Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2921167_0001.png
Transportministeren
Retsudvalget
Folketinget
14. oktober 2024
2024-4098
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Retsudvalget har i brev af 20. september 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (REU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 1514:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt man kan udstede regler om
markræs på privat grund? Vil ministeren endvidere redegøre for,
om han vil nedsætte en arbejdsgruppe, som skal komme med op-
læg til eventuelle regler for markræs, idet mindste regler rettet
mod børn og unge?
Svar:
Hvis færdsel med køretøjer sker et sted, der er omfattet af færd-
selslovens anvendelsesområde, vil kørslen være omfattet af alle
færdselslovens adfærdsregler og andre regler om tekniske krav til
indretning af køretøjer.
Ifølge færdselslovens § 1 gælder loven, hvor andet ikke er bestemt,
for færdsel på vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller
flere færdselsarter.
En vej er i § 2, nr. 28, defineret som ”vej, gade, cykelsti, fortov,
plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er of-
fentlig eller privat”. Ordet vej skal således underlægges en bred for-
tolkning.
Når det fastlægges, hvorvidt der er tale om almindelig færdsel af en
eller flere færdselsarter, skal der lægges vægt på de faktiske for-
hold. Det er således ikke afgørende, om ejeren af en vej eller areal
har givet tilladelse til færdslen. Der skal være tale om en ikke uvæ-
sentlig trafikaktivitet af en ikke helt snæver personkreds. Der kræ-
ves således en mere almindelig benyttelse (det vil sige benyttelse af
mere end en enkelt person eller familie), men det er tilstrækkeligt,
at en enkelt trafikantgruppe (fodgængere, cyklister, bilister) benyt-
ter området.
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1514: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorvidt man kan udstede regler om markræs på privat grund?
2921167_0002.png
Side 2/2
At et område ikke er offentligt tilgængeligt
enten på grund af af-
spærring, skiltning, betalingsordning, portvagt eller lignende
er
ifølge domspraksis ikke i sig selv nok til, at området falder uden for
færdselslovens anvendelsesområde. Det kræver også, at området i
praksis kun benyttes til færdsel af en helt snæver kreds af personer.
En privat mark vil også være omfattet af færdselslovens anvendel-
sesområde, hvis den f.eks. anvendes som parkeringsplads, selv for
korte perioder.
Praksis viser, at færdselslovens anvendelsesområde er meget bredt,
og det vil således være meget få områder med bare et mindre om-
fang af trafik, hvor færdselsloven ikke finder anvendelse.
Det er altid tragisk, når der sker ulykker, især når en ulykke har al-
vorlige fatale konsekvenser for de involverede.
Jeg finder imidlertid ikke, at områder, der ikke benyttes til almin-
delig færdsel af en eller flere færdselsarter, og hvor der derfor ikke
er tale om trafikale situationer, skal underlægges færdselsmæssig
regulering.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen