Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2778869_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. november 2023
Straffuldbyrdelseskontoret
Josefine Kirst Müntzberg
2023-07511
3017802
Besvarelse af spørgsmål nr. 160 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 160 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om redegørelse for, hvordan ministeriet kan afvise, at indgrebet i livstidsdømtes ytringsfrihed, jf. straffuldbyrdelseslovens § 59a, rejser spørgsmål i forhold til grundlovens § 77
Spørgsmål nr. 160 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren – idet der henvises til REU alm. del - Bilag 275
(2022-23, 2. samling) – redegøre nærmere for, hvordan
ministeriet kan afvise, at indgrebet i livstidsdømtes
ytringsfrihed, jf. straffuldbyrdelseslovens § 59a, rejser
spørgsmål i forhold til grundlovens § 77, som fastslår, at censur
og andre forebyggende
forholdsregler ingensinde på ny kan indføres?”
Svar:
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 59, stk. 1, at indsatte har ret til i
institutionen at udtale sig og i den forbindelse lade sig fotografere til
medierne. Retten kan dog begrænses af ordens- og sikkerhedsmæssige
hensyn, for at beskytte den forurettede ved lovovertrædelsen eller for i
øvrigt at modvirke en åbenbar krænkelse af retsfølelsen, jf. stk. 2.
For indsatte, der udstår fængselsstraf på livstid eller er idømt forvaring for
overtrædelse af en bestemmelse, som hjemler straf af fængsel på livstid,
gælder efter straffuldbyrdelseslovens § 59 a en særlig begrænsning i retten
til at udtale sig. Det følger af § 59 a, stk. 1, at disse indsatte ikke uden
tilladelse offentligt må fremsætte tilkendegivelser om den eller de
forbrydelser, som de pågældende har fået livstids- eller forvaringsdom for,
eller forbrydelser med tilknytning hertil. Kriminalforsorgen meddeler efter
§ 59 a, stk. 2, tilladelse efter stk. 1, medmindre tilkendegivelsen bør
begrænses for at beskytte den forurettede ved lovovertrædelsen eller dennes
pårørende eller for at modvirke en åbenbar krænkelse af retsfølelsen.
For så vidt angår forholdet mellem straffuldbyrdelseslovens § 59 a og
grundlovens § 77 kan Justitsministeriet henvise til pkt. 7 i den
kommenterede høringsoversigt til lovforslag nr. L 76 om ændring af lov om
fuldbyrdelse af straf mv. af 10. november 2021, hvorved § 59 a blev indført
i straffuldbyrdelsesloven. Heraf fremgår bl.a. følgende:
”Det er Justitsministeriets vurdering, at den foreslåede
bestemmelse i § 59 a ikke rejser spørgsmål i forhold til
grundlovens
§
77
og
Den
Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 10.
Det bemærkes, at efter den foreslåede bestemmelse i § 59 a
meddeler kriminalforsorgen tilladelse til at fremsætte en
offentlig tilkendegivelse omfattet af bestemmelsens
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om redegørelse for, hvordan ministeriet kan afvise, at indgrebet i livstidsdømtes ytringsfrihed, jf. straffuldbyrdelseslovens § 59a, rejser spørgsmål i forhold til grundlovens § 77
anvendelsesområde, medmindre tilkendegivelsen bør begrænses
for at beskytte den forurettede ved lovovertrædelsen eller dennes
pårørende eller for at modvirke en åbenbar krænkelse af
retsfølelsen.
Som det fremgår af pkt. 2.4.3 i bemærkningerne til lovforslaget,
forudsættes det ved vurderingen af, om tilkendegivelsen ikke bør
fremsættes, at der foretages en vurdering efter de samme
momenter, som er nævnt i den gældende bestemmelse i § 59 i
straffuldbyrdelsesloven samt den praksis, der er knyttet til denne
bestemmelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at den gældende § 59 indebærer,
at en indsat har ret til i institutionen at udtale sig og i den
forbindelse lade sig fotografere til medierne, men at denne ret
efter bestemmelsens stk. 2 kan begrænses af ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn, for at beskytte den forurettede ved
lovovertrædelsen eller for i øvrigt at modvirke en åbenbar
krænkelse af retsfølelsen. Bestemmelsen indebærer i praksis, at
der skal træffes afgørelse af kriminalforsorgen, før den indsatte
kan udnytte sin ret efter § 59, stk. 1.”
Om grundlovens § 77 henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 1224 (Alm. del), 2022-23, 2. samling, fra Folketingets
Retsudvalg.
Side 3/3