Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2920511_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. oktober 2024
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Astrid Knigge
2024-11720
3432795
Besvarelse af spørgsmål nr. 1495 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1495 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. september
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU)
Morten Messerschmidt (DF).
Peter Hummelgaard
/
Niels Dam Dengsøe Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1496: MFU spm. om at forhøje vederlaget til domsmænd eller overveje at gøre det skattefrit for at sikre en mere retfærdig kompensation for domsmændenes arbejde
Spørgsmål nr. 1495 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor vederlaget til domsmænd,
som ikke er blevet reguleret siden år 2000, stadig er på et niveau,
der ikke afspejler den vigtige rolle, de udfylder i vores
retssystem?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Ydelser til lægdommere er reguleret ved bekendtgørelse nr.
712 af 17. november 1987 om ydelser til lægdommere og vidner
m.v. Vederlaget udgjorde på daværende tidspunkt 600 kr. pr.
dag og 120 kr. pr. nat. Vederlaget til lægdommere er senest
reguleret ved bekendtgørelse nr. 1180 af 15. december 2000 om
ændring af bekendtgørelse om ydelser til lægdommere og vidner
m.v., hvor vederlaget pr. dag blev hævet til 1.100 kr. med
virkning fra 1. januar 2001.
Domstolsstyrelsen vurderede i 2020, at en forhøjelse af
lægdommernes vederlag efter pris- og lønudviklingen siden
2000 ville medføre merudgifter på anslået ca. 25-27 mio. kr.
(2020-pl) svarende til 29-31 mio. kr. i 2024-pl. Den endelige
merudgift afhænger af den metode, der vælges til brug for
tilpasning.
En forhøjelse af vederlaget kan ikke rummes inden for
domstolenes nuværende økonomiske ramme og vil derfor kræve
en ekstern tilførsel af midler til formålet, hvilket er en politisk
beslutning.”
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at Regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet
og Nye Borgerlige den 22. november 2023 indgik en aftale om domstolenes
økonomi 2024-2027 (flerårsaftalen), hvor det bl.a. blev besluttet at hæve
vederlaget for børnesagkyndige og sagkyndige retsmedlemmer.
Vederlaget til børnesagkyndige og sagkyndige retsmedlemmer er på
baggrund heraf blevet forhøjet i overensstemmelse med flerårsaftalen ved
bekendtgørelse nr. 700 af 10. juni 2024 om ændring af bekendtgørelse nr.
712 af 17. november 1987 om ydelser til lægdommere og vidner mv.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1496: MFU spm. om at forhøje vederlaget til domsmænd eller overveje at gøre det skattefrit for at sikre en mere retfærdig kompensation for domsmændenes arbejde
Justitsministeriet kan oplyse, at en forhøjelse af vederlaget til lægdommere
ikke er en del af flerårsaftalen.
Side 3/3