Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2777803_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. november 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Astrid Hjorth Jensen
2023-07324
3013772
Besvarelse af spørgsmål nr. 131 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 131 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. oktober 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas Velling Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at give Justitsministeriet og politiet adgang til Udlændinge- og Integrationsministeriets systemer, så NSK selv kan udarbejde en liste til besvarelsen af spørgsmålet, uden fare for at Udlændinge- og Integrationsministeriets medarbejdere kompromitterer politiets moniteringsindsats
Spørgsmål nr. 131 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på spm.
1240 (2022-23, 2- samling) og henset til at National enhed for
Særlig Kriminalitet (NSK) frygter, at det vil kompromittere
politiets moniteringsindsats, hvis NSK oversender oplysninger
fra Politiets Efterforskningsstøttedatabase (PED) til
Udlændinge- og Integrationsministeriet, redegøre for, om
ministeren i stedet vil give Justitsministeriet og politiet adgang
til Udlændinge- og Integrationsministeriets systemer, så NSK
selv kan udarbejde en liste til besvarelsen af spørgsmålet, uden
fare for at Udlændinge- og Integrationsministeriets
medarbejdere kompromitterer politiets moniteringsindsats? Vil
ministeren endvidere anerkende, at en væsentlig forskel på
ansættelse i politiet i forhold til Udlændinge- og
Integrationsministeriet er, at der kræves dansk indfødsret for
ansættelse i politiet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”I forlængelse af Rigspolitiets bidrag til brug for
Justitsministeriets besvarelse af 30. august 2023 af spørgsmål
nr. 1240 (Alm. del, 2022-2023, 2. samling) fra Folketingets
Retsudvalg kan Rigspolitiet oplyse følgende:
Det følger af § 1, stk. 1 og 2, i bekendtgørelse om behandling af
personoplysninger i Politiets Efterforskningsstøttedatabase
(PED), at PED er et internt arbejdsredskab for politiet, og at
behandlingen af personoplysninger i PED alene kan finde sted i
det omfang, det er nødvendigt for løsningen af politimæssige
opgaver inden for de områder, der er undergivet systematisk,
politimæssig monitering.
PED indeholder sensitive oplysninger om, hvilke navngivne
personer fra kriminelle miljøer politiet monitorerer, og en
videregivelse af disse oplysninger bekræfter således, hvilken
viden politiet har, herunder hvilke personer der efter politiets
vurdering tilhører bandemiljøet. Videregivelse af oplysninger
fra PED indebærer derfor en risiko for kompromittering –
tilsigtet eller utilsigtet – af politiets indsats mod de miljøer, der
monitoreres. Det gælder også, selv om oplysningerne
videregives fortroligt.
I den sammenhæng kan Rigspolitiet oplyse, at politiets egen
behandling af oplysninger i PED er underlagt høje
sikkerhedskrav for netop at undgå kompromittering af politiets
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at give Justitsministeriet og politiet adgang til Udlændinge- og Integrationsministeriets systemer, så NSK selv kan udarbejde en liste til besvarelsen af spørgsmålet, uden fare for at Udlændinge- og Integrationsministeriets medarbejdere kompromitterer politiets moniteringsindsats
indsats på de kriminalitetsområder, der monitoreres, herunder
navnlig indsatsen mod bandemiljøet. Der gælder således særligt
strenge krav til it-sikkerheden og de personer, der autoriseres
som brugere af databasen, og det er kun personale, som
varetager særlige funktioner i politiet, der kan få adgang til at
tilgå oplysningerne i databasen.
Politiet kan i fornødent omfang videregive oplysninger fra PED
til en anden offentlig myndighed, når videregivelsen er
nødvendig for myndighedens virksomhed eller påkrævet for en
afgørelse, som myndigheden skal træffe. I den forbindelse
lægger politiet bl.a. vægt på karakteren og omfanget af
oplysninger, der ønskes videregivet, og om videregivelsen
understøtter politiets arbejde inden for de områder, der er
undergivet systematisk, politimæssig monitering. I forbindelse
med konkrete straffesager, hvor det kan være relevant at
inddrage sensitive oplysninger fra PED, skal politiet altid
overveje, om sagen i stedet kan belyses i tilstrækkelig grad på
baggrund af oplysninger fra andre kilder, herunder oplysninger
i Kriminalregisteret (KR), således at politiet undgår at blotlægge
oplysningerne fra PED.
I lyset af ovenstående og som følge af de helt særlige
beskyttelseshensyn til oplysningerne i PED og politiets
moniteringsindsats af kriminelle miljøer finder Rigspolitiet ikke
grundlag for, at politiet som led i besvarelsen af et
folketingsspørgsmål videregiver oplysninger om, hvilke
navngivne personer politiet har registeret som medlemmer af
navngivne bandegrupperinger, til andre myndigheder eller i
øvrigt iværksætter en procedure som angivet i spørgsmålet.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at det for at kunne optages
som politistuderende på politiets uddannelser er et krav, at den
studerende har opnået dansk indfødsret, inden pågældende
påbegynder uddannelsen. Dette beror på, at der er tale om
ansættelse som tjenestemand, hvor der i henhold til grundlovens
§ 27, stk. 1, er krav om indfødsret. Et tilsvarende krav gælder
ikke for civile ansættelser i politiet.”
Justitsministeriet har ikke på baggrund af spørgsmålet fundet grundlag for
at afsøge mulighederne for at sikre politiet adgang til IT-systemer hos
Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Justitsministeriet kan derudover henvise til Justitsministeriets opgørelse
over bandemedlemmers herkomst pr. 1. februar 2023, som blev oversendt
til Folketingets Retsudvalg den 7. marts 2023. Opgørelsen er vedlagt.
Side 3/3