Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2904902_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. september 2024
Strafferetskontoret
Søren Rams Rasmussen
2024-10273
3397488
Besvarelse af spørgsmål nr. 1360 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1360 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. august 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Frederik Vad (S).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1360: MFU spm. om, hvad ofre for terrorangreb såsom pårørende og de personer, der er genstand for terrorangreb og som overlever, tilbydes af støtteforanstaltninger
Spørgsmål nr. 1360 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvad ofre for terrorangreb såsom
pårørende og de personer, der er genstand for terrorangreb og
som overlever, tilbydes af støtteforanstaltninger? Vil ministeren
desuden oplyse, om der eksisterer et beredskab, der iværksættes
i forbindelse med terrorangreb, som har til formål at hjælpe
pårørende samt personer, der er genstand for terrorangreb?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at det danske kriseberedskab er baseret
på en generisk model, der kan tilpasses den konkrete hændelse.
I tilfælde af en terrorhændelse på dansk grund vil indsatsen blive
koordineret lokalt inden for rammerne af den lokale
beredskabsstab (LBS) i den politikreds, hvor hændelsen finder
sted, eller i den politikreds, som har fået ansvaret for hændelsen,
hvis der er tale om en hændelse, der berører flere politikredse.
Herudover vil en sådan type hændelse blive koordineret
nationalt inden for rammerne af den nationale operative stab
(NOST).
NOST varetager en koordinerende funktion og skal bl.a. sikre,
at samfundets samlede ressourcer anvendes til at håndtere
hændelsen
bedst
muligt,
samt
at
regeringens
krisestyringsorganisation og de respektive sektorer løbende er i
besiddelse af relevante, koordinerede og præcise oplysninger
om den konkrete indsats.
Hvis der indtræffer en terrorhændelse eller en anden større
hændelse i Danmark, vil en sådan hændelse blive koordineret
som beskrevet ovenfor – inden for rammerne af NOST og LBS.
I den forbindelse vil indsatsen i forhold til ofre for hændelsen
samt pårørende primært blive behandlet inden for rammerne af
den
psykosociale
indsats,
som
henhører
under
sundhedssektoren. Denne indsats vil tillige efter en konkret
vurdering kunne udstrækkes til andre, der måtte være berørt af
den konkrete hændelse.
Tilrettelæggelsen af den psykosociale indsats og eventuelle
yderligere initiativer i forhold til ofre og pårørende vil blive
vurderet konkret i forhold til den pågældende hændelse. Der
skelnes således ikke mellem ofre for terrorhændelser og ofre for
anden kriminalitet eller andre alvorlige hændelser, f.eks.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1360: MFU spm. om, hvad ofre for terrorangreb såsom pårørende og de personer, der er genstand for terrorangreb og som overlever, tilbydes af støtteforanstaltninger
togulykker, flystyrt mv. Dette sker ud fra den betragtning, at
ofre for andre typer af kriminalitet eller alvorlige ulykker og
pårørende isoleret set kan være lige så hårdt ramt som ofre for
en terrorhændelse og pårørende til disse ofre.
Det kan endvidere oplyses, at udenlandske ofre og deres
pårørende vil blive behandlet på samme måde som danske ofre
og deres pårørende. Det vil således i forbindelse med en konkret
hændelse blive vurderet, om der er behov for at kommunikere
på andre sprog end dansk, hvis der er udenlandske ofre
involveret i hændelsen. Her vil kommunikationen i videst
muligt omfang blive tilpasset de nationaliteter, der er berørt af
hændelsen – ikke kun som ofre, men også hvis der i øvrigt er
mange udenlandske statsborgere, der er berørt af hændelsen,
hvilket kan være tilfældet, hvis der f.eks. er mange udenlandske
turister i det berørte område.
Rigspolitiet har indhentet erfaringer fra håndteringen af
konkrete terrorhændelser i andre Vesteuropæiske lande,
herunder også indsatsen i forhold til ofre for de pågældende
hændelser, med henblik på at kunne inddrage erfaringer herfra i
den danske krisestyringsmodel.”
Ved vedtagelsen den 7. juni 2022 af beslutningsforslag nr. B 150 om
rettigheder for terrorofre pålagde Folketinget regeringen inden udgangen af
folketingsåret 2022-23 at undersøge, hvad det koster at sikre, at ofre for
terrorisme garanteres de rettigheder, som ofrene ville have efter EU’s
direktiver om henholdsvis bekæmpelse af terrorisme og rettigheder for ofre
for kriminalitet, og derpå vende tilbage til Folketinget med henblik på at
drøfte initiativerne og finde den fornødne finansiering.
Ved brev af 2. oktober 2023 til Folketingets Retsudvalg (Retsudvalget 2023-
24, Alm. del – bilag 6) oplyste Justitsministeriet, at det ikke havde været
muligt at færdiggøre arbejdet inden udgangen af folketingsåret 2022-23. Der
forventes at komme en opfølgning på arbejdet i begyndelsen af det nye
folketingsår.
Side 3/3