Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2766208_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
11. oktober 2023
Strafferetskontoret
2023-0035-0347
2922857
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A-C
fra Folketingets Retsudvalg den 11. oktober 2023
Samrådsspørgsmål A:
Vil ministeren redegøre for, hvordan den nuværende strafferamme,
der har muliggjort en straf på ni måneders fængsel, heraf tre
ubetinget, for voldtægt mod en 5-årig pige, vurderes i forhold til
retfærdighed og proportionalitet? Er ministeren af den overbevisning,
at sådanne domme afspejler en passende straf i forhold til alvoren af
forbrydelsen? Mener ministeren, at denne straf i tilstrækkelig grad
afspejler de uerstattelige skader, dette barn har lidt, og det traume,
dette barn skal bære med sig resten af sit liv?
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2021-
22, 2, samling, jf. REU alm. del -samrådsspm. U.
Samrådsspørgsmål B
Mener ministeren, i lyset af sagen om en straf på ni måneders fængsel,
heraf tre ubetinget, for voldtægt mod en 5-årig pige og lignende
domme, at vi bør overveje at indføre minimumsstraffe for specifikke
forbrydelser, således at vi kan sikre, at ofrene i lignende sager får et
minimum af retfærdighed for de forbrydelser, de er blevet udsat for?
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2022-
23, 2. samling, jf. REU alm. del -samrådsspm. V.
Side 1/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om straf og strafniveau for seksuelle overgreb og voldtægt
Samrådsspørgsmål C
Vil ministeren endvidere uddybe sit syn på det generelle strafniveau
for seksuelle overgreb og voldtægt i Danmark, herunder redegøre for
det gennemsnitlige strafniveau for henholdsvis voldtægt og
overfaldsvoldtægter begået i Danmark? Mener ministeren, at det
nuværende strafniveau tilstrækkeligt afspejler alvoren og de
langvarige konsekvenser for ofrene i disse sager? Hvis ikke, hvad vil
ministeren så foreslå for at sikre, at strafferammerne for disse
forbrydelser er afskrækkende nok og bringer retfærdighed for ofrene?
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2022-
23, 2. samling, jf. REU alm. del -samrådsspm. W.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Side 2/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om straf og strafniveau for seksuelle overgreb og voldtægt
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålene.
Voldtægt er en forfærdelig forbrydelse. En forbrydelse,
som ofte mærker ofrene resten af deres liv. Særligt
forkasteligt er det, når der bliver begået voldtægt mod
børn og unge. Vi skal som samfund stille de personer, der
begår sådan en uhyrlig forbrydelse, til ansvar for deres
handlinger. De skal straffes.
Derfor har regeringen også varslet en strafreform, hvor
vi vil sætte hårdere og mere konsekvent ind over for bl.a.
voldtægt. De mennesker, der begår voldtægt, skal mærke
en konsekvens som i højere grad afspejler, hvor grov en
forbrydelse der er tale om. Straffen skal afspejle
forbrydelsens grovhed. Det er vigtigt for trygheden i
vores samfund. Det er vigtigt for retsfølelsen.
Det var også derfor, at regeringen i sidste uge fremsatte
et lovforslag, der har til formål at afskære
voldtægtsdømte personers mulighed for at afsone
dommen med fodlænke. Også afsoningsformen for
voldtægtsdømte skal i højere grad afspejler forbrydelsens
alvor.
[Om den konkrete sag]
Side 3/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om straf og strafniveau for seksuelle overgreb og voldtægt
Den konkrete sag, der er henvist til, drejer sig om
voldtægt ved andet seksuelt forhold end samleje af et
barn under 12 år og blufærdighedskrænkelse. Den tiltalte
i sagen er blevet idømt ni måneders fængsel af byretten,
heraf tre måneders ubetinget fængsel.
Den tiltalte har anket sagen, og anklagemyndigheden har
kontraanket med påstand om skærpelse. Vi må derfor nu
afvente Østre Landsrets afgørelse i sagen.
Jeg kan ikke gå nærmere ind i den konkrete sag. Det kan
jeg ikke, da det er en sag, som fortsat verserer ved
domstolene. Det håber jeg, udvalget har forståelse for.
[Strafniveauet for overfaldsvoldtægt i Danmark]
Jeg kan derimod sige noget om det
generelle
strafniveau.
Strafferammen
for voldtægt – det vil sige samleje med en
person, der ikke har givet samtykke – er fængsel indtil 8
år.
Straffen kan stige til fængsel i 12 år, hvis voldtægten har
haft en særlig farlig karakter, eller der i øvrigt er særligt
skærpende omstændigheder i sagen.
Strafferammen er også 12 år for samleje med et barn
under 12 år. Det samme gælder for samleje med et barn
under 15 år, når gerningspersonen er fyldt 22 år.
Side 4/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om straf og strafniveau for seksuelle overgreb og voldtægt
2766208_0005.png
Det var strafferammen. Så er der
strafniveaet.
Det vil
sige den straf, der i praksis udmåles inden for det spænd,
som strafferammen indeholder.
I den forbindelse vil jeg fremhæve, at strafudmålingen i
voldtægtssager altid sker på grundlag af en konkret
vurdering i hver enkelt sag.
I samrådsspørgsmålene spørges der til strafniveauet for
overfaldsvoldtægt. Strafniveauet for fuldbyrdet
overfaldsvoldtægt er 3 år og 6 måneders fængsel. Dette
gælder, hvis der ikke er andre skærpende
omstændigheder.
Niveauet
fremgår
af
lovbemærkningerne.
Udvalget om strafferammer og strafniveauer har lige
afsluttet sit arbejde med at afdække bl.a. strafniveauerne.
I udvalgets betænkning konkluderes det, at domstolene
generelt følger lovgivers anvisninger om strafniveauet.
Altså at straffene følger det, som er anvist af Folketinget
i lovbemærkningerne. Det gælder også for
overfaldsvoldtægt.
Når det er sagt, så er der aldrig to voldtægtsager, der er
ens. Derfor er der også generelt en meget stor variation i
straffene for voldtægt. Der bliver udmålt straffe, som
ligger både under og over udgangspunkterne.
Der vil f.eks. i almindelighed være grundlag for at
udmåle en skærpet straf, hvis der som led i voldtægten er
Side 5/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om straf og strafniveau for seksuelle overgreb og voldtægt
2766208_0006.png
udøvet betydelig vold, hvis voldtægten er begået over for
et barn, hvis voldtægten har strakt sig over længere tid
eller er begået af flere gerningspersoner, eller hvis
gerningspersonen er trængt ind i et privat hjem for at
begå voldtægt.
Der vil omvendt i almindelighed være grundlag for at
udmåle en lavere straf end udgangspunktet, hvis der
f.eks. er tale om voldtægt ved andet seksuelt forhold end
samleje, eller hvis der alene er tale om forsøg.
[Strafniveauet for voldtægt ved andet seksuelt
forhold end samleje]
Det leder mig videre til kort at sige lidt om
strafniveauerne ved voldtægt ved andet seksuelt forhold
end samleje, som den konkrete sag netop vedrører.
Netop for voldtægt ved andet seksuelt forhold end
samleje begået mod børn blev der ved lov nr. 226 fra
februar 2022 foretaget en forhøjelse af straffen med 50
pct. i forhold til den straf, der indtil da havde været fastsat
af domstolene. Det fremgår af lovbemærkningerne, at
andet seksuelt forhold end samleje omfatter handlinger,
der har en samlejelignende karakter, fungerer som
surrogat for samleje eller i øvrigt i forhold til den
krænkede eller misbrugte part rummer et seksuelt
overgreb, der nærmer sig samleje. Der skal normalt være
tale om direkte berøring mellem i hvert fald den enes
Side 6/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om straf og strafniveau for seksuelle overgreb og voldtægt
kønsdel og den andens legeme. Der kan f.eks. være tale
om indføring af fingre i kønsdelen.
Andet seksuelt forhold end samleje dækker altså over
mange forskelligartede forhold af varierende grovhed.
Derfor er der en tilsvarende stor variation i
strafudmålingen. Strafniveauet er også
betydeligt
lavere,
end når det drejer sig om overgreb i form af fuldbyrdet
voldtægt.
Når alt dette er sagt, så vil strafudmålingen som nævnt
altid bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen.
[Minimumsstraffe]
Det leder mig videre til spørgsmålet om, hvorvidt der bør
indføres minimumsstraf for specifikke forbrydelser.
Jeg mener, at vi som udgangspunkt bør være meget
tilbageholdende med at fastsætte minimumsstraffe.
Det er min holdning, at det er os som lovgivere, der skal
sørge for, at domstolene får nogle klare rammer at
fastsætte straffene ud fra. Men selve fastsættelsen af
straffen – herunder vurderingen af skærpende eller
formildende omstændigheder – bør vi overlade til
domstolene.
Side 7/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om straf og strafniveau for seksuelle overgreb og voldtægt
Forbrydelser forekommer i mange varianter, og der er
sjældent to overtrædelser, som er ens. Det gælder også
for voldtægter. Derfor er det vigtigt, at domstolene ved
straffastsættelsen har mulighed for at tage højde for
nuancerne i den konkrete sag. I stedet for at fastsætte
minimumsstraffe bør vi fra Folketingets side komme
med klare tilkendegivelser i lovbemærkningerne om,
hvordan forbrydelser af en given grovhed i
almindelighed bør straffes.
Tilkendegivelsen af strafniveau bør i den forbindelse
ikke angives som et minimum, men alene som et
udgangspunkt. På den måde ligger det konkrete skøn
fortsat hos domstolene.
Derfor er jeg selvsagt glad for, at udvalget om
strafferammer og strafniveauer i sin betænkning
bekræfter, at domstolene følger Folketingets anvisninger
om strafudmåling i lovbemærkningerne.
[Afrunding]
Til sidst vil jeg gentage, at jeg ikke kan gå nærmere ind i
den konkrete sag, herunder den udmålte straf, da sagen
stadig er verserende ved domstolene.
Når det er sagt, skal der ikke herske tvivl om, at
regeringen anser voldtægt for en meget grov forbrydelse
– det gælder især, når det rammer børn og unge. Jeg
mener, at vi
generelt
skal sætte hårdere ind over for
Side 8/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om straf og strafniveau for seksuelle overgreb og voldtægt
alvorlig personfarlig kriminalitet som vold og voldtægt.
Her skal der være en straf, der afspejler både
kriminalitetens grovhed og samfundets afstandtagen.
Derfor fremgår det også af regeringsgrundlaget, at
regeringen med en kommende strafreform vil sætte
hårdere og mere konsekvent ind over for bl.a. voldtægt.
Og derfor er jeg også meget tilfreds med, at
betænkningen fra udvalget om strafferammer og
strafniveauer er blevet offentliggjort. Den er et vigtigt
element i det kommende arbejde med strafreformen.
Tak for ordet.
Side 9/9