Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2908058_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 47
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
HR-kontoret
Katrine Born Johannesen
2020-0030-4911
1667947
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk@
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 47 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Nick Hækkerup
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1463: Spm. om hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere der er kommet til på Justitsministeriets ressort opgjort i årligt antal årsværk
Spørgsmål nr. 47 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i oversigtsform redegøre for, hvilke personale-
mæssige og organisatoriske ændringer der er foretaget i depar-
tementet siden folketingsvalget, herunder hvilke nye funktioner
og stillinger inden for presse, kommunikation, taleskrivere eller
lignende, der er oprettet og udskiftet siden ministerens tiltræ-
den? Vil ministeren herudover redegøre for økonomien, inklu-
siv om det har været nødvendigt at tilføre flere midler/lønkroner
og i givet fald, hvor man så har skåret ned for at finde pengene?
Svarene bedes oplyse, om ændringerne er sket i departementet
eller i en styrelse.”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan oplyse, at der siden regeringsskiftet den 27. juni
2019 er sket en række personalemæssige og organisatoriske ændringer i de-
partementet, som er nærmere beskrevet nedenfor. Der er i beskrivelsen fo-
kuseret på den organisatoriske opbygning i departementet, hvorfor løbende
personalemæssige ændringer, rokeringer mellem kontorerne og flytning af
opgaver fra ét kontor til et andet ikke er medtaget i beskrivelsen.
En væsentlig del af de organisatoriske ændringer i Justitsministeriets depar-
tement har baggrund i regeringens indsats mod COVID-19, idet regeringen
for at styrke den centrale og tværgående koordinering af myndighedernes
indsats mod COVID-19 bl.a. har besluttet at opnormere Justitsministeriets
departement med en ny afdeling.
Den nye afdeling
Beredskabsafdelingen
blev oprettet den 12. maj 2020
og består af tre kontorer; Koordinationskontoret, Operativt Kontor og Re-
guleringskontoret.
Justitsministeriet har i forbindelse med denne opnormering i 2020 fået en
tillægsbevilling på 9,8 mio. kr. (2020-priser). Fra 2021 og frem tilføres
Justitsministeriets departement 22,6 mio. kr. (2021-priser) årligt til styrkel-
sen af beredskabsområdet.
2.
Derudover har regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet som led i Aftale om finansloven for 2020 aftalt,
at forbruget af eksterne konsulenter og juridisk bistand på tværs af staten
skal nedbringes med 200 mio. kr. i 2020 og 625 mio. kr. årligt fra 2021 og
frem.
2
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1463: Spm. om hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere der er kommet til på Justitsministeriets ressort opgjort i årligt antal årsværk
For at imødekomme dette er det besluttet at udvide statens interne kapacitet
på udvalgte områder med henblik på at tilvejebringe og udvikle kompeten-
cer i staten til at løse nogle af de opgaver, som tidligere er blevet løst af
eksterne rådgivere.
Det er i den forbindelse besluttet at forøge Justitsministeriets rådgivnings-
kapacitet inden for bl.a. forvaltningsret, EU-ret, databeskyttelsesret og for-
mueret.
Justitsministeriet har som følge heraf fået en merbevilling på 3,5 mio. kr.
(2020-priser) i 2020 og herefter 7,1 mio. kr. (2021-priser) årligt fra 2021 og
frem.
3.
Endelig er der siden regeringsskiftet gennemført en organisationsændring
i Justitsministeriets departementet. Formålet med organisationsændringen
var bl.a. at imødese, at globaliseringen og den teknologiske udvikling i hø-
jere grad indebærer, at kriminalitet og sikkerhedstrusler i stadigt stigende
grad krydser landegrænser, ligesom løsningerne på udfordringer i Danmark
oftere og oftere skal findes sammen med andre lande. Det er en udvikling,
som kalder på et større internationalt engagement og mere intensiveret sam-
arbejde med andre lande.
For det første blev der oprettet en ny afdeling for sikkerhed og internationale
forhold, der består af to sikkerhedskontorer og et nyt internationalt kontor.
Det tidligere Sikkerhedskontor og Internationalt Politikontor er samtidig
blevet nedlagt. Med oprettelsen af et internationalt kontor øges fokus på bl.a.
relationsopbygningen til de lande, som er centrale for løsningen af konkrete
grænseoverskridende problemer.
Samtidig blev der i departementets Politi- og Strafferetsafdeling oprettet et
nyt kontor for organiseret kriminalitet, som skal styrke indsatsen mod ban-
dekriminalitet og økonomisk kriminalitet. Derudover blev Forskningskon-
toret flyttet fra Policy- og Koordinationsafdelingen til Politi- og Strafferets-
afdelingen, mens det tidligere Forebyggelseskontor blev nedlagt og opga-
verne fordelt ud på de relevante kontorer i departementet.
Straffuldbyrdelseskontoret blev flyttet fra Politi- og Strafferetsafdelingen til
Civilafdelingen, der i forvejen varetager opgaver vedrørende fuldbyrdelse
på det civilretlige område. Som konsekvens heraf ændrede Civilafdelingen
navn til Civil- og Fuldbyrdelsesafdelingen.
3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1463: Spm. om hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere der er kommet til på Justitsministeriets ressort opgjort i årligt antal årsværk
Justitsministeriets Styrings- og Ressourceafdeling ændrede navn til Res-
sourceafdelingen, og den tidligere Enhed for Ledelsesinformation og Data
blev lagt sammen med afdelingens Koncernstyringskontor.
Endelig ændrede departementets Policy- og Koordinationsafdeling navn til
Policy- og Ledelsessekretariatet, der består af Minister- og Ledelsessekreta-
riat samt Kommunikationssekretariatet. I den forbindelse er det tidligere Mi-
nister- og departementschefssekretariat samt Ledelsessekretariat blevet
samlet i det nuværende Minister- og Ledelsessekretariat.
Ændringerne trådte i kraft i perioden fra den 12. maj til den 1. juli 2020. Da
organisationsændringen har været en omorganisering af eksisterende konto-
rer og afdelinger, har ændringerne kunnet holdes inden for departementets
eksisterende rammer.
4.
Justitsministeriet kan desuden oplyse, at der som erstatning for den tidli-
gere afdelingschef for Policy- og Koordinationsafdelingen pr. 1. august
2020 blev ansat en chef i en lavere lønramme for Policy- og Ledelsessekre-
tariatet. Derudover blev det i forbindelse med sammenlægningen af Mini-
ster- og departementschefssekretariatet og Ledelsessekretariatet besluttet
ikke at genbesætte en vakant stilling som chefkonsulent med ledelsesansvar.
Der er pr. 1. november 2020 ansat en taleskriver i Justitsministeriets kom-
munikationsenhed. Løn mv. til den pågældende taleskriver afholdes inden
for departementets eksisterende rammer. Der er ikke i øvrigt sket persona-
lemæssige og organisatoriske ændringer af departementets kommunikati-
onsenhed, siden ministerens tiltræden.
Det bemærkes desuden, at der inden regeringsskiftet var ansat to særlige
rådgivere for justitsministeren, hvor der siden regeringsskiftet kun har været
ansat én.
Justitsministeriets departement foretager i øvrigt løbende personalemæssige
udskiftninger og rokeringer mellem de enkelte kontorer i departementet som
led i ministeriets uddannelsesordning og den almindelige drift.
4