Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2904017_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. september 2024
Nordatlantkontoret
Rune Kistrup
2024-10154
3395366
Besvarelse af spørgsmål nr. 1340 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1340 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. august 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og
Carl Valentin (SF).
Peter Hummelgaard
/
Lennart Houmann
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1340: Spm. om det er korrekt, at udlevering til lande uden for EU som udgangspunkt kun kan finde sted, hvis de strafbare forhold, som ligger til grund for udleveringsbegæringen i henhold til både dansk og grønlandsk ret vil kunne straffes med fængsel af en given længde
Spørgsmål nr. 1340 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er det korrekt, at udlevering til lande uden for EU som
udgangspunkt kun kan finde sted, hvis de strafbare forhold, som
ligger til grund for udleveringsbegæringen i henhold til både
dansk og grønlandsk ret vil kunne straffes med fængsel af en
given længde, samt at der er forskel på hvor lang en straf, der
kræves i henholdsvis dansk og grønlandsk ret? Spørgsmålet
bedes besvaret senest 2 dage inden besvarelse af REU alm. del
- samrådsspørgsmål AÆ-BA.”
Svar:
Det fremgår af den danske udleveringslovs § 19, 1. pkt., at udlevering af
udlændinge til strafforfølgning i en stat uden for Norden og Den Europæiske
Union kan ske, hvis handlingen efter dansk ret kan straffes med fængsel i
mindst 1 år. Kan handlingen efter dansk ret medføre kortere fængselsstraf,
kan udlevering dog ske, hvis der er overenskomst herom med den
pågældende stat, jf. bestemmelsens 2. pkt.
Det fremgår desuden af den grønlandske udleveringslovs § 3, stk. 1, 1. pkt.,
at udlevering kun kan ske, såfremt en handling, der svarer til den
lovovertrædelse, for hvilken der søges udlevering, efter dansk ret
(grønlandsk ret) kan medføre en højere straf end fængsel i 1 år.
For så vidt angår den nærmere anvendelse af bestemmelsen har
Justitsministeriet indhentet et bidrag fra Rigsadvokaten, der har oplyst
følgende:
”Efter § 3, stk. 1, 1. pkt., i lov nr. 249 af 9. juni 1967 om
udlevering af lovovertrædere kan udlevering kun ske, såfremt
en handling, der svarer til den lovovertrædelse, for hvilken der
søges udlevering, efter dansk ret kan medføre højere straf end
fængsel i 1 år.
Rigsadvokaten har til brug for bidraget om fortolkningen af
bestemmelsen indhentet en udtalelse fra Grønlands Politi. Af
udtalelsen fremgår:
”Af § 121 i kriminallov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1187 af 18. september 2023,
fremgår:
”Ved valget og udmålingen af foranstaltning skal der
tages hensyn til
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1340: Spm. om det er korrekt, at udlevering til lande uden for EU som udgangspunkt kun kan finde sted, hvis de strafbare forhold, som ligger til grund for udleveringsbegæringen i henhold til både dansk og grønlandsk ret vil kunne straffes med fængsel af en given længde
1) lovovertrædelsens grovhed, herunder samfundets
interesse i at modvirke handlinger af den pågældende art,
og
2) gerningsmandens personlige forhold, herunder hvad der
skønnes nødvendigt for at afholde den pågældende fra
yderligere lovovertrædelser.
Stk. 2.
Når særlige omstændigheder taler derfor, kan retten
undlade at idømme nogen foranstaltning. Retten træffer i
så fald bestemmelse herom i dommen.”
Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår bl.a.
(forslag til kriminallov for Grønland, L 35, 2007-08 (2.
samling)):
”Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 1, at
rettens afgørelse om valg og udmåling af foranstaltning
skal bero på en ligelig hensyntagen dels til grovheden af
den begåede kriminalitet, dels til gerningsmandens
personlige forhold.
I forhold til den gældende bestemmelse om
foranstaltningsvalget i kriminallovens § 87 er hensynet til
gerningsmandens personlige forhold nedtonet og nu
ligestillet med hensynet til lovovertrædelsens grovhed.
Dette indebærer, at retten i den enkelte sag skal vurdere,
hvilken foranstaltningsform der som udgangspunkt kan
komme på tale, og valget og udmålingen skal ske både
under hensyntagen til lovovertrædelsens grovhed og til
gerningsmandens personlige forhold.
I rettens vurdering skal der således ikke fokuseres alene
på den begåede kriminalitet, men også på andre forhold,
herunder den tiltaltes alder, tidligere kriminalitet mv. Et
resocialiseringsbehov kan således betyde, at der skal
anvendes en foranstaltning, der befinder sig et trin lavere
på foranstaltningsstigen, end hvad den aktuelle sag ellers
ville henføres til. Hvis gerningspersonen tidligere har
begået lignende kriminalitet, kan det omvendt medføre, at
der anvendes en trinhøjere foranstaltning (f.eks.
anstaltsdom i stedet for tilsynsdom).
Det foreslåede stk. 2, hvorefter retten kan undlade at
fastsætte
nogen
foranstaltning,
når
særlige
omstændigheder taler for det, svarer til kriminallovens §
86, stk. 3, 1. pkt. Som efter gældende ret forudsættes
bestemmelsen alene anvendt i de relativt få sager, hvor
der end ikke er behov for den markering fra rettens side,
der ligger i en advarsel.”
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1340: Spm. om det er korrekt, at udlevering til lande uden for EU som udgangspunkt kun kan finde sted, hvis de strafbare forhold, som ligger til grund for udleveringsbegæringen i henhold til både dansk og grønlandsk ret vil kunne straffes med fængsel af en given længde
På den baggrund er det Grønlands Politis vurdering, at der
ved anvendelsen af bestemmelsen i den grønlandske
udleveringslovs § 3, stk. 1, 1. pkt., skal foretages en
vurdering af lovovertrædelsens grovhed.”
Rigsadvokaten bemærker, at det efter bestemmelsen i § 3, stk.
1, 1. pkt., i lov nr. 249 af 9. juni 1967 om udlevering af
lovovertrædere, er en betingelse, at handlingen efter dansk ret
kan medføre højere straf end fængsel i 1 år.
Rigsadvokaten bemærker endvidere, at kriminalloven i
Grønland ikke indeholder strafferammer. Det fremgår imidlertid
af kriminallovens § 121, stk. 1, nr. 1, at der ved valget og
udmålingen af foranstaltning skal tages hensyn til
lovovertrædelsens grovhed, herunder samfundets interesse i at
modvirke handlinger af den pågældende art.
På den baggrund kan Rigsadvokaten tilslutte sig, at der ved
anvendelse af bestemmelsen i § 3, stk. 1, 1. pkt., i lov nr. 249 af
9. juni 1967 om udlevering af lovovertrædere, i grønlandsk
kontekst må foretages en vurdering af lovovertrædelsens
grovhed.”
Side 4/4