Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2903499_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. september 2024
Forvaltningsretskontoret
Frederik Fog Samuelsen
2024-10306
3415699
Besvarelse af spørgsmål nr. 1326 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1326 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. august 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Sofie Skou Sandager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1326: Spm. om, i hvilket omfang det efter gældende ret er muligt for et flertal i Folketinget at bede Folketingets Ombudsmand om at foretage en juridisk undersøgelse som alternativ til en advokatundersøgelse
Spørgsmål nr. 1326 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, i hvilket omfang det efter gældende ret
er muligt for et flertal i Folketinget at bede Folketingets
Ombudsmand om at foretage en juridisk undersøgelse som
alternativ til en advokatundersøgelse? Hvis det ikke er muligt
for Folketinget at bede Folketingets Ombudsmand om at
foretage bestemte juridiske undersøgelser, bedes ministeren
oplyse, om lov om Folketingets Ombudsmand kan ændres, så
denne mulighed tilvejebringes.”
Svar:
Det følger af ombudsmandslovens § 10, at Folketingets Ombudsmand i
udøvelsen af sit hverv er uafhængig af Folketinget. Uafhængigheden har den
konsekvens, at Folketinget ikke kan hverken forbyde eller pålægge
ombudsmanden at tage en bestemt sag op til behandling eller i øvrigt diktere
ombudsmandsprøvelsen.
Det er således efter gældende ret ikke muligt for Folketinget at pålægge
ombudsmanden at foretage bestemte juridiske undersøgelser.
Det bemærkes i den forbindelse, at ombudsmandsinstitutionens rammer er
bundet op på grundlovens § 55, der fastsætter visse grænser for, i hvilket
omfang ombudsmandsloven kan ændres, uden at dette nødvendiggør en
grundlovsændring. Grundlovens § 55 har følgende ordlyd:
”Ved lov bestemmes, at folketinget vælger en eller to personer,
der ikke er medlemmer af folketinget, til at have indseende med
statens civile og militære forvaltning.”
Bestemmelsen antages bl.a. at have den betydning, at det i dag vil være
grundlovsstridigt helt at ophæve ombudsmandsinstitutionen eller væsentligt
indskrænke ombudsmandens kontrol med statens civile og militære
forvaltning. Bestemmelsen antages dog ikke at være til hinder for, at
lovgivningsmagten kan udvide ombudsmandens virkeområde udover, hvad
der er angivet i § 55.
Lovgivningsmagten vil endvidere ikke kunne tillægge ombudsmanden
beføjelser, som strider mod grundloven i øvrigt, herunder
grundlovsbestemmelser
om
andre
organers
grundlovssikrede
uafhængighed. Det er eksempelvis den almindelige opfattelse, at
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1326: Spm. om, i hvilket omfang det efter gældende ret er muligt for et flertal i Folketinget at bede Folketingets Ombudsmand om at foretage en juridisk undersøgelse som alternativ til en advokatundersøgelse
ombudsmandens indseende ikke kan udstrækkes til domstolenes judicielle
funktioner, idet dette vil stride med domstolenes grundlovsbestemte
uafhængighed, jf. Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med
kommentarer (2015), 1. udgave, s. 344-345.
Det er således efter Justitsministeriets opfattelse muligt inden for rammerne
af grundloven at lave en ændring af den i spørgsmålet nævnte karakter. Der
henvises i øvrigt til Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
1325 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvor der er redegjort for de
hensyn til ombudsmandens uafhængighed, der ligger bag, at Folketinget
ikke kan pålægge ombudsmanden at behandle en sag.
Side 3/3