Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2908056_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. september 2024
Ressourceafdelingen
Jeppe Haugaard Vandtved
2024-11393
3422333
Besvarelse af spørgsmål nr. 1463 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1463 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. september 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Emilie Lythcke-Heiberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1463: Spm. om hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere der er kommet til på Justitsministeriets ressort opgjort i årligt antal årsværk
2908056_0002.png
Spørgsmål nr. 1463 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, på baggrund af at der i perioden 2017-2023
samlet set er kommet 16.000 flere statslige administrative med-
arbejdere og ledere til, redegøre for, hvor mange ekstra statslige
administrative medarbejdere og ledere der er kommet til på Ju-
stitsministeriets ressort opgjort i årligt antal årsværk, idet svaret
bedes givet i tabelform på de enkelte områder indenfor Justits-
ministeriets ressort, f.eks. departementet, styrelser mm. med en
procentvis anvisning på stigning eller fald på de enkelte områder
i perioden 2017-2023?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bi-
drag fra Finansministeriet. Opgørelsen fremgår af
tabel 1
nedenfor. Som det
fremgår af tabellen, var der i 2023 24.590 årsværk på Justitsministeriets om-
råde, hvoraf 9.815 årsværk (ca. 40 pct.) kunne karakteriseres som admini-
strative medarbejdere og ledere,
jf. dog nedenfor om definitionen af admini-
strative årsværk.
I 2017 var der i alt 21.005 årsværk, hvoraf 7.645 årsværk
(ca. 36 pct.) kunne karakteriseres som administrative. Det bemærkes i den
forbindelse, at opgørelsen bl.a. dækker over årene med COVID-19-pande-
mien, hvor Justitsministeriets departement blev opnormeret med en ny af-
deling til at styrke den centrale og tværgående koordinering af myndighe-
dernes indsats mod pandemien,
jf. Justitsministeriets besvarelse af 10.
november 2020 af spørgsmål nr. 47 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Tabel
1
Udviklingen i antal administrative årsværk og ledere på Justitsministeriets område fordelt efter institution - 2017-2023
Antal årsværk
Departementet
Civilstyrelsen
Styrelsen for Forsyningssikkerhed
Politiklagemyndigheden og Bevismiddeltilsynet
Datatilsynet
Tilsynet med Efterretningstjenesterne
Politiet og den lokale anklagemyndighed mv.
Den Centrale Anklagemyndighed
Kriminalforsorgen*
Domstolsstyrelsen
Retterne
Procesbevillingsnævnet
Tinglysning
2017
245
95
-
20
40
5
4.685
320
815
100
1.205
25
95
2018
265
105
-
20
50
5
5.050
340
835
110
1.200
25
90
2019
270
130
-
20
65
10
5.445
355
865
115
1.260
30
90
2020
300
130
-
25
60
10
5.235
390
900
135
1.285
30
80
2021
300
130
35
25
55
5
5.270
410
950
135
1.280
30
75
2022
295
140
40
30
80
10
5.860
305
1.020
145
1.250
30
80
2023
295
155
40
40
80
10
6.245
305
1.055
140
1.305
30
75
Ændring
(2017-2023)
20,4 pct.
63,2 pct.
14,3 pct.
100,0 pct.
100,0 pct.
100,0 pct.
33,3 pct.
-4,7 pct.
29,4 pct.
40,0 pct.
8,3 pct.
20,0 pct.
-21,1 pct.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1463: Spm. om hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere der er kommet til på Justitsministeriets ressort opgjort i årligt antal årsværk
2908056_0003.png
Ungdomskriminalitetsnævnet
Administrative årsværk i alt**
Samlede antal årsværk
-
7.645
21.005
-
8.095
21.790
-
8.650
22.780
-
8.575
22.655
-
8.700
23.130
-
9.286
23.985
40
9.815
24.590
-
28,4 pct.
17,1 pct.
Anm.: Datagrundlaget baserer sig på bidrag fra Finansministeriet og udgøres af tal fra Statens BI-ISOLA for 4. kvartal i hvert år. I
opgørelsen er der ikke taget højde for, at der i perioden kan være opgaver (og dermed årsværk), der er omrokeret mellem staten og
andre sektorer. Der er i opgørelsen korrigeret for ressortændringer baseret på andelen af løn- og personaleomkostninger, der flytter
fra ét ministerområde til et andet i forbindelse med ressortændringer. Der er taget udgangspunkt i finanslovsstrukturen for 2023.
Der anvendes Danmarks Statistiks DISCO-fagklassifikationer til at klassificere administrative årsværk i ISOLA. Opgørelsen med-
tager administrative medarbejdere og alle ledere. Opgørelsen er skønsbaseret med udgangspunkt i beskrivelserne af fagklassifika-
tionerne. Der er i opgørelsen afrundet til nærmeste 5 årsværk. Afvigelser skyldes afrundinger.
*Kriminalforsorgen er opgjort samlet bestående af § 11.31.01 - Direktoratet for Kriminalforsorgen, § 11.31.03 - Kriminalforsorgen
i anstalter og frihed, § 11.31.03 - Kriminalforsorgen i institutioner og frihed.
**: Der kan ikke trækkes oplysninger om PET og antal årsværk i PET gennem den fællesstatslige personalestatistik, ISOLA. Derfor
indgår årsværksudviklingen for PET ikke i tabellen.
Kilde: Økonomistyrelsen
Det bemærkes, at der ikke foreligger en entydig eller fyldestgørende metode
til afgrænsning af administrative årsværk i staten,
jf. også svar til Finansud-
valgets spørgsmål nr. 78 (alm. del) af 29. november 2023.
Opgørelsen af
administrative ansatte tager ikke højde for, at stillinger, der normalt ikke
anses som administrative stillinger, kan have arbejdsopgaver af administra-
tiv karakter. Der kan omvendt også være ansatte i administrative stillinger,
som ikke udelukkende udfører administrative opgaver. For eksempel opgø-
res anklagere som administrative årsværk i tabellen.
Der er til brug for besvarelsen af nærværende spørgsmål anvendt samme
opgørelsesmetode som til besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål nr. 78
(alm. del) af 29. november 2023. Opgørelsen er udarbejdet på baggrund af
statslige institutioners registrering af medarbejderes primære arbejdsfunk-
tion (DISCO). Administration forstås her som en fælles betegnelse for myn-
dighedsopgaver (inklusive f.eks. tilsynsopgaver, men eksklusive polititjene-
stemænd), politisk betjening (herunder lovforberedende arbejde, besvarelse
af spørgsmål fra Folketinget mv), støttefunktioner, it-opgaver, kommunika-
tion, kunde-/borgersupport og ledelse.
Opgørelsen er korrigeret for ressortændringer over perioden 2017-2023.
Korrektionen for ressortændringer indebærer, at der er forsøgt taget højde
for, hvor årsværkene har været placeret bagud i tid med udgangspunkt i den
ressortstruktur, der var gældende ved udgangen af 2023.
Side 3/3