Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2912681_0001.png
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 486
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. maj 2024
Politikontoret
Jakob Buchholt de Fønss
2023-11275
3103833
Besvarelse af spørgsmål nr. 486 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 486 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. december
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1276: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der er udfordringer og forhindringer i forbindelse med at foretage afgørelser i sager hos henholdsvis Tungvognscenter Nord, Syd og Øst, der vedrører udenlandske firmaer/selskaber
Spørgsmål nr. 486 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for omfanget af ubetalte bøder og
parkeringsafgifter fra udenlandske køretøjer, og hvor stort et
beløb Danmark går glip af i manglende betalinger? Vil
ministeren derudover redegøre for, hvor mange ubetalte
færdselsbøder for udenlandske bilister, der henholdsvis er
eftersendt til bilister i udlandet eller overdraget til udenlandske
myndigheder for at overtage inddrivelsen af bøden, og hvor
meget hver af disse beløber sig til? Svaret bedes opdelt i forhold
til de forskellige typer af færdselsbøder, såsom fartbøder, fejl og
mangler ved køretøjet, kørsel uden sikkerhedssele m.v.
Opgørelsen ønskes specificeret for 2019, 2021, 2022 og 2023.”
Svar:
1.
Det fremgår af Rigspolitiets bidrag nedenfor, at der knytter sig en række
problemstillinger til håndhævelse af bøder og afgifter over for udenlandske
bilister. Som justitsminister er det vigtigt for mig, at der som det klare
udgangspunkt er lighed for loven. Det indebærer også, at man ikke skal
kunne undgå strafforfølgelse i Danmark, blot fordi man er bosiddende i
udlandet.
Jeg har noteret mig, at Rigspolitiet har nedsat en arbejdsgruppe bl.a. med
henblik på nærmere at afdække mulighederne for bedre at kunne
strafforfølge færdselsforseelser begået med udenlandsk indregistrerede
køretøjer. Jeg ser frem til at høre nærmere om arbejdsgruppens
konklusioner.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan for så vidt angår spørgsmålet om
færdselsbøder indledningsvis oplyse, at der kan skelnes mellem
processen i sager, hvor føreren af et udenlandsk indregistreret
køretøj stoppes på stedet, og processen i sager med automatisk
trafikkontrol (ATK).
Processen i sager, hvor føreren stoppes på stedet i et
udenlandsk indregistreret køretøj
Rigspolitiet kan oplyse, at sanktionerne for overtrædelser af
færdselsloven som udgangspunkt er takstmæssigt reguleret. Det
betyder, at det oftest vil være muligt for den kontrollerende
polititjenestemand at udregne bøden på stedet. Hvis
overtrædelsen erkendes, afgøres sagen ved udstedelse af et
Side 2/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1276: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der er udfordringer og forhindringer i forbindelse med at foretage afgørelser i sager hos henholdsvis Tungvognscenter Nord, Syd og Øst, der vedrører udenlandske firmaer/selskaber
bødeforelæg, som føreren betaler på stedet kontant, via en
bankoverførsel eller med et kreditkort.
I de tilfælde, hvor føreren ikke kan betale bøden eller stille
sikkerhed for bøden, tilbageholdes køretøjet i medfør af
færdselslovens § 120, stk. 1, indtil bøden er betalt, eller der er
stillet sikkerhed for bøden. Betales bøden ikke inden to måneder
efter sagens endelige afgørelse, kan der i medfør af
færdselslovens § 120, stk. 1, 2. pkt., søges fyldestgørelse i
køretøjet.
Hvis bøden vedrører en kombination af flere typer forseelser,
eller hvis bødestørrelsen afhænger af yderligere undersøgelser,
f.eks. en analyse af alkohol i blodet, kan bøden sjældent
opkræves på stedet. Politikredsen beregner i disse tilfælde den
mest sandsynlige bøde, hvorefter politiet i medfør af
færdselslovens § 120, stk. 1, kan tilbageholde køretøjet, indtil
bøden er betalt, eller der er stillet sikkerhed for betalingen.
Det bemærkes, at færdselslovens § 120, stk. 1, ikke finder
anvendelse på førere hjemmehørende i Finland, Island, Norge
eller Sverige, jf. færdselslovens § 120, stk. 3, da disse er
omfattet af lovbekendtgørelse af 25. maj 2011 om samarbejde
mellem Finland, Island, Norge og Sverige om fuldbyrdelse af
straf. Det fremgår af § 2, at danske afgørelser om bødestraf i
stedet kan fuldbyrdes i Finland, Island, Norge eller Sverige. I
stedet for tilbageholdelse af køretøjet anmoder politiet
myndighederne i Finland, Island, Norge eller Sverige om at
fuldbyrde bøden.
Processen i sager med automatisk trafikkontrol (ATK-sager)
vedrørende et udenlandsk indregistreret køretøj
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Politiets Administrative Center (PAC) ved Midt- og
Vestjyllands Politi, som bl.a. har ansvar for bødeopkrævning.
Sager uden identificeret fører
I mange ATK-sager er politiet – som følge af den
automatiserede proces – ikke i besiddelse af de nødvendige
oplysninger om førerens identitet til at kunne strafforfølge
færdselsforseelsen. PAC har på den baggrund oplyst, at mange
færdselsforseelser, som registreres i ATK, hvor køretøjet er
udenlandsk indregistreret, på nuværende tidspunkt henlægges.
PAC har endvidere oplyst, at grovere færdselsforseelser begået
med køretøjer indregistreret i EU-medlemsstater dog sendes til
videre strafforfølgning i politikredsene.
PAC har desuden oplyst, at færdselsforseelser begået med
køretøjer indregistreret i nordiske lande sendes til de relevante
politimyndigheder i Norden. Dette gælder dog på nuværende
Side 3/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1276: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der er udfordringer og forhindringer i forbindelse med at foretage afgørelser i sager hos henholdsvis Tungvognscenter Nord, Syd og Øst, der vedrører udenlandske firmaer/selskaber
2912681_0004.png
tidspunkt ikke sager med køretøjer hjemmehørende i visse dele
af Sverige, da sagerne er returneret fra de svenske myndigheder.
Som nævnt nedenfor er der nedsat en arbejdsgruppe bestående
af Rigspolitiet, Rigsadvokaten og Midt- og Vestjyllands Politi
(PAC) bl.a. med henblik på at afdække mulighederne for bedre
at kunne strafforfølge færdselsforseelser begået med
udenlandske køretøjer, herunder de svenske sager.
Nedenstående oversigt viser antallet af målinger i alt, heraf
henlagte målinger i ATK-sager vedrørende udenlandsk
indregistrerede køretøjer for perioden 2019-2023. Henlagte
målinger betyder, at hastighedsmålingen er blevet henlagt,
inden der er udstedt et bødeforelæg i sagen.
2019
Målinger i alt vedrørende
udenlandsk
indregistrerede køretøjer
Heraf
nordiske
sager
oversendt til nordiske lande
med henblik på videre
strafforfølgning
1
Heraf oversendt til videre
strafforfølgning
i
politikredsene
Heraf henlagt af forskellige
årsager
33.897
2020
16.361
2021
17.707
2022
27.141
2023
31.979
7.902
2.333
2.700
4.482
4.671
44
29
62
63
88
25.951
13.999
14.945
22.596
27.220
Kilde: Tabellen er udarbejdet af Midt- og Vestjyllands Politi på baggrund af et udtræk af
henlæggelsesstatistik fra Rigspolitiets Koncern IT.
Det bemærkes, at CBE-direktivet af 11. marts 2015 bl.a.
indeholder bestemmelser, der fastlægger rammerne for
udformning og fremsendelse af bødeforelæg til andre EU-
medlemsstater. Rigspolitiet har implementeret fase 1, som er
den obligatoriske del af direktivet, hvorefter en medlemsstat
giver de øvrige medlemsstater adgang til nærmere angivne
oplysninger i de nationale køretøjsregistre.
Rigspolitiet har imidlertid ikke implementeret direktivets ikke-
forpligtende fase 2, der omhandler forfølgelse af en række
færdselslovsovertrædelser begået på medlemsstatens eget
område. Hvis CBE-direktivets fase 2 implementeres, vil der
kunne sendes breve, herunder bødeforelæg, direkte til ejeren,
indehaveren af køretøjet eller den person, der på anden måde er
identificeret som mistænkt for at have begået
færdselsovertrædelsen.
Implementering af CBE-direktivets fase 2 er imidlertid et af de
it-udviklingsprojekter, som Rigspolitiet i forbindelse med
1
Undtagen visse svenske sager.
Side 4/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1276: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der er udfordringer og forhindringer i forbindelse med at foretage afgørelser i sager hos henholdsvis Tungvognscenter Nord, Syd og Øst, der vedrører udenlandske firmaer/selskaber
replanlægningen af politiets it-udviklingsportefølje har besluttet
at lukke, jf. REU Alm. del – Bilag 184 (folketingsåret 2022-
23, 2. samling) som oversendt til Folketingets Retsudvalg den
16. maj 2023.
Retsudvalget er senest den 5. marts 2024 orienteret om status
for Rigspolitiets replanlægning af it-porteføljen og de iværksatte
indsatsområder, hvoraf det fremgår, at Rigspolitiet har igangsat
en ny gennemgang af porteføljen, jf. (REU) Alm. del samling
2023-24, bilag 150.
Rigspolitiet planlægger løbende at gennemgå porteføljen af it-
udviklingsprojekter for at sikre, at der tages stilling til, om den
gældende prioritering fortsat er den rigtige set i lyset af bl.a.
kapacitetshensyn i form af ressourcer og økonomi. Der
fremkommer herudover løbende nye ønsker til it-
udviklingsprojekter, der skal vurderes til eventuel optagelse i
porteføljen, som følge af f.eks. ny lovgivning, eksterne krav
eller politiske ønsker til it-udvikling, og som kan påvirke den
gældende prioritering. Det samme gør sig gældende, hvis der
iagttages en kritisk ændring vedrørende projekter, som er blevet
lukket eller udskudt.
Rigspolitiet kan i forlængelse heraf oplyse, at Rigspolitiet i 2023
har nedsat en arbejdsgruppe bestående af Rigspolitiet,
Rigsadvokaten og Midt- og Vestjyllands Politi (PAC), bl.a. med
henblik på nærmere at afdække alternative muligheder for bedre
at kunne strafforfølge færdselsforseelser begået med
udenlandsk indregistrerede køretøjer. Arbejdsgruppen er i gang
med bl.a. at afdække manuelle løsninger, hvor breve, herunder
bødeforelæg, kan udsendes direkte fra PAC til ejeren,
indehaveren af køretøjet eller den person, der på anden måde er
identificeret som mistænkt for at have begået
færdselsovertrædelsen. De pågældende løsninger forventes på
sigt at kunne imødekomme størstedelen af de udfordringer, der
er forbundet med den udestående implementering af en it-
løsning i relation til fase 2 af CBE-direktivet. Arbejdsgruppens
arbejde forventes afsluttet i løbet af 2024.
Sager med identificeret fører
I de ATK-sager (primært nordisk indregistrerede køretøjer),
hvor PAC er i besiddelse af de nødvendige oplysninger om
førerens identitet (som modtages i medfør af den nordiske
politisamarbejdsaftale),
fremsendes
genkendelses-
og
sigtelsesbrev til den pågældende, ligesom der bl.a. foretages
udregning af bøde for overtrædelsen. Herefter oversendes sagen
fra ATKS (Automatisk Trafikkontrol Sagsbehandlingssystem)
til politiets bødesystem, hvorfra der udsendes bødeforelæg og
opkrævning.
Side 5/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1276: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der er udfordringer og forhindringer i forbindelse med at foretage afgørelser i sager hos henholdsvis Tungvognscenter Nord, Syd og Øst, der vedrører udenlandske firmaer/selskaber
Er sagen tilstrækkeligt belyst til, at PAC kan opkræve
bødeforelægget hos en sigtet i udlandet, sendes bødeforelægget
direkte via politiets bødesystem til skyldneren på dennes
bopælsadresse i udlandet. Opkrævningsprocessen svarer til
opkrævning af bødekrav mv. udstedt til skyldnere med CPR-
nummer og bopæl i Danmark. PAC har hertil supplerende
oplyst, at der i opkrævningsprocessen vil være tilfælde, hvor
bødeforelæg og opkrævning returneres på grund af forkert eller
utilstrækkelig adresse eller lignende. PAC følger op på sådanne
sager minimum én gang årligt med henblik på at påse, om der
forefindes nye oplysninger om den pågældende.
I de tilfælde, hvor PAC er i besiddelse af de nødvendige
oplysninger om skyldners adresse, og sagen er forsøgt opkrævet,
men ikke betalt efter endt rykkerprocedure, og hvor der ikke
foreligger en vedtagelse af forholdet, sendes sagen til retten med
henblik på afsigelse af dom i medfør af den forenklede
bødesagsproces, jf. retsplejelovens § 896 a. Opkrævning og
rykkerprocedure iværksættes herefter på ny. Hvis betaling
herefter
ikke
finder
sted,
skal
politiet
efter
bødebekendtgørelsens § 5 oversende sagen til Gældsstyrelsen
med henblik på inddrivelse.
Det bemærkes, at oversendelsen til Gældsstyrelsen vedrørende
skyldnere bosiddende i udlandet giver anledning til
udfordringer, idet politiet i de fleste tilfælde ikke er i besiddelse
af de identifikationsoplysninger, som Gældsstyrelsen kræver til
brug for inddrivelsen.
Politiet oversender således på nuværende tidspunkt ikke
ubetalte bøder til Gældsstyrelsen vedrørende udenlandske
statsborgere,
hvor
der
ikke
er
de
fornødne
identifikationsoplysninger. Det bemærkes dog, at denne
problemstilling også søges håndteret i den ovenfor beskrevne
arbejdsgruppe om håndtering af udenlandske bøder i
samarbejde med Gældsstyrelsen.
Nedenfor er indsat en oversigt over antallet af bøder, hvor der
er oprettet en sag og udstedt et bødeforelæg, men hvor bøden
ikke er blevet betalt, for færdselsforseelser begået med
udenlandsk indregistrerede køretøjer, herunder hvor meget
ubetalte færdselsbøder beløber sig til samlet i perioden fra 2019
til 2023 opgjort i tusinde kroner fordelt på færdselsforseelser.
Oversigten indeholder således ikke færdselsforseelser, der er
henlagt på grund af mangelfulde oplysninger mv., inden der er
udarbejdet et bødeforelæg.
Side 6/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1276: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der er udfordringer og forhindringer i forbindelse med at foretage afgørelser i sager hos henholdsvis Tungvognscenter Nord, Syd og Øst, der vedrører udenlandske firmaer/selskaber
2912681_0007.png
2019
Forseelse (1.000 kr.,
løbende priser)
Færdselsuheld
Spirituskørsel
Kørsel i påvirket
tilstand
Ikke efterkommet
anvisning
Hastighedsovertrædels
er, ej ATK
Hastighedsovertrædels
er, ATK
Kørsel på og ved
motorvej mv.
Brug af håndholdt
teleudstyr mv.
Kørsel uden førerret til
motorkøretøj
Ikke opfyldt
oplysningspligt mv.
Mangler ved køretøj
Ikke brug af
sikkerhedssele
Overlæs i forhold til
totalvægt
Kørsel frem mod rødt
lys
Forkert lygteføring
mv.
Befordring ud over
antallet af siddepladser
Overhaling i forhold til
færdselstavle mv.
Diverse forskellige
overtrædelser
Total
Antal
13
35
28
15
47
287
10
9
65
12
4
19
33
4
4
5
30
106
Beløb
28,16
263,32
218,97
32,50
179,13
587,00
19,15
17,25
610,08
30,00
14,69
29,10
99,50
25,50
3,40
5,00
76,00
406,63
Antal
2020
Beløb
60,28
123,67
401,45
19,70
208,00
299,00
7,10
55,00
433,75
15,00
24,44
17,25
17,00
16,00
3,70
0,00
22,50
510,75
Antal
2021
Beløb
112,13
226,79
435,65
11,10
158,29
263,50
3,00
37,10
355,00
27,50
23,31
42,25
21,50
13,50
3,40
0,00
18,00
687,63
Antal
2022
Beløb
284,45
351,78
419,78
3,00
140,90
449,80
8,40
62,50
356,50
20,00
13,90
33,25
5,00
14,00
8,30
1,00
17,05
497,26
Antal
2023
Beløb
83,57
136,08
63,04
45,40
135,47
683,30
27,04
65,00
294,80
17,50
26,40
43,45
14,00
15,00
9,50
16,00
60,30
324,23
9
18
48
8
55
123
6
22
48
6
4
11
7
4
2
0
9
61
18
32
54
6
33
121
1
18
39
11
6
28
8
5
2
0
7
66
31
43
50
2
32
193
5
27
43
8
8
21
3
4
7
1
7
83
27
16
11
22
35
319
4
28
32
6
8
30
4
6
7
16
25
108
726 2.645,36
441 2.234,59
455 2.439,66
568 2.686,87
704 2.060,07
Kilde: Rigspolitiets tabel og gruppering baseret på PAC’s udtræk fra bødesystemet på alle åbne
sager uden CPR-nr. registreret i perioden 2019 til og med 2023. Tallene omfatter bøder,
offerbidrag og eventuelle sagsomkostninger. Herudover tages forbehold for, at der kan være
flere sager, som er samlet i et sagskompleks med andre sager.
PAC har bemærket, at sagsprocessen fra sigtelse til afslutning
af opkrævning kan strække sig over ca. seks måneder, hvorfor
data for 2023 fortsat kan udvikle sig.
Processen i sager vedrørende parkeringsafgifter udstedt til
udenlandsk indregistrerede køretøjer
Rigspolitiet kan oplyse, at politiet altid kan kontrollere, om en
parkering er lovlig, og udstede en kontrolafgift. Afgiften
pålægges ved en skriftlig meddelelse, der anbringes på køretøjet
eller overgives til føreren, jf. færdselslovens § 121, stk. 2.
Parkeringsafgiften kan betales ud fra den skriftlige meddelelse.
Betales parkeringsafgiften ikke umiddelbart herefter, dannes der
automatisk en rykkerskrivelse, der sendes til ejeren af et dansk
indregistreret køretøj. Betales rykkeren ikke indenfor fristen,
oversendes sagen til inddrivelse ved Gældsstyrelsen.
Side 7/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1276: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der er udfordringer og forhindringer i forbindelse med at foretage afgørelser i sager hos henholdsvis Tungvognscenter Nord, Syd og Øst, der vedrører udenlandske firmaer/selskaber
Den ovenfor beskrevne fremgangsmåde er ikke tilgængelig for
udenlandsk indregistrerede køretøjer, idet Centralregistret for
Motorkøretøjer under politiet alene indeholder ejeroplysninger
for køretøjer indregistreret i Danmark. Opslag i udenlandske
registre efter udenlandsk indregistrerede køretøjer er ikke
muligt på grund af tekniske og juridiske begrænsninger.
Rigspolitiet har i perioden fra den 1. januar 2019 til og med den
31. december 2023 registreret i alt 855 tilfælde af ubetalte
parkeringsafgifter udstedt til udenlandske køretøjer under 3.500
kg svarende til ca. 500.000 kr. Rigspolitiet har opgjort de
ubetalte parkeringsafgifter udstedt i den anførte periode på
baggrund af afskrivninger i regnskabet samt en optælling af den
manuelle registrering af, hvorvidt køretøjet ses at være
udenlandsk. Det bemærkes, at delvise afskrivninger er indeholdt
i optællingen. Det betyder, at de anførte tal ovenfor tillige
indeholder resterende udeståender ved en eventuel delvis
indbetaling.”
Side 8/8