2008 om
sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder med senere
ændringer. Den politimæssige indsats i forbindelse med
fodboldkampe tilrettelægges i overensstemmelse med
retningslinjerne i Rigspolitiets nationale håndbog herfor
(fodboldhåndbogen).
Fodboldhåndbogen fastsætter retningslinjer for den
politimæssige planlægning forud for kampene og i forbindelse
med afviklingen af kampene samt den politimæssige opfølgning
efter kampene. Det er et centralt led i politiets indsats, at
arrangørerne er ansvarlige for sikkerheden inde på selve stadion,
og at kontrollører fra den arrangerende klub, eventuelt i
samarbejde med kontrollører fra den tilrejsende klub,
opretholder ro og orden på stadion. Politiet er ansvarlig for
opretholdelse af ro og orden uden for stadion i
overensstemmelse med politiets generelle opgaver i henhold til
politiloven.
I 2018 blev der vedtaget en ændring af lov om sikkerhed ved
bestemte idrætsbegivenheder, hvorefter politiet i henhold til
lovens § 8 c, hvor der foreligger en forhøjet risiko for
uroligheder forårsaget af tilskuere eller andre, kan meddele den
arrangerende klub påbud om, at der skal udarbejdes en særskilt
beredskabsplan for den sikkerhedsmæssige indretning af stedet,
hvor
idrætsbegivenheden
afholdes,
og
for
den
sikkerhedsmæssige
afvikling
af
idrætsbegivenheden.
Beredskabsplanen skal godkendes af politiet.
Side 2/3
Rigspolitiet kan oplyse, at der løbende pågår drøftelser mellem
politiet, Divisionsforeningen, Danske Fodboldfans samt
udvalgte superligaklubber og deres fanklubber. Dette sker inden
for rammerne af et fast dialogforum, som skal sikre en rød tråd
i arbejdet med en sammenhængende indsats i forhold til at skabe
de optimale rammer for afvikling af fodboldkampe.
Det er en central opgave for dialogforummet, at der løbende
følges op i forhold til sikkerheden i forbindelse med afvikling af
fodboldkampe, ligesom forummet vurderer effekten af de tiltag,
der iværksættes. Herudover kan dialogforummet komme med
forslag til nye tiltag på området. Der er enighed i forummet om,
at det er vigtigt, at der er en rød tråd i forhold til den samlede
indsats fra alle aktører, dvs. både klubber, fans og politiet.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at der ikke i forbindelse
med de løbende drøftelser i dialogforummet har været rejst
spørgsmål om en udvidelse af sportsklubbernes ansvar for
sikkerheden under afvikling af fodboldkampe ved brug af egne
vagter. Politiet er løbende opmærksom på ressourceanvendelsen
i forbindelse med afviklingen af fodboldkampe, herunder
særligt i forhold til højrisikofodboldkampe.”
Side 3/3