Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2922849_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. oktober 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Astrid Hjorth Jensen
2024-11854
3436319
Besvarelse af spørgsmål nr. 1502 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1502 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. september
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1502: Spm. om ministeren i detaljer vil redegøre for forskellen mellem den danske grænsekontrol mod Tyskland og omvendt den Tyske grænsekontrol mod Danmark, hvordan er de forskellige i omfang, størrelse og effektivitet?
2922849_0002.png
Spørgsmål nr. 1502 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i detaljer redegøre for forskellen mellem den
danske grænsekontrol mod Tyskland og omvendt den Tyske
grænsekontrol mod Danmark, hvordan er de forskellige i
omfang, størrelse og effektivitet, og mener ministeren ikke, at
Danmark bør have en mindst ligeså effektiv grænsekontrol mod
Tyskland, som Tysklands grænsekontrol mod Danmark - set i
lyset af Tysklands dybt uansvarlige indvandringspolitik?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet via
Udenrigsministeriet indhentet en udtalelse fra den danske ambassade i
Berlin, der har oplyst følgende:
”Sammenfatning
Den 9. september 2024 genindførte Tyskland med
virkning fra den 16. september midlertidig
grænsekontrol mod bl.a. Danmark for at skærpe
sikkerheden og modvirke irregulær migration.
Grænsekontrollen er ikke stationær, men fleksibel og
omfatter stikprøvekontroller og grænsepatruljering.
Dette skal både modvirke forsøg på undvigelse og
mindske byrden for pendlere og andre regulære
indrejsende.
Af indsatstaktiske grunde deles oplysninger om konkret
kontroltryk ikke offentligt.
I forbindelse med grænsekontrollen intensiveres
afvisninger og Dublin-overførsler.
Officielt bekræftede tal for grænsekontrollens
effektivitet
foreligger
ikke,
men
forbundsindenrigsministeriet forventer at foretage en
evaluering inden årets udgang.
Detaljer
Baggrund
Udvidelsen af den midlertidige grænsekontrol til alle Tysklands
indre grænser, herunder mod Danmark, blev bekendtgjort den 9.
september og har været gældende siden den 16. september 2024
for de grænser, hvor der ikke allerede var genindført
grænsekontrol tidligere (Polen, Tjekkiet, Østrig og Schweiz).
Tiltaget er blevet indført som følge af fortsat stor irregulær
migration til Tyskland samt et skærpet fokus på islamistisk
terror og skal bl.a. bidrage til at begrænse den sekundære
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1502: Spm. om ministeren i detaljer vil redegøre for forskellen mellem den danske grænsekontrol mod Tyskland og omvendt den Tyske grænsekontrol mod Danmark, hvordan er de forskellige i omfang, størrelse og effektivitet?
2922849_0003.png
migration gennem andre EU-medlemsstater ved afvisninger og
hurtigere Dublin-overførsler.
Kontroltryk og omfang
Forbundsindenrigsministeriet understreger, at der ikke er tale
om grænselukninger eller stationær grænsekontrol. I stedet
henvises til den model, som allerede anvendes ved grænserne til
Polen, Tjekkiet, Østrig og Schweiz. Under betegnelsen ”smart
borders” omfatter dette en fleksibel grænsekontrol, som løbende
evalueres og tilpasses i forhold til den aktuelle situation og
sikkerhedsvurdering. I den forbindelse tages både
stikprøvekontroller ved grænseovergange og grænsepatruljering
i brug. Derudover arbejder forbundspolitiet tæt sammen med de
relevante politi- og toldmyndigheder i de berørte nabolande,
hvilket kan omfatte fælles patruljering.
Omfanget, intensiteten, den specifikke placering og varighed af
de respektive kontroller afhænger bl.a. af situationens udvikling
og de lokale transportinfrastrukturforhold og kan derfor være
regionalt forskellige og dynamiske.
Grænsekontrollens fleksible natur skal både gøre det muligt at
forhindre menneskesmugleres undvigelsesforsøg samt mindske
de negative konsekvenser for pendler- og varetransport. I
forhold til sidstnævnte kan punktuelle og midlertidige
indskrænkninger dog ikke udelukkes.
Af indsatstaktiske grunde vil forbundsindenrigsministeriet dog
ikke offentligt oplyse, præcis hvor og i hvilket omfang
forbundspolitiet er indsat. Inden udvidelsen af den midlertidige
grænsekontrol havde forbundsregeringen allerede afsat flere
midler til forbundspolitiet, herunder til at oprette 1.000 nye
stillinger om året.
Ifølge medieberetninger fra grænseområdet til Danmark er
kontroltrykket begrænset.
Afvisninger og overførsler
Den midlertidige grænsekontrol skal gøre det muligt at
kontrollere indrejsendes identitet og opfyldelse af
indrejsebetingelser. I den forbindelse er der mulighed for
henholdsvis afvisninger ved grænsen og tilbageholdelse i
forbindelse med Dublin-overførsler. Asylansøgere afvises ikke
ved grænsen.
Såfremt en indrejsende asylansøger allerede er registreret i en
anden medlemsstat, skal Dublin-overførslen fremover
behandles og gennemføres betydeligt hurtigere. Fremover skal
forbundspolitiet indhente ansøgerens oplysninger og
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1502: Spm. om ministeren i detaljer vil redegøre for forskellen mellem den danske grænsekontrol mod Tyskland og omvendt den Tyske grænsekontrol mod Danmark, hvordan er de forskellige i omfang, størrelse og effektivitet?
videreformidle dem til udlændingemyndighederne. I den
forbindelse afstemmes informationerne også med EURODAC.
I nogle Dublin-sager kan ansøgeren på grundlag af en
dommerkendelse tilbageholdes i grænsenære centre. Dette
gælder dog ikke alle persongrupper, og tilbageholdelsen skal
kunne begrundes med en konkret fare for, at den pågældende
flygter eller går under jorden. Tilbageholdelsen er i det konkrete
tilfælde også betinget af kapaciteten på de grænsenære centre.
Pt. har Tyskland en samlet kapacitet på 800 pladser i sådanne
centre, men dette vurderes at være for få af
forbundsindenrigsministeren.
Forbundsindenrigsministeriet har ikke fremlagt tal om
grænsekontrollens effektivitet, men forventer at kunne foretage
en evaluering inden for 2-3 måneder. ”
Justitsministeriet kan hertil bemærke, at den danske grænsekontrol mod
Tyskland ligesom den tyske kontrol mod Danmark udføres i form af
stikprøvevise indrejsekontroller på landegrænsen. Den danske kontrol
udføres derudover også som kontrol af passagerer i tog, ved færgeankomster
og ved baglandskontroller i grænselandet. Det er ikke oplyst, om den tyske
kontrol udføres på samme måde.
Den danske kontrol har et kontroltryk på 5-10 pct. af alle indrejsende over
grænsen, idet dette dog varierer på tværs af henholdsvis lande- og søgrænsen
samt efter trafikmønstre, efterretningsbillede, sæsonudsving mv. Det har
ikke været muligt for ambassaden at få oplyst den tyske kontrols
kontroltryk. Dog fremgår det, at den tyske kontrol – ligesom den danske –
er dynamisk og tilpasses situationens udvikling og de lokale
transportforhold.
Det er Justitsministeriets vurdering, at det på det foreliggende grundlag ikke
er muligt at lave en nærmere redegørelse af forskelle og ligheder mellem
grænsekontrollen i Tyskland og grænsekontrollen i Danmark.
Side 4/4