Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2907714_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. september 2024
Politikontoret
Christian Terp Møller
2024-08478
3422056
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AZ
fra Folketingets Retsudvalg den 17. september 2024
Samrådsspørgsmål AZ:
Hvordan agter ministeren at få kortlagt og sat en stopper for parallelle
retssystemer i danske ghettoer, og hvordan agter ministeren at retsforfølge
de personer, der holder alvorlige forbrydelser skjult for politiet,
socialrådgivere eller andre danske myndigheder, jf. artiklen ”Skjulte
mæglingsråd løser konflikter: Det »udgør en trussel mod samfundet«” fra
jyllands-posten.dk dan 16. juni 2024?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Side 1/10
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1504: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17. september 2024 om parallelle retssystemer i danske ghettoer
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for indkaldelsen til dagens samråd,
som jeg har set frem til.
Der er tale om et vigtigt emne, som er en del af den
bredere
debat
om,
hvordan
vi
bekæmper
parallelsamfund.
Konkret
handler
og
dagens
samråd
i
om
særligt
parallelle
udsatte
retssystemer
mæglingsråd
boligområder – de såkaldte SUB-områder.
Samrådsspørgsmålet er stillet på baggrund af en artikel
fra Jyllands-Posten, hvor det fremgår, at såkaldte
mæglingsråd i det vestlige Aarhus håndterer strafbare
forhold uden for det strafferetlige system.
Lad mig starte med at gøre det helt klart: Regeringen
accepterer ikke lovløse tilstande i nogen dele af
Danmark. Vi skal ikke have parallelsamfund, hvor dansk
lov og ret er sat ud af spil.
Side 2/10
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1504: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17. september 2024 om parallelle retssystemer i danske ghettoer
Jeg tager derfor også skarp afstand fra selvbestaltede
mæglingsråd.
Der er tale om en underminering af vores demokratiske
samfundsinstitutioner og vores retssamfund. Strafbare
forhold bør altid anmeldes til myndighederne, og
spørgsmålet om, hvorvidt en person har gjort sig skyldig
i et strafbart forhold, bør altid behandles ved domstolene.
Jeg vil starte med at redegøre for politiets erfaringer med
mæglingsråd. Herefter vil jeg komme ind på, hvilke
indsatser
politiet
foretager,
som
kan
modvirke
mæglingsråd og parallelsamfund.
Dernæst vil jeg give ordet videre til udlændinge- og
integrationsministeren, som bl.a. vil sige lidt om
indsatsen på Udlændinge- og Integrationsministeriets
område.
[Om politiets erfaringer med mæglingsråd]
Jeg har forud for samrådet oversendt skriftligt svar på
udvalgsspørgsmål nr. 1134 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.
Side 3/10
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1504: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17. september 2024 om parallelle retssystemer i danske ghettoer
2907714_0004.png
I besvarelsen har alle landets politikredse forholdt sig til,
om der i politikredsene eksisterer mæglingsråd.
Østjyllands Politi, som udtaler sig i den artikel, der
henvises til i samrådsspørgsmålet, er en af de
politikredse, der har kendskab til, at der eksisterer
mæglingsråd.
Østjyllands Politi har oplyst, at politikredsen er bekendt
med eksistensen af mæglingsråd i visse miljøer, som
uden om retssystemet kan være involveret i håndteringen
af konkrete konflikter mellem private parter, herunder
konflikter som vedrører eventuelle strafbare forhold.
Helt konkret er der tale om, at forebyggelsessektionen i
Østjyllands Politi har kendskab til sager, hvor personer
har forklaret til politiet, at den potentielle straffesag er
håndteret privat, herunder i visse tilfælde med
mellemkomst
lokalmiljøet.
Politikredsen er dog ikke bekendt med, at der er etableret
egentlige parallelle retssystemer i specifikke områder i
af
udenforstående
personer
fra
Side 4/10
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1504: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17. september 2024 om parallelle retssystemer i danske ghettoer
politikredsen, som fungerer som generelle alternativer til
det danske retssystem.
Politikredsen har endvidere oplyst, at politikredsens
forebyggelsessektion i løbet af årene har arbejdet og
fortsat arbejder efterretningsbaseret for at afdække
mulige parallelle retssystemer.
Udover Østjyllands Politi har yderligere tre politikredse
enten kendskab til eller en formodning om, at der
eksisterer
mæglingsråd
i
politikredsene.
De
tre
politikredse vurderer dog samtidig, at der ikke er tale om
egentlige parallelle retssystemer.
De øvrige politikredse har oplyst, at de ikke har konkrete
erfaringer med mæglingsråd.
[Politiets indsats mod parallelsamfund]
Som jeg også startede med at sige, er mæglingsråd en del
af en bredere problemstilling om parallelsamfund, og jeg
vil nu redegøre for, hvordan politiets indsats mod
parallelsamfund ser ud.
Side 5/10
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1504: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17. september 2024 om parallelle retssystemer i danske ghettoer
Politiet har en række forebyggende indsatser, som kan
være med til at modvirke parallelsamfund, herunder
mæglingsråd.
Politiet har siden 2011 haft muligheden for årligt at
udpege SUB-områder – det vil sige særligt udsatte
boligområder. Politiet gør dette ud fra en politifaglig
vurdering af, hvilke boligområder der er mest belastede
af kriminalitet, uorden eller utryghedsskabende adfærd.
Politiet har en bred vifte af indsatser i SUB-områderne,
som hviler på principperne fra ”community building”.
Det dækker over indsatser med et særligt fokus på
synlighed og tilgængelighed samt samarbejde med
borgere, foreninger og professionelle aktører.
Rigspolitiet har oplyst, at politiet i SUB-områderne er
særligt opmærksom på, hvordan unge kan indgå i sunde
fællesskaber for derigennem at opnå en tilknytning til
samfundet, herunder via uddannelse og beskæftigelse.
Målet er at mindske risikoen for kriminalitet.
Rigspolitiet har desuden oplyst, at politiet arbejder
forebyggende ved løbende at opsøge relevante etniske og
religiøse miljøer. Dette sker med henblik på at opbygge
Side 6/10
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1504: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17. september 2024 om parallelle retssystemer i danske ghettoer
konstruktive relationer og sikre dialog mellem politiet og
repræsentanter for relevante trossamfund, foreninger,
andre civile aktører og minoritetsborgere.
Formålet er bl.a. at styrke borgernes forståelse for
politiets rolle og handlemuligheder samt at øge borgernes
tillid til politiet. Samtidig skaber det et bedre
vidensniveau i politiet.
Herudover arbejder politiet gennem dialog med at højne
borgernes viden om egne rettigheder og det officielle
retssystems
funktioner.
Opgaven
foretages
af
politikredsene, som har stort kendskab til deres områder
og kan tilrettelægge deres indsats efter de lokale behov.
Rigspolitiet har endvidere oplyst, at politiet har fokus på
at udnytte mulighederne for at sikre vidneforklaringer
bedst muligt. Det omfatter også muligheden for at
anvende indenretlige afhøringer, hvor dette vurderes
relevant.
Politiet er opmærksom på at vejlede vidner, som
potentielt kan være i risiko for at blive udsat for
påvirkning eller pres fra andre, ligesom politiet vurderer,
Side 7/10
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1504: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17. september 2024 om parallelle retssystemer i danske ghettoer
om der er behov for iværksættelse af eventuelle
støtteforanstaltninger i den forbindelse.
I politiet er der også fokus på, at sager, der ikke anmeldes
af parterne, efterforskes og retsforfølges, så parallelle
retssystemer ikke benyttes. Det kan også være i
situationer, hvor parterne synes at ville undgå politiets
indblanding.
Politiet er således meget opmærksomme på at forebygge,
at
parallelle
retssystemer,
opstår.
mæglingsråd
følger
og
parallelsamfund
lokalområderne.
Og jeg har naturligvis en forventning om, at politiet –
ligesom andre relevante myndigheder på området –
fortsætter med at have fokus på problemstillingen og gør
brug af alle relevante værktøjer i værktøjskassen.
Og når vi taler om tilfælde, hvor personer presses til at
ændre vidneudsagn eller droppe anmeldelser, er der jo
heller ikke tale om et retstomt rum. Vi har jo flere
bestemmelser i straffeloven, der kriminaliserer sådanne
handlinger.
Kredsene
løbende
udviklingen gennem bl.a. forebyggende arbejde i
Side 8/10
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1504: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17. september 2024 om parallelle retssystemer i danske ghettoer
[Ordet til udlændinge- og integrationsministeren]
Der er tale om et emne, som regeringen har et stærkt
fokus på. På mit område har vi senest i 2021 ændret
straffeloven for at styrke indsatsen mod negativ social
kontrol.
Vi har gjort det forbudt at forestå eller medvirke til
indgåelse
af
ægteskabslignende
forhold
med
mindreårige. Formålet er at forhindre at mindreårige
presses ind i et forhold af ægteskabslignende karakter
med de omfattende og langvarige konsekvenser, det kan
have for dem.
Vi har også skrevet det ind i vores straffebestemmelse
om psykisk vold, at negativ social kontrol kan udgøre
psykisk vold. Det gjorde vi for bl.a. at signalere, at
negativ
social
kontrol
udgør
kerneområdet
for
bestemmelsen.
Og derudover vil jeg også fremhæve de specialiserede
teams, som blev indført med den seneste flerårsaftale for
politiet og anklagemyndigheden. De specialiserede
teams har bl.a. fokus på æresrelaterede forbrydelser og
Side 9/10
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1504: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17. september 2024 om parallelle retssystemer i danske ghettoer
har bl.a. til formål at løfte kvaliteten i politikredsenes
behandling af disse sager.
Det er med andre ord noget, regeringen tager meget
alvorligt, og hvor vi hele tiden skal være opmærksomme
på, om der er behov for nye værktøjer i lyset af
udviklingen.
Nu vil udlændinge- og integrationsministeren sige lidt
om indsatsen på Udlændinge- og Integrationsministeriets
område.
Tak for ordet.
Side 10/10