Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2906956_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. september 2024
Økonomikontoret
Jonas Muhs Nielsen
2024-10597
3403220
Besvarelse af spørgsmål nr. 1370 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1370 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. august 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Nicolai Seremet
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1370: Spm. om en opgørelse over ministeriets forbrug af Kammeradvokaten
2906956_0002.png
Spørgsmål nr. 1370 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren udarbejde en opgørelse over ministeriets
forbrug af Kammeradvokaten, svarende til det overblik som
Skatteministeriet har udarbejdet og oversendt til Folketingets
Skatteudvalg den 9. august 2024, jf. SAU alm. del - bilag 319?”
Svar:
Som offentlig myndighed har Justitsministeriets koncern løbende brug for
juridisk bistand. I lighed med andre myndigheder gør Justitsministeriets
koncern brug af Kammeradvokaten, der repræsenterer ministeriet i retssager
og yder juridisk rådgivning.
Justitsministeriets koncerns samlede nettoudgifter til Kammeradvokaten var
i 2023 på 40,8 mio. kr., der overordnet set kan henføres til retssager og
juridisk bistand,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Justitsministeriets koncerns
1
udgifter til Kammeradvokaten til retssager 2019-2023
Mio. kr. (årets-pl)
Nettoudgifter i alt
2019
29,3
2020
16,6
2021
17,6
2022
33,4
2023
40,8
Nettoudgifter til retssager
- heraf udgifter til retssager
- heraf indtægter ifm. retssager
2
7,8
10,9
-3,1
8,1
9,3
-1,3
9,4
10,5
-1,1
17,8
18,4
-0,7
19,8
22,7
-2,9
Udgifter til juridisk bistand
- heraf kontrakter og udbud
- heraf løn og personale
- heraf andre sager
21,5
16,1
0,4
5,1
8,5
4,2
0,2
4,0
8,2
5,9
0,4
2,0
15,6
11,4
1,6
2,6
21,0
14,2
1,3
5,5
Anm.: Differencer i decimaler skyldes afrundinger. 1. Indeholder udgifter hos departementet, Rigspolitiet, Rigsadvokaten,
politiet og den lokale anklagemyndighed, Politiets Efterretningstjeneste, Civilstyrelsen, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen
og kriminalforsorgen. 2. Indtægter i form af tilkendte sagsomkostninger, inddrevne beløb og lignende, som
Justitsministeriet har haft i forbindelse med anvendelsen af Kammeradvokaten til retssager.
Kilde: Kammeradvokaten
I perioden 2020-2023 er der sket en stigning i nettoudgifterne til
Kammeradvokaten fra 16,6 mio. kr. til 40,8 mio. kr. Stigningen i udgifter
kan henføres til stigende udgifter til retssager, hvor Kammeradvokaten på
vegne af Civilstyrelsen forbereder og møder i sager, hvor staten har udbetalt
erstatning efter offererstatningsloven og efterfølgende gør et regreskrav
gældende mod skadevolderen. Civilstyrelsen overtog ansvaret for
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1370: Spm. om en opgørelse over ministeriets forbrug af Kammeradvokaten
regresområdet fra landets 12 politikredse den 1. januar 2021 bl.a. for at
reducere statens årsværksforbrug og i højere grad ensrette sagsbehandlingen
på området. De stigende udgifter skyldes navnlig, at der er i årene 2021-
2023 er oversendt flere sager til Kammeradvokaten end tidligere.
Endvidere kan stigningen i udgifterne henføres til stigende udgifter til
juridisk bistand vedr. kontrakter og udbud forbundet med Rigspolitiets
udbud af fremtidens beredskabskommunikationsnet (FSINE) og genudbud
af politiets centrale systemer (legacy). Hertil kommer en stigning i
udgifterne fra 2021 til 2023 vedr. andre sager, der kan henføres til
Domstolsstyrelsens Straffe- og skifteprogram, som udvikler nye it-løsninger
til at understøtte domstolenes sagsbehandling på straffe- og
skifteretsområderne. Trods gentagne forsøg på at rekruttere yderligere
ressourcer til Domstolsstyrelsen med kompetencer inden for
databeskyttelse, er det ikke lykkedes, hvorfor køb af ekstern rådgivning har
været nødvendigt.
Side 3/3