Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2908421_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling),Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1155,BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 101
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. september 2023
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2023-0030-9293
2939799
Besvarelse af spørgsmål nr. 1155 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1155 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. august 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Peter Hummelgaard
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1400: MFU spm. om det er muligt at stille som betingelse for at opnå tilladelse fra Justitsministeriet (Civilstyrelsen) til udlændinges køb af fritidsbolig i Danmark
2908421_0002.png
Spørgsmål nr. 1155 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren vurdere, om det er nødvendigt at justere som-
merhusreglen i erhvervelsesloven som følge af de byggeprojek-
ter af feriekomplekser, der toner frem flere steder i de populære
ferieområder som Rømø og Fanø?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan først og fremmest henvise til ministeren for landdi-
strikters bidrag til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1154.
2.
Justitsministeriet vil om reglerne om erhvervelse af sommerhus mv. hen-
vise til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1153.
Når Danmark
uanset EU-rettens bestemmelser om fri bevægelighed
også
over for statsborgere fra EU-lande kan opretholde erhvervelseslovens krav
om tilladelse til køb af sommerhus mv. (sekundærbolig), skyldes det den
såkaldte sommerhusprotokol, som
udgør en undtagelse til EU’s traktat-
grundlag.
Sommerhusprotokollen er en dansk særordning, som giver mulighed for, at
Danmark kan opretholde den lovgivning om erhvervelse af ejendomme, der
ikke er helårsboliger, som var gældende den 1. november 1993, hvor Maa-
stricht-traktaten trådte i kraft.
”Gældende lovgivning” må antages ikke alene
at omfatte love og administrative forskrifter udstedt i medfør heraf, men
også retningslinjer mv. for den konkrete forvaltning af lovgivningen, da det
ellers på denne måde ville være muligt at indføre en tilsvarende skærpelse
af retstilstanden som ved en lovændring.
3.
Det har løbende været undersøgt, hvilke muligheder der er for
inden for
rammerne af sommerhusprotokollen
at ændre erhvervelsesreglerne. Se-
nest har professor, dr.jur. Karsten Engsig Sørensen den 12. april 2023 udar-
bejdet en ekstern vurdering for Justitsministeriet vedrørende mulighederne
for at skærpe kontrollen med ansøgernes oplysninger eller på anden måde
skærpe sagsbehandlingen inden for rammerne af sommerhusprotokollen.
Vurderingen blev sendt til Folketingets Europaudvalg den 27. april 2023, jf.
EUU Alm. del Bilag 434 Notat om sommerhusprotokollenpdf (ft.dk).
Mini-
steriet kan i den forbindelse pege på konklusionen i notatets pkt. 6.c. Heraf
fremgår følgende:
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1400: MFU spm. om det er muligt at stille som betingelse for at opnå tilladelse fra Justitsministeriet (Civilstyrelsen) til udlændinges køb af fritidsbolig i Danmark
”Hvis
man ændrer på reglerne på en måde, der ikke indebærer
en bevarelse af status quo eller en lempelse i forhold til den gæl-
dende praksis vil dette nærliggende have som konsekvens at
man ikke længere ’opretholder gældende lovgivning’ og derved
vil ændringen ikke være dækket af undtagelsen i sommerhus-
protokollen. Det gælder alle ændringer, bortset fra dem som er
uvæsentlige, og vil således også kunne omfatte ændringer, der
består i en praksisændring. Hvis hensigten er at ændre kontrol-
len af ansøgers oplysninger eller skærpe sagsbehandlingen med
henblik på at færre opnår dispensation, vil der mest nærliggende
være tale om en ændring, der afviger fra ’gældende lovgivning’,
og dermed falder uden for undtagelsen i sommerhusprotokol-
len.”
Endvidere fremgår følgende af pkt. 6.d.:
”Konsekvenserne
af at gennemføre en ændring der i overens-
stemmelse med ovennævnte ændrer gældende lovgivning, er
forbunden med en vis usikkerhed, men mest oplagt vil konse-
kvensen være, at sommerhusprotokollen bortfalder i sin helhed.
Dermed eksisterer der ikke længere en særlig undtagelse for er-
hvervelse af sommerhuse i Danmark, idet man også vil have for-
tabt muligheden for at påberåbe sig art. 64, stk. 1, TEUF.”
På den baggrund er der ikke overvejelser om ændringer af erhvervelseslo-
ven.
Side 3/3