Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2778257_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. november 2023
Strafferetskontoret
Lea Elkjær Tarpgård
2023-07553
3019291
Besvarelse af spørgsmål nr. 156 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 156 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Sascha
Faxe (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 156: MFU spm. om, hvor mange indgreb i meddelelseshemmeligheden og dataaflæsning efter reglerne i retsplejelovens kapitel 71, der er foretaget uden retskendelse
Spørgsmål nr. 156 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange indgreb i
meddelelseshemmeligheden og dataaflæsning efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 71, der er foretaget uden retskendelse,
idet der henvises til svar på KUU alm. del - spørgsmål 154
(2022-23, 2. samling)?”
Svar:
Det bemærkes, at indgreb i meddelelseshemmeligheden og dataaflæsning
som udgangspunkt sker efter rettens kendelse, jf. henholdsvis
retsplejelovens § 783, stk. 1, og § 791 b, stk. 3.
Det fremgår af retsplejelovens § 783, stk. 2, at hvis efterforskningen angår
en overtrædelse af straffelovens kapitel 12 om landsforræderi og andre
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed eller kapitel 13 om
forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder,
terrorisme m.v. eller §§ 123 eller 180, § 183, stk. 2, §§ 191 eller 192 a, §
233, stk. 1, §§ 237 eller 245, § 246, jf. § 245, § 252, stk. 1, § 261, stk. 2,
eller §§ 262 a, 262 b eller 288, kan der i rettens kendelse i medfør af § 780,
stk. 1, nr. 1 eller 3, ud over bestemte telefonnumre anføres den mistænkte
person, som indgrebet angår.
I så fald skal politiet snarest muligt efter udløbet af det tidsrum, inden for
hvilket indgrebet kan foretages, underrette retten om de telefonnumre, som
indgrebet har været rettet imod, og som ikke er anført i kendelsen. Hvis
særlige forhold taler for det, skal underretning ske senest 24 timer efter
indgrebets iværksættelse.
Underretningen skal indeholde en angivelse af de bestemte grunde, der er til
at antage, at der fra de pågældende telefonnumre gives meddelelser til eller
fra den mistænkte. Retten underretter den beskikkede advokat, jf. § 784, stk.
1, der herefter kan indbringe spørgsmålet om lovligheden af indgrebet for
retten. Retten træffer afgørelse ved kendelse. Burde indgrebet efter rettens
opfattelse ikke være foretaget, skal retten give meddelelse herom til
Rigsadvokaten. Indgreb, der efter rettens opfattelse ikke burde være
foretaget af Politiets Efterretningstjeneste, indberettes til Justitsministeriet.
Det fremgår af retsplejelovens § 783, stk. 4, at såfremt indgrebets øjemed
ville forspildes ved at afvente retskendelse, kan politiet træffe beslutning om
Side 2/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 156: MFU spm. om, hvor mange indgreb i meddelelseshemmeligheden og dataaflæsning efter reglerne i retsplejelovens kapitel 71, der er foretaget uden retskendelse
at foretage indgrebet. I så fald skal politiet snarest muligt og senest inden 24
timer fra indgrebets iværksættelse forelægge sagen for retten. Retten afgør
herefter ved kendelse, om indgrebet kan godkendes, samt om det kan
opretholdes, og i bekræftende fald for hvilket tidsrum. Burde indgrebet efter
rettens opfattelse ikke være foretaget, skal retten give meddelelse herom til
Rigsadvokaten. Indgreb, der efter rettens opfattelse ikke burde være
foretaget af Politiets Efterretningstjeneste, indberettes til Justitsministeriet.
Retsplejeloven § 783, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse ved
dataaflæsning, jf. § 791 b, stk. 3, 3. pkt.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Det følger af retsplejeloven, at retten i en række tilfælde, hvor
denne finder, at politiet har foretaget et uberettiget
straffeprocessuelt indgreb, skal indberette dette til
Rigsadvokaten.
Retten skal foretage indberetning, når der sker underkendelse af
følgende indgreb:
Indgreb i meddelelseshemmeligheden i medfør af
kendelse på person, jf. § 783, stk. 2, 7. pkt.
Indgreb i meddelelseshemmeligheden på øjemedet, jf. §
783, stk. 4, 4. pkt.
Observation på øjemedet, jf. § 791 a, stk. 2, jf. stk. 8, jf.
§ 783, stk. 4, og § 791 a, stk. 3, jf. stk. 8, jf. § 783, stk.
4.
Teleobservation på øjemedet, jf. § 791 a, stk. 5, jf. stk.
8, jf. § 783, stk. 4.
Dataaflæsning på øjemedet, jf. § 791 b, stk. 3, 3. pkt., jf.
§ 783, stk. 4.
Afbrydelse af radio- og telekommunikation på øjemedet,
jf. § 791 c, stk. 4, 4. pkt.
Blokering af en hjemmeside på øjemedet, jf. § 791 d, stk.
6, 4. pkt.
Overtagelse af tv-overvågning på øjemedet, jf. § 791 e,
stk. 4, 4. pkt.
Hemmelig ransagning på øjemedet, jf. § 799, stk. 1, 1.
pkt., jf. stk. 2, jf. § 783, stk. 4.
Hemmelig beslaglæggelse på øjemedet, jf. § 807 e, stk.
1, jf. stk. 2, jf. § 783, stk. 4.
Indberetning vil således eksempelvis skulle ske, hvis politiet har
iværksat en aflytning på øjemedet eller en dataaflæsning på
Side 3/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 156: MFU spm. om, hvor mange indgreb i meddelelseshemmeligheden og dataaflæsning efter reglerne i retsplejelovens kapitel 71, der er foretaget uden retskendelse
2778257_0004.png
øjemedet, og retten ved den efterfølgende domstolskontrol
finder, at betingelserne ikke var opfyldt.
Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om uberettigede
straffeprocessuelle indgreb, at Rigsadvokaten på baggrund af
rettens indberetning skal anmode politikredsen om en udtalelse
om sagen. Rigsadvokatens anmodning sendes i kopi til
statsadvokaten. Politikredsens udtalelse skal sendes via
statsadvokaten til Rigsadvokaten. Rigsadvokaten udarbejder på
baggrund af politikredsens og statsadvokatens udtalelser en
udtalelse til retten.
Desuden skal politikredsen – umiddelbart efter rettens
underkendelse af indgrebet – underrette statsadvokaten om
indgrebet. Underretningen foretages ved udfyldelse af et skema,
som sendes til statsadvokaten. Dette gælder også i de tilfælde,
hvor politikredsen har kæret rettens kendelse. Hvis politikredsen
har kæret rettens kendelse, skal politikredsen orientere
statsadvokaten og Rigsadvokaten om udfaldet af kæremålet.
Antallet af indberetninger om uberettiget iværksatte indgreb fra
de sidste tre år fremgår nedenfor i tabel 1. Rigsadvokaten skal
bemærke, at sagerne er trukket fra sagsbehandlingssystemet for
den centrale anklagemyndighed (Platina) på sagstype, og at det
ikke er kontrolleret, hvorvidt sagen er korrekt indberettet. Der
tages således forbehold for fejlregistreringer.
Tabel 1. Antal indberetninger vedrørende uberettigede
iværksatte indgreb
År
Antal
2020
27
2021
23
2022
8
2023
6
Det bemærkes, at der siden den 1. januar 2022 er sket
indberetning fra politikredsene til statsadvokaterne, såfremt der
er sket såkaldte ”øvrige fejl” i forbindelse med iværksatte
indgreb. Det kan eksempelvis være, at retten har givet tilladelse
til at indhente teleoplysninger vedrørende et telefonnummer,
men der ved en fejl indhentes oplysningerne om et forkert
nummer hos udbyderen. Sådanne øvrige fejl er således siden den
1. januar 2022 ikke blevet indberettet til Rigsadvokaten og er
derfor ikke omfattet af oplysningerne i tabel 1 for så vidt angår
årene 2022 og 2023, hvilket kan være en forklaring på faldet i
antallet af indberetninger.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen endvidere indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste, der har oplyst følgende:
Side 4/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 156: MFU spm. om, hvor mange indgreb i meddelelseshemmeligheden og dataaflæsning efter reglerne i retsplejelovens kapitel 71, der er foretaget uden retskendelse
”Politiets Efterretningstjeneste (PET) kan oplyse, at det følger
af § 6 i lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET-loven), at
reglerne i retsplejeloven gælder for PET’s efterforskninger og
tvangsindgreb. PET kan således alene foretage indgreb i
meddelelseshemmeligheden,
hvis
betingelserne
i
retsplejelovens § 781 er opfyldt. Det betyder bl.a., at PET skal
godtgøre, at der er en rimelig og konkret begrundet mistanke om
overtrædelse af
en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13.
PET kan ikke inden for rammerne af et folketingsspørgsmål
oplyse nærmere om efterretningstjenestens arbejde, herunder
besvare konkrete spørgsmål om PET’s kapaciteter samt
spørgsmål
om
tilrettelæggelsen
af
efterretnings-
og
efterforskningsindsatser.
Det bemærkes, at en nærmere orientering af Folketinget om
efterretningstjenesternes virksomhed, herunder vedrørende
forhold, som ikke kan besvares inden for rammerne af et
folketingsspørgsmål, foregår i Folketingets Udvalg vedrørende
Efterretningstjenesterne, der som bekendt har særlige rammer
vedrørende fortrolighed og indseende med PET’s og FE’s
arbejde.”
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af forarbejderne til lov om
etablering af et udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester, jf.
Folketingstidende 2012-23, tillæg A, L 162 som fremsat, side 6, at
regeringen én gang årligt skal orientere Folketingets Udvalg vedrørende
Efterretningstjenesterne om de tilfælde, hvor Justitsministeriet i medfør af
retsplejelovens regler herom er blevet underrettet om, at PET har foretaget
tvangsindgreb, som domstolene ikke har godkendt. Orienteringen skal ske
inden for de i øvrigt fastsatte rammer om regeringens orientering af
udvalget.
Side 5/5