Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2902548_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. september 2024
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2024-08834
3364487
Besvarelse af spørgsmål nr. 1227 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1227 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. juli 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1227: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor det i Indsamlingsloven er ulovligt at hverve donationer, men lovligt at hverve medlemmer?
Spørgsmål nr. 1227 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor det i Indsamlingsloven er
ulovligt at hverve donationer, men lovligt at hverve
medlemmer?”
Svar:
Indsamlingsloven finder anvendelse på indsamlinger, hvorved forstås
enhver form for opfordring til at yde bidrag til et forud angivet formål, jf.
indsamlingslovens § 1, stk. 1. Dette omfatter både opfordringer til at yde
bidrag i form af enkeltbetalinger og i form af løbende betalinger.
Efter indsamlingslovens § 3, stk. 1, kan en indsamling først iværksættes, når
Indsamlingsnævnet
har
givet
tilladelse
til
indsamlingen.
Indsamlingsnævnets tilladelse meddeles som udgangspunkt for et år, jf. § 3,
stk. 2.
Hvervning af medlemmer til en forening eller en organisation, f.eks. det
lokale spejderkorps eller idrætsforening, anses ikke for at være en
indsamling i indsamlingslovens forstand og kræver derfor ikke
Indsamlingsnævnets tilladelse. Det forudsætter dog, at der er tale om et reelt
medlemskab eller lignende, hvor den pågældende modtager en modydelse
fra organisationen, f.eks. i form af adgang til organisationens
generalforsamling eller andre medlems- eller donorydelser, jf.
Folketingstidende 2013-14, A, L 142 som fremsat, side 31.
Uanset at hvervning af medlemmer til en forening eller organisation ikke
kræver Indsamlingsnævnets tilladelse, følger det af indsamlingslovens § 1,
stk. 2, at lovens § 8 og § 11, stk. 3, tilsvarende finder anvendelse for
hjælpeorganisationers hvervning af medlemmer ved personlig eller
telefonisk henvendelse.
Medlemshvervning ved personlig eller telefonisk henvendelse skal således
foregå i overensstemmelse med god indsamlingsskik, jf. § 8. Det indebærer
navnlig, at der skal udvises respekt for det potentielle medlems integritet og
handlefrihed, ligesom der skal være åbenhed om organisationens formål,
ledelse og økonomi.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1227: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor det i Indsamlingsloven er ulovligt at hverve donationer, men lovligt at hverve medlemmer?
Derudover kan Indsamlingsnævnet offentliggøre udtalelser af kritik på
nævnets hjemmeside og pålægge hjælpeorganisationen snarest muligt at
offentliggøre udtalelsen, jf. § 11, stk. 3. Undladelse af at efterkomme pålæg
om offentliggørelse efter § 11, stk. 3, straffes med bøde, medmindre højere
straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, jf. lovens § 16, stk. 2.
Justitsministeriet bemærker, at hvis medlemshvervning konkret må
betragtes som en omgåelse af forbuddet mod gadeindsamling eller
husindsamling, vil situationen skulle behandles som en indsamling, jf.
Folketingstidende 2013-14, A, L 142 som fremsat, side 36.
Side 3/3