Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2904558_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. september 2024
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2024-10275
3397495
Besvarelse af spørgsmål nr. 1356 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1356 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. august 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1356: Spm. om kommentar til artiklen Moske bruger kvindeforenings tilladelse: - Det er helt galt, det der foregår, TV2.dk, den 24. juli 2024
Spørgsmål nr. 1356 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Moske bruger
kvindeforenings tilladelse: - Det er helt galt, det der foregår”,
TV2.dk, den 24. juli 2024. Vil ministeren desuden redegøre for,
om der er forskelle i forhold til krav og kontrol af indsamlinger
alt efter, om det er til en forening som ”Kvindelig Kultur
Forening” eller til en moske?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”1. Reglerne om indsamling findes i indsamlingsloven.
En indsamling kan foretages til et lovligt formål af en fysisk
eller juridisk person.
En indsamling kræver som udgangspunkt en tilladelse fra
Indsamlingsnævnet. Når en indsamler søger om tilladelse til at
foretage en indsamling, er der en række formelle krav om bl.a.
navn og adresse på den ansvarlige person og oplysning om, på
hvilken måde indsamlingen skal foretages, der skal fremgå af
ansøgningen. Formålet med indsamlingen skal også altid
anføres. De formelle krav er de samme, uanset om indsamler er
en fysisk person, en frivillig forening eller f.eks. en moské.
Indsamlingsnævnet foretager i forbindelse med ansøgningen en
kontrol af det eller de oplyste formål, særligt om der er tale om
et ulovligt formål.
Det er ikke alle indsamlinger, der kræver en
indsamlingstilladelse. Der er således en række undtagelser til,
hvornår en indsamling er omfattet af indsamlingsreglerne. Når
man samler offentligt ind, f.eks. på internettet, herunder via
sociale medier, vil indsamlingen dog som udgangspunkt være
omfattet af indsamlingsreglerne.
2.
Indsamleren skal senest seks måneder efter indsamlingens
afslutning indsende et regnskab til Indsamlingsnævnets
sekretariat i Civilstyrelsen.
Alle modtagne regnskaber offentliggøres på hjemmesiden
Godkendteindsamlinger.dk, hvor også indsamlingstilladelser er
offentliggjort. Regnskaberne offentliggøres hurtigst muligt som
modtaget uden forudgående kontrol. Nogle af de offentliggjorte
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1356: Spm. om kommentar til artiklen Moske bruger kvindeforenings tilladelse: - Det er helt galt, det der foregår, TV2.dk, den 24. juli 2024
regnskaber opfylder derfor ikke nødvendigvis alle krav til et
regnskab for en indsamling.
Indsamlingsnævnets sekretariat foretager en risikobaseret
stikprøvekontrol af de regnskaber, som Indsamlingsnævnet
modtager efter endt indsamling.
Ved udvælgelsen af de regnskaber, der skal undergå nærmere
kontrol, lægges der vægt på risikoen for terrorfinansiering eller
hvidvask, risikoen for overtrædelse af reglerne på
indsamlingsområdet og risikoen for overtrædelse af straffeloven
i øvrigt. De momenter, der indgår ved udvælgelsen, er navnlig
indsamlingens formål, hvem der samler ind, henvendelser og
omtale fra medier, borgere mv., og Indsamlingsnævnets
forudgående kendskab til indsamler. Derudover udtages der
regnskaber på et helt tilfældigt grundlag.
Når et regnskab er blevet udtaget til kontrol, vil det blive
gennemgået med henblik på at afklare ovennævnte
risikomomenter. En mindre del af sagerne vil blive lukket efter
den indledende gennemgang, men i de fleste tilfælde vil der
blive indhentet yderligere oplysninger fra indsamleren, som kan
dokumentere de faktiske forhold ved indsamlingen. Der kan
eksempelvis være tale om kontoudtog, der viser hvilke
overførsler, der er blevet lavet fra en indsamlingskonto, eller
fakturaer, der viser hvilke ydelser en udgiftspost dækker over,
og hvem der er sket betaling til. Indsamleren kan også blive
anmodet om at redegøre for faktiske forhold i øvrigt.
Hvis en efterfølgende kontrol viser, at regnskabet ikke er
fyldestgørende, vil indsamleren blive anmodet om at indsende
et fyldestgørende regnskab, som herefter vil blive offentliggjort
i stedet for det tidligere modtagne regnskab.
Indsamlingsnævnet underretter Hvidvasksekretariatet, hvis
regnskabskontrollen giver rimelig grund til at formode, at
midlerne fra indsamlingen har haft tilknytning til hvidvaskning
eller terrorfinansiering. Indsamlingsnævnet indgiver endvidere
politianmeldelse, hvis Indsamlingsnævnet vurderer, at der
foreligger en strafbar lovovertrædelse.
Hvis Indsamlingsnævnet i forbindelse med kontrol af et
regnskab bliver bekendt med forhold, som giver anledning til at
formode, at indsamlingsloven eller bestemmelser udstedt i
medfør af loven ikke vil blive fulgt, kan Indsamlingsnævnet
afslå en ansøgning om en ny indsamlingstilladelse fra
indsamleren. Indsamlingsnævnet kan desuden tilbagekalde en
tilladelse, hvis nævnet, efter at tilladelsen er givet, bliver
bekendt med sådanne forhold.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1356: Spm. om kommentar til artiklen Moske bruger kvindeforenings tilladelse: - Det er helt galt, det der foregår, TV2.dk, den 24. juli 2024
3.
Kvindelig Kultur Forening har haft tilladelse til at samle ind
i perioden fra den 8. august 2022 til den 7. august 2023. Det
oplyste indsamlingsformål var:
”Midlerne skal anvendes til fordel for køb af en ejendom til
foreningen (Kvindelig Kultur Forening).
I tilfælde af, at der er et overskydende beløb efter, at formålet er
opfyldt, skal de overskydende midler anvendes til foreningens
formål. Det kan fx. være renovering/udvidelse af lokalet,
faciliteter som fx bordtennis, bordfodbold, playstation, fjernsyn
m.m.”
Regnskab for denne indsamling er indsendt den 17. april 2024
og herefter udtaget til kontrol. Kontrollen pågår fortsat, da
Indsamlingsnævnets sekretariat har måttet håndtere yderligere
oplysninger og materiale fra Kvindelig Kultur Forening til brug
for kontrollen.
Kvindelig Kultur Forening har endvidere haft tilladelse til at
samle ind i perioden fra den 21. august 2023 til den 20. august
2024. Det oplyste indsamlingsformål var:
”Indsamlingen skal bruges til renovering samt udvidelse af
ejendom til foreningen.
Hvis der er midler til overs, efter at formålet er opfyldt, skal de
bruges til foreningens formål. Det kan fx være yderligere
faciliteter i foreningen som bordtennis, bordfodbold,
PlayStation, fjernsyn og kamera udstyr til vores sociale medier
m.m.”
Regnskab for denne indsamling skal indgives senest den 20.
februar 2025.”
Jeg har noteret mig, at Indsamlingsnævnet i forbindelse med en ansøgning
om en indsamlingstilladelse foretager en kontrol af lovligheden af det eller
de oplyste forhold, og at de formelle krav i forbindelse med ansøgningen er
de samme, uanset hvem ansøger er.
Jeg har ligeledes noteret mig, at der foretages risikobaserede
stikprøvekontroller og helt tilfældige kontroller af de regnskaber, som
Civilstyrelsen modtager, ligesom Indsamlingsnævnet underretter
Hvidvasksekretariatet og indgiver politianmeldelse, når forholdene giver
anledning hertil.
Side 4/4