Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2774628_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. november 2023
Politikontoret
Emilie Green van de Ven
2023-06902
3006026
Besvarelse af spørgsmål nr. 20 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. oktober 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om hvordan der er fulgt op på anbefalingerne i Institut for Menneskerettigheders rapport Brug af peberspray i dansk politi (2015) af Lisbeth Garly Andersen og Peter Vedel Kessing
Spørgsmål nr. 20 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan der er fulgt op på
anbefalingerne i Institut for Menneskerettigheders rapport
”Brug af peberspray i dansk politi” (2015) af Lisbeth Garly
Andersen og Peter Vedel Kessing?”
Svar:
1.
Institut for Menneskerettigheder udgav i 2015 rapporten ”Brug af
peberspray i dansk politi”. Rapporten indeholder en undersøgelse af brugen
af peberspray i politiet med henblik på at vurdere, hvordan peberspray bliver
anvendt i praksis, og om anvendelsen stemmer overens med Danmarks
internationale forpligtelser. Rapporten indeholder følgende anbefalinger:
At politiet revurderer, hvor alvorligt et magtmiddel peberspray er, så
deres opfattelse kommer på linje med øvrige danske myndigheders,
herunder Sundhedsstyrelsens og Politiklagemyndighedens (DUP),
samt de internationale menneskerettighedsorganers vurdering af
magtmidlets tyngde.
At politiet begrænser anvendelsen af peberspray mest muligt.
At Justitsministeriet eller Rigspolitiet præciserer, at politiet kun kan
anvende peberspray, hvis en eller flere af nærmere oplistede
indikationsgrunde er opfyldt. Herigennem skal det gøres klart, at
peberspray ikke kan benyttes i alle situationer, hvor der kan
anvendes håndkraft (eller talens brug), men alene i situationer, hvor
indikationsgrundene er opfyldt, og hvor peberspray kan være et
alternativ til de retligt ligeartede magtmidler (det vil sige stav, hund
eller gas) eller til de retligt mere indgribende magtmidler (det vil sige
skydevåben).
At politiets adgang til at anvende peberspray lovfæstes ved en
kommende ændring af politiloven. Den nærmere afgrænsning af,
hvornår politiet kan anvende peberspray og under hvilke
beskyttelsesgarantier, bør i den forbindelse præciseres nærmere.
At Justitsministeriet/Rigspolitiet udarbejder retningslinjer, der
nærmere præciserer forståelsen og rækkevidden af de enkelte
indikationsgrunde i § 25 a i bekendtgørelse nr. 978 af 21. september
2004 om politiets anvendelse af visse magtmidler m.v.
(magtanvendelsesbekendtgørelsen).
Side 2/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om hvordan der er fulgt op på anbefalingerne i Institut for Menneskerettigheders rapport Brug af peberspray i dansk politi (2015) af Lisbeth Garly Andersen og Peter Vedel Kessing
At Justitsministeriet/Rigspolitiet indskærper, at der altid skal
foretages en konkret nødvendigheds-, proportionalitets-,
skånsomheds- og forsvarlighedsvurdering, inden politiet anvender
peberspray. Med forbehold for uforudsete situationer og behovet for
at handle hurtigt.
At det præciseres i reguleringen og indskærpes i praksis:
o
At politiet ikke må anvende peberspray mod personer, som
de har opnået kontrol over.
o
At politiet som udgangspunkt ikke må anvende peberspray
mod føreren af et køretøj i fart.
o
At politiet som udgangspunkt ikke må anvende peberspray i
lukkede rum, hvis de kan bruge andre mildere magtmidler.
o
At politiet kun må anvende peberspray på hospitaler i
livstruende situationer.
o
At politiet som udgangspunkt ikke vil anvende peberspray
(eller anden magt) over for psykisk syge. Der kan dog opstå
situationer i forhold til politiets håndtering af psykisk syge,
hvor anvendelse af magt er nødvendig og forsvarlig.
At politiet iværksætter yderligere tiltag for at nedbringe brugen af
peberspray mod psykisk syge, for eksempel efteruddannelse af
medarbejdere.
2.
Justitsministeriet kan oplyse, at politiets anvendelse af peberspray blev
lovreguleret ved indsættelse af § 20 a i lov om politiets virksomhed
(politiloven) ved lov nr. 1722 af 27. december 2016 om ændring af lov om
forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed
(Initiativer mod handel mod hash m.v. og politiets anvendelse af
peberspray).
Det følger af politilovens § 20 a, stk. 1, nr. 1-6, at peberspray kun må
anvendes med henblik på 1) at afværge et påbegyndt eller overhængende
angreb på person, 2) at afværge overhængende fare i øvrigt for personers liv
eller helbred, 3) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på
samfundsvigtige institutioner, virksomheder eller anlæg, 4) at afværge et
påbegyndt eller overhængende angreb på ejendom, 5) at sikre
gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres aktiv modstand,
eller 6) at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres
passiv modstand, såfremt tjenestehandlingens gennemførelse skønnes
uopsættelig og anden og mindre indgribende magtanvendelse skønnes
åbenbart uegnet.
Side 3/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om hvordan der er fulgt op på anbefalingerne i Institut for Menneskerettigheders rapport Brug af peberspray i dansk politi (2015) af Lisbeth Garly Andersen og Peter Vedel Kessing
Det følger desuden af § 20 a, stk. 2, at før peberspray tages i brug mod en
person, skal det så vidt muligt tilkendegives vedkommende, at politiet har
til hensigt at bruge peberspray, hvis ikke politiets påbud efterkommes. Det
skal endvidere så vidt muligt sikres, at vedkommende har mulighed for at
efterkomme påbuddet.
Det følger endvidere af § 20 a, stk. 3, at hvis politiets brug af peberspray
mod en person har medført gener, der skønnes at kræve lægehjælp, skal den
pågældende straks undersøges af en læge.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 17 som fremsat, side 7, at
baggrunden for indførelse af § 20 a var, at Justitsministeriet fandt, at
politiets anvendelse af peberspray skulle reguleres direkte i politiloven i
lighed med politiets anvendelse af de øvrige magtmidler (f.eks. stav, hund
og gas), da peberspray er det magtmiddel, som politiet hyppigst gør brug af,
og da politiets magtanvendelse efter omstændighederne kan indebære
vidtgående indgreb i borgernes integritet.
Det fremgår endvidere af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at
politiets anvendelse af peberspray efter Justitsministeriets opfattelse – som
hidtil – skal ske i overensstemmelse med de generelle principper for politiets
magtanvendelse, der er beskrevet i politilovens §§ 15 og 16, og i de konkrete
situationer, der er beskrevet i § 20 a. Bestemmelser om politiets anvendelse
af peberspray er endvidere fastsat i rigspolitichefens kundgørelse A II, nr.
57 af 15. januar 2008 om politiets anvendelse af peberspray.
Det følger bl.a. af de nævnte bestemmelser, at politiets magtanvendelse i en
konkret situation skal være nødvendig, forsvarlig, så skånsom, som
omstændighederne tillader, samt proportional i forhold til de interesser, der
søges beskyttet med magtanvendelsen. Det indgår i den forbindelse i
forsvarlighedsvurderingen, om magtanvendelsen indebærer risiko for, at
udenforstående kan komme til skade.
Det fremgår endvidere af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 17 som fremsat, side 7-8, at
spørgsmålet om, hvorvidt politiet i en konkret situation bør gribe til
magtanvendelse ved brug af peberspray, efter Justitsministeriets opfattelse
må bero på en konkret politifaglig vurdering af omstændighederne i en given
Side 4/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om hvordan der er fulgt op på anbefalingerne i Institut for Menneskerettigheders rapport Brug af peberspray i dansk politi (2015) af Lisbeth Garly Andersen og Peter Vedel Kessing
situation. Der skal således bl.a. foretages en konkret vurdering af en række
faktiske omstændigheder, herunder antallet af involverede personer og disse
personers fysik og sindstilstand. Derudover skal der foretages en konkret
vurdering af, hvilket magtmiddel der i en given situation må anses for mest
egnet og samlet set må forventes at medføre mindst skade.
Justitsministeriet fandt i den forbindelse, og i lighed med den øvrige
regulering af politiets anvendelse af magtmidler, at det ikke var
hensigtsmæssigt at søge at fastsætte en detaljeret regulering af alle de
situationer, hvor magtanvendelse med peberspray vil kunne forekomme.
Det vil således efter Justitsministeriets opfattelse næppe være muligt at
udarbejde en udtømmende opregning af disse situationer, ligesom reglerne
om politiets magtanvendelse ikke bør blive så detaljerede, at der ikke
fremover levnes plads til politiets skøn. Omvendt fandt Justitsministeriet, at
der vil være situationer, hvor der generelt bør udvises særlig
tilbageholdenhed med anvendelsen af peberspray, f.eks. i tilfælde, hvor et
køretøj ønskes bragt til standsning eller i tilfælde, hvor en person er ilagt
håndjern.
Det er på denne baggrund Justitsministeriets opfattelse, at der ved
indførelsen af politilovens § 20 a er taget højde for flere af anbefalingerne
fra Institut for Menneskerettigheder.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har indhentet en udtalelse fra Politiskolen om
politiets uddannelse i anvendelse af peberspray.
Politiskolen har oplyst, at alle studerende på politiets
basisuddannelse
og
politikadetuddannelsen
modtager
undervisning i politiets magtanvendelse, herunder også i brugen
af peberspray. Undervisningen tilrettelægges og gennemføres i
overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning
og retningslinjer.
I praksis gennemføres undervisningen i politiets anvendelse af
peberspray ved, at de studerende først får en teoretisk indføring
i anvendelse af peberspray. I den forbindelse gennemgås de
gældende retningslinjer, risici ved eksponering og reaktioner
efter eksponering. Den teoretiske del følges op af praktisk
undervisning i magtanvendelse, herunder i anvendelse af
peberspray, hvor teori og praksis kobles sammen. Endelig
Side 5/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om hvordan der er fulgt op på anbefalingerne i Institut for Menneskerettigheders rapport Brug af peberspray i dansk politi (2015) af Lisbeth Garly Andersen og Peter Vedel Kessing
kobles teori, viden og praktik sammen i forskellige
situationsspil.
De studerende instrueres i, at politiets magtanvendelse altid skal
være
nødvendig,
forsvarlig,
skånsom,
som
omstændighederne tillader, samt proportionel i forhold til
situationen og opgaven.
Det er i konkrete situationer den enkelte politibetjents skøn, der
afgør, hvilke principper og teknikker vedkommende anser som
tilstrækkelige i en konkret magtanvendelsessituation. Dermed
tilgodeses det faktum, at den involverede persons
kropsdimension, alder, styrke, akutte stressniveau og mentale
overskud mv. kan være forskellig fra situation til situation. På
den baggrund vil det tidspunkt, hvor en politibetjent vurderer
det nødvendigt at anvende et magtmiddel, som f.eks.
peberspray, for at få kontrol over en konfliktsituation, variere i
forhold til den konkrete opgave og situation.
Rigspolitiet kan desuden oplyse, at der ikke er fastsat specifikke
retningslinjer eller begrænsninger for politiets anvendelse af
peberspray i indendørs miljøer.
Rigspolitiet bemærker imidlertid, at politiets anvendelse af
peberspray og andre magtmidler altid skal ske i henhold til
proportionalitetsprincippet, herunder med iagttagelse af
muligheden for sekundær eksponering af andre end den eller de,
som pebersprayen anvendes mod.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at det fremgår af
bekendtgørelse om politiets anvendelse af visse magtmidler §
25 c, stk. 1, at efter anvendelse af peberspray skal politiet så vidt
muligt og i fornødent omfang tilbyde at afhjælpe gener
forårsaget af, at en person har været eksponeret for peberspray.
Har politiets brug af peberspray mod en person medført gener,
der skønnes at kræve lægehjælp, skal den pågældende straks
undersøges af en læge, jf. politilovens § 20 a, stk. 3 samt
bekendtgørelsens § 25 c, stk. 2.
Rigspolitiet skal herudover henvise til, at politiets anvendelse af
visse magtmidler (hund, stav, peberspray og skydevåben) er
indberetningspligtig, ligesom anvendelsen af disse magtmidler i
den enkelte politikreds er genstand for en løbende
ledelsesmæssig vurdering. Herudover offentliggør Rigspolitiet
årligt en rapport om politiets anvendelse af disse magtmidler.
Sammenfattende er det Rigspolitiets vurdering, at der gennem
de fastsatte retningslinjer for politiets anvendelse af peberspray
og politiets løbende opfølgning på magtanvendelse er taget
Side 6/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om hvordan der er fulgt op på anbefalingerne i Institut for Menneskerettigheders rapport Brug af peberspray i dansk politi (2015) af Lisbeth Garly Andersen og Peter Vedel Kessing
højde for Institut for Menneskerettigheders anbefalinger i
fornødent omfang.”
Side 7/7