Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2910949_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. september 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Aida Sharzad Asr
2024-12176
3446141
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål BG
fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål BG:
Vil ministeren redegøre for stigningen i svenske borgere, der er anholdt for
kriminalitet i Danmark, siden regeringen fjernede grænsekontrollen i 2023,
og vil ministeren kommentere på Ekstrabladets dokumentation af manglen
på grænsekontrol mellem Danmark og Sverige pr. dags dato? Vil ministeren
desuden bekræfte og kommentere på, at Dansk Folkeparti allerede i 2023
advarede regeringen om situationen i Sverige og risikoen ved at fjerne den
grænsekontrol mod Sverige? Der henvises til artiklen ”Hummelgaards
usynlige kontrol: Blev ikke tjekket”, eb.dk, den 18. august 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Side 1/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1530: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24. september om stigningen i svenske borgere, der er anholdt for kriminalitet i Danmark
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne indlede med at slå helt fast, at jeg ser med
meget stor alvor på de voldsomme episoder, vi har været
vidne til denne sommer, hvor flere unge personer er rejst
fra Sverige til Danmark for at begå alvorlig personfarlig
kriminalitet.
Situationen bliver ikke bedre af, at de brutale forbrydel-
ser bliver lagt ud som jobopslag på digitale tjenester.
Det siger sig selv: Det er fuldstændig uacceptabelt og
dybt bekymrende. Derfor har vi også fra regeringens og
politiets side allerede indført flere tiltag for at styrke ind-
satsen mod den type kriminalitet. Det vender jeg tilbage
til.
[Antal sigtelser rejst over for svenskere]
Der spørges i samrådsspørgsmålet først til en redegørelse
for stigningen i svenske borgere, der er anholdt for kri-
minalitet i Danmark, siden grænsekontrollen mod Sve-
rige ophørte i maj 2023.
Side 2/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1530: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24. september om stigningen i svenske borgere, der er anholdt for kriminalitet i Danmark
Jeg har i den forbindelse bedt Rigspolitiet om at levere
oplysninger om omfanget af kriminalitet begået af sven-
ske statsborgere uden fast bopæl i Danmark.
Jeg kan på den baggrund helt overordnet oplyse, at der i
2021 blev rejst 241 sigtelser, mens antallet var 412 i 2022
(et år med grænsekontrol), 406 i 2023 (som var det år
kontrollen blev ophævet), og 376 pr. august 2024.
I den forbindelse vil jeg understrege, at der ikke kan sæt-
tes lighedstegn mellem udviklingen i de tal for sigtelser,
og ophævelsen af grænsekontrollen mod Sverige. Der
kan være mange årsager til udsving. På det seneste er det
f.eks. en dansk bandekonflikt, der på den mest kyniske
måde trækker unge fra Sverige til Danmark for at gøre
bandernes beskidte arbejde.
Derudover var der covid-19-pandemien i en del af perio-
den. Og omvendt vil øget kontrol også kunne føre til flere
sigtelser. Derfor vil jeg heller ikke konkludere klart i dag
på en tendens ift. udviklingen i sigtelser. Men uanset det,
vil jeg gerne også understrege, at vi skal tage den græn-
seoverskridende kriminalitet meget alvorligt. Og det gør
regeringen også.
Side 3/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1530: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24. september om stigningen i svenske borgere, der er anholdt for kriminalitet i Danmark
[Om behov for grænsekontrol]
Vi har henover sommeren set en tendens, vi ikke har set
i samme omfang tidligere. Og en fremgangsmåde, hvor
politiet vurderer, at klassisk grænsekontrol med kontrol
af indrejsende ikke på nuværende tidspunkt er den mest
effektive måde at sætte ind.
Det skyldes bl.a., at der i vidt omfang er tale om svenske
statsborgere, der under alle omstændigheder som ud-
gangspunkt vil have ret til at indrejse i Danmark. De kan
komme, som de er, og så sørger kontaktpersoner i Dan-
mark for våben osv. Det vil en klassisk grænsekontrol
ikke kunne forhindre.
Det er politiets vurdering, at det afgørende i den situa-
tion, vi står i, er en målrettet og efterretningsbaseret til-
gang og ikke grænsekontrol i mere klassisk forstand. Det
handler om, at politiet får de rigtige informationer og på
den baggrund kan stoppe de mennesker, det her handler
om.
Vi er fra regeringens side optaget af at give politiet de
værktøjer, politiet vurderer er nødvendige for at stoppe
den her udvikling. Derfor bakker vi også op om den in-
tensiverede indsats i grænseområdet mod Sverige, som
Side 4/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1530: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24. september om stigningen i svenske borgere, der er anholdt for kriminalitet i Danmark
politiet har etableret med øget togkontrol og en styrket
ANPG-indsats.
Og det er i virkeligheden også svaret på det andet spørgs-
mål i samrådsspørgsmålet: Nemlig om jeg vil kommen-
tere på, hvorfor en journalist ikke blev kontrolleret i for-
bindelse med indrejse fra Sverige.
Som jeg har redegjort for, så handler indsatsen ved græn-
sen ikke om at stoppe så mange indrejsende som muligt,
men om at få fat i de rigtige og bruge politiets ressourcer
klogt. Lovlige pendlere skal ikke påvirkes mere end hø-
jest nødvendigt.
[Om situationen i Sverige]
Endelig spørges der i samrådsspørgsmålet til en kom-
mentar på, at Dansk Folkeparti var uenige i regeringens
beslutning om at ophæve grænsekontrollen mod Sverige
i maj 2023.
Jeg tror ikke, det er nogen hemmelighed, at Sverige for
mig står som et skræmmende eksempel på, hvad der kan
ske, hvis vi som politikere ikke handler rettidigt på pro-
blemerne. Hvis vi ikke tager problemerne med mang-
lende integration alvorligt nok. Hvis vi ikke løbende sik-
Side 5/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1530: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24. september om stigningen i svenske borgere, der er anholdt for kriminalitet i Danmark
rer, at politiet har de rigtige redskaber til at bekæmpe
bandernes skruppelløse kriminalitet. Og hvis vi ikke la-
der hammeren falde hårdt nok over den alvorlige person-
farlige kriminalitet.
I Danmark har vi længe – og bl.a. på grund af insisteren
fra spørgerens parti – ført en stram udlændingepolitik
samtidig med, at vi løbende med brede flertal i Folketin-
get har gennemført bandepakker, der har styrket myndig-
hedernes indsats.
Senest har vi gennemført bandepakke IV, der med 44 nye
tiltag over en bred kam sikrer et strammere greb om ban-
derne. Og senere på året kommer regeringen til at lancere
en strafreform, der bl.a. skal sikre, at straffene for alvor-
lig personfarlig kriminalitet i langt højere grad afspejler
den type forbrydelses alvor.
Samtidig har vi i lyset af den seneste udvikling – og på
ryggen af bl.a. bandepakke IV – også taget flere initiati-
ver for at styrke indsatsen mod den grænseoverskridende
organiserede kriminalitet:
Side 6/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1530: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24. september om stigningen i svenske borgere, der er anholdt for kriminalitet i Danmark
- Politiet har fået mulighed for at benytte ansigtsgen-
kendelsesteknologi i efterforskningen af bl.a. al-
vorlig personfarlig kriminalitet.
- Vi styrker efterforskningsindsatsen i Københavns
Politi med fokus på bl.a. at retsforfølge dem, der
bestiller og inddrager svenskere i danske konflik-
ter.
- Vi styrker den specialiserede kapacitet på det digi-
tale område i NSK, herunder i forhold til krypte-
rede tjenester.
- Og vi har styrket efterretningssamarbejdet med
Sverige. Det er således besluttet at udstationere en
betjent fast hos svensk politi i Stockholm og lø-
bende udveksling af medarbejdere med svensk po-
liti i Sydsverige.
Derudover har politiet haft en massiv tryghedsskabende
indsats, indført visitationszoner og styrket kontrollen af
grænsen mod Sverige.
Som I er bekendt med mødtes jeg også den 21. august
med den svenske justitsminister, hvor vi bl.a. blev enige
om i fællesskab at styrke samarbejdet og sætte hårdere
ind på en række fronter.
Side 7/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1530: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24. september om stigningen i svenske borgere, der er anholdt for kriminalitet i Danmark
Vi er bl.a. enige om, at:
- Styrke samarbejdet med lande, hvor kriminelle
bagmænd skjuler sig, så bagmændene kan retsfor-
følges og bringes til ansvar.
- Intensivere indsatsen mod bandernes rekruttering
af børn og unge på sociale platforme.
- Styrke samarbejdet om informationsudveksling
mellem Danmark og Sverige.
- Straffene for alvorlig personfarlig kriminalitet i
landene bør afspejle forbrydelsernes alvor.
- Styrke indsatsen mod muliggørerne, så de i højere
grad bringes til ansvar, når de understøtter den or-
ganiserede kriminalitet med viden, oplysninger el-
ler andet.
Det sker bl.a. ved i højere grad at udveksle erfaringer om
forebyggelsesværktøjer og ved at sikre, at straffene for
alvorlig personfarlig kriminalitet, på begge sider af Øre-
sund, afspejler forbrydelsernes alvor.
Endelig mødtes jeg i fredags med mine nordiske justits-
ministerkollegaer i Uppsala. Der havde vi en god dialog
med Google, Meta, Snapchat og TikTok, som vi også
kommer til at følge op på. Vi skal nemlig insistere på, at
Side 8/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1530: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24. september om stigningen i svenske borgere, der er anholdt for kriminalitet i Danmark
techgiganterne lever op til deres ansvar. Deres platforme
må ikke fungere som arnested for alvorlig kriminalitet.
[Afrunding]
Til slut vil jeg gerne understrege, at for regeringen er
grænsekontrol et middel og ikke et mål i sig selv. Det er
helt afgørende, at vi har en stærk politiindsats i grænse-
områderne, en tæt monitering af den grænseoverskri-
dende kriminalitet, og at vi løbende sætter ind der, hvor
indsatsen er mest effektiv. Og i den nuværende situation
er det politiets vurdering, at det, i forhold til Sverige, ikke
er med en klassisk grænsekontrol.
Jeg kan forsikre om, at regeringen og politiet følger situ-
ationen meget tæt. Det gjorde vi i går. Det gør vi i dag,
og det fortsætter vi med i morgen. Hvis situationen æn-
drer sig, og det bliver nødvendigt at skærpe indsatsen
yderligere, så er vi også klar til det.
Tak for ordet.
Side 9/9