Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2925809_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. oktober 2024
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2024-12341
3450303
Besvarelse af spørgsmål nr. 1551 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1551 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. september
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Schaumburg-Müller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1551: Spm. om ministen vil bede Indsamlingsnævnet om at tilvejebringe en vurdering af fordele og ulemper ved at tillade almennyttige fonde og foreninger at tilbyde borgere at blive faste støtter på samme vilkår, som organisationerne i dag kan tilbyde borgerne at blive medlemmer
Spørgsmål nr. 1551 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om han vil bede
Indsamlingsnævnet om at tilvejebringe en vurdering af fordele
og ulemper ved at tillade almennyttige fonde og foreninger at
tilbyde borgere at blive faste støtter på samme vilkår, som
organisationerne i dag kan tilbyde borgerne at blive
medlemmer?”
Svar:
1.
Hvervning af medlemmer eller donorer til en forening eller organisation
anses ikke for at være en indsamling i indsamlingslovens forstand, hvorfor
dette ikke kræver en tilladelse fra Indsamlingsnævnet. En forudsætning
herfor er dog, at der er tale om et reelt medlemskab eller lignende, hvor den
pågældende modtager en modydelse fra organisationen, f.eks. i form af
adgang til organisationens generalforsamling eller andre medlems- og
donorydelser.
Der vil derimod som udgangspunkt være tale om en indsamling i
indsamlingslovens forstand, hvis kontingentet ikke modsvares af en reel
modydelse, og således alene må anses som et støttebidrag til en forenings
virke eller formål. Afgrænsningen heraf beror på en konkret vurdering.
Hvis medlemshvervning konkret må betragtes som en omgåelse af
forbuddet mod gadeindsamling eller husindsamling, vil situationen skulle
behandles som en indsamling, jf. Folketingstidende 2013-14, A, L 142 som
fremsat, side 36.
Medlemshvervning ved personlig eller telefonisk henvendelse skal foregå i
overensstemmelse med god indsamlingsskik, jf. indsamlingslovens § 8, stk.
1, jf. § 1, stk. 2. Det indebærer navnlig, at der skal udvises respekt for
bidragyderens integritet og handlefrihed, ligesom der skal være åbenhed om
indsamlerens egen organisations formål, ledelse og økonomi.
2.
Justitsministeriet forstår spørgsmålet således, at der spørges til en
vurdering af fordele og ulemper ved en ordning, hvor almennyttige fonde
og foreninger kan hverve faste støtter uden en indsamlingstilladelse,
herunder ved personligt og telefonisk at opsøge borgerne.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1551: Spm. om ministen vil bede Indsamlingsnævnet om at tilvejebringe en vurdering af fordele og ulemper ved at tillade almennyttige fonde og foreninger at tilbyde borgere at blive faste støtter på samme vilkår, som organisationerne i dag kan tilbyde borgerne at blive medlemmer
Der henvises til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1550 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg, hvor der til brug for denne besvarelse er
indhentet en udtalelse fra Civilstyrelsen, der fungerer som sekretariat for
Indsamlingsnævnet. Det bemærkes i den forbindelse, at en ordning, hvor
almennyttige fonde og foreninger vil kunne hverve faste støtter uden en
indsamlingstilladelse, vil være endnu mere vidtgående end den ordning,
som Civilstyrelsen har forholdt sig til.
Side 3/3