Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2914465_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. oktober 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Philip Agertoft Vistisen
2024-09964
3391394
Besvarelse af spørgsmål nr. 1314 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1314 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. august 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1314: Spm. om man indtil fjernelsen af grænsekontrollen mod Sverige i 2023, havde bemyndigelse til at afvise f.eks. dømte kriminelle eller kendte bandemedlemmer fra indrejse i Danmark
Spørgsmål nr. 1314 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om man indtil fjernelsen af
grænsekontrollen mod Sverige i 2023, havde bemyndigelse til
at afvise f.eks. dømte kriminelle eller kendte bandemedlemmer
fra indrejse i Danmark”
Svar:
Justitsministeriet har til besvarelse af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra
Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst følgende:
”Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at
udlændingelovens § 28 fastlægger reglerne for, hvornår en
udlænding kan afvises ved indrejsen til Danmark fra et land,
som ikke er tilsluttet Schengenkonventionen. Bestemmelsen
fastlægger endvidere reglerne for afvisning ved indrejsen fra et
Schengenland i en situation, hvor der midlertidigt er genindført
grænsekontrol ved de indre grænser.
I en situation, hvor der midlertidigt er genindført grænsekontrol
til et andet Schengenland, kan der således ske afvisning efter
udlændingelovens § 28, stk. 3 og stk. 4, jf. § 28, stk. 1, nr. 1-7.
I den forbindelse vil der kunne ske afvisning af en udlænding,
som f.eks. har et indrejseforbud, er indberettet til
Schengeninformationssystemet (SIS) som uønsket, eller hvis
andre hensyn til Schengenlandenes offentlige orden, forhold til
fremmede magter eller sikkerheds- eller sundhedsmæssige
grunde tilsiger, at udlændingen ikke bør have ophold her i
landet.
Det er politiet, der i Danmark træffer konkret afgørelse om
afvisning ved grænsen.
Standses eller pågribes en udlænding, som ikke opfylder
betingelserne for indrejse og ophold i Danmark, efter indrejse
fra Sverige og uafhængig af, om der er midlertidigt genindført
grænsekontrol, eksempelvis i forbindelse med politikontrol her
i landet, giver hjemrejselovens § 1, stk. 3., 3. pkt., mulighed for,
at politiet i medfør af paskontroloverenskomsten med de
nordiske lande, kan overgive en udlænding, som er indrejst fra
Sverige uden fornøden tilladelse, til de svenske myndigheder,
uden at der er truffet afgørelse om afvisning eller udvisning.
I en situation uden midlertidigt genindført grænsekontrol har
politiet således fortsat mulighed for at tilbageføre udlændinge,
som ikke har ret til ophold i Danmark, til Sverige, hvis disse
standses eller pågribes i Danmark.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1314: Spm. om man indtil fjernelsen af grænsekontrollen mod Sverige i 2023, havde bemyndigelse til at afvise f.eks. dømte kriminelle eller kendte bandemedlemmer fra indrejse i Danmark
Udlændingeloven indeholder endvidere regler om administrativ
udvisning.
Bl.a. fremgår det af udlændingelovens § 25, nr. 2, at en
udlænding kan udvises, hvis udlændingen må anses for en
alvorlig trussel mod den offentlige orden, sikkerhed eller
sundhed.
En udlænding kan endvidere udvises efter udlændingelovens §
25 a (bl.a. kriminalitet) og § 25 b (ulovligt ophold), hvis
udlændingen ikke idømmes højere straf end bøde. Sådanne
afgørelser træffes af Udlændingestyrelsen og vil i praksis ske
efter forelæggelse fra politiet.
For udlændinge omfattet af EU-reglerne kan udvisning dog kun
ske i overensstemmelse med de principper, der efter EU-
reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed,
jf. udlændingelovens § 26 b.
Reglerne om unionsborgeres ret til indrejse og ophold i andre
EU-medlemsstater – samt om begrænsningerne i denne ret –
findes i EU-opholdsdirektivet (direktiv 2004/38/EF af 29. april
2004), som er gennemført i dansk ret ved EU-
opholdsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1457 af 6. oktober
2020).
Det følger af EU-opholdsdirektivets artikel 27, at
unionsborgeres ret til indrejse og ophold kan begrænses af
hensyn til den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed.
Endvidere følger det, at afgørelser truffet af hensyn til den
offentlige orden eller sikkerhed skal være i overensstemmelse
med proportionalitetsprincippet og udelukkende kan begrundes
i den pågældendes personlige adfærd, som skal udgøre en reel,
umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel, der berører en
grundlæggende samfundsinteresse. Generalpræventive hensyn
samt tidligere straffedomme kan ikke i sig selv begrunde en
sådan afgørelse.”
Danmark nyder godt af den fri bevægelighed, men det er uacceptabelt, når
den fri bevægelighed udnyttes af udlændinge, der kommer til Danmark for
at begå alvorlig kriminalitet. Der er allerede i dag retningslinjer for politiets
afvisning og forelæggelse af sager om administrativ udvisning af
udenlandske bandemedlemmer af hensyn til den offentlige orden. Det er
Justitsministeriets vurdering, at der er rum for at ændre disse retningslinjer,
så flere tilfælde end i dag potentielt vil kunne være omfattet af muligheden
for afvisning af indrejse og administrativ udvisning af udenlandske
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1314: Spm. om man indtil fjernelsen af grænsekontrollen mod Sverige i 2023, havde bemyndigelse til at afvise f.eks. dømte kriminelle eller kendte bandemedlemmer fra indrejse i Danmark
bandemedlemmer. Det indgår derfor også som et initiativ i Bandepakke IV
at revidere retningslinjerne derom.
Side 4/4