Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2903642_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. september 2024
Sikkerhedskontor I
Abdullahi Hassan Aden
Yarow
2024-09066
3368979
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1208 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1208 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. juli 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1208: Spm. om ministeren, med henvisning til EU-Kommissionens seneste supranationale risikovurdering på hvidvaskområdet fra 2022, er enig i kommissionens vurdering, at risikoen for terrorfinansiering i forbindelse med uafhængige, privatejede hæveautomater er meget høj?
Spørgsmål nr. 1208 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er ministeren, med henvisning til EU-Kommissionens seneste
supranationale risikovurdering på hvidvaskområdet fra 2022,
enig i kommissionens vurdering, at risikoen for
terrorfinansiering i forbindelse med uafhængige, privatejede
hæveautomater er ”meget høj”?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Politiets Efterretningstjeneste (PET) yder løbende en indsats
for at forebygge og bekæmpe terrorfinansiering på strategisk og
taktisk niveau.
PET har den 8. januar 2024 udgivet Den Nationale
Risikovurdering
af
Terrorfinansiering
i
Danmark.
Risikovurderingen er en del af PET’s løbende indsats til
bekæmpelse og forebyggelse af terrorfinansiering, der sker i
samarbejde
med
en
lang
række
myndigheder,
brancheorganisationer og virksomheder på området i
overensstemmelse med den nationale strategi for forebyggelse
og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering for perioden
2022-2025.
Kontanter udgør fortsat et oplagt valg i alle faser af
terrorfinansiering. I forhold til fremskaffelse kan kontanter
indsamles, stjæles eller tjenes både sort og hvidt, og de kan
veksles til udenlandske valutaer som f.eks. amerikanske dollars
og euro. Kontanter er vanskelige at spore og forbundet med lav
opdagelsesrisiko og lave omkostninger. PET vurderer derfor, at
kontanter
generelt
udgør
et
højrisikoområde
for
terrorfinansiering.
Uafhængige, privatejede hæveautomater bliver ikke omtalt
selvstændigt i Den Nationale Risikovurdering af
Terrorfinansiering
i
Danmark,
men
risikoen
for
terrorfinansiering gennem hæveautomater hænger sammen med
den generelle risiko forbundet med brugen af kontanter til brug
for terrorfinansiering.
Grundet den manglende registrering af automaterne, samt at der
er tale om kontanter, der både indsættes og hæves, er der risiko
for, at uafhængige, privatejede hæveautomater kan misbruges til
forskellige typer af økonomisk kriminalitet, herunder også
terrorfinansiering. Der er øget risiko forbundet med sådanne
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1208: Spm. om ministeren, med henvisning til EU-Kommissionens seneste supranationale risikovurdering på hvidvaskområdet fra 2022, er enig i kommissionens vurdering, at risikoen for terrorfinansiering i forbindelse med uafhængige, privatejede hæveautomater er meget høj?
produkter, som kan facilitere finansiel infrastruktur uden tilsyn
fra myndighederne, særligt hvis denne finansielle infrastruktur
involverer kontanter og/eller grænseoverskridende overførsler.
PET vurderer ikke, at anvendelsen af hæveautomater vil være
en oplagt metode til terrorfinansiering og er ikke bekendt med
forhold, der understøtter en manifesteret risiko for
terrorfinansiering.
PET bemærker, at der i EU-Kommissionens overnationale
risikovurdering ikke specifikt bliver omtalt konkrete sager, hvor
hæveautomater er blevet misbrugt til terrorfinansiering, men at
den høje vurdering primært skyldes den manglende
gennemsigtighed, samt den generelle høje risiko forbundet med
kontanthåndtering, herunder brugen af kontantkurérer mv.
Det skal bemærkes, at PET og National enhed for Særlig
Kriminalitet (NSK) i de nationale risikovurderinger anvender en
anden risikomatrice, end den der anvendes i EU-
Kommissionens overnationale risikovurdering. PET anvender
risikoskalaen
begrænset, middel, betydelig og høj.
I denne
kontekst er
Meget Høj
i EU-Kommissionens overnationale
risikovurdering samme risikoniveau som
Høj
i PET’s
risikovurdering.”
2.
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til justitsministerens besvarelse af
10. september 2024 af spørgsmål 1071 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.
Side 3/3