Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2776297_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. november 2023
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Julie Kolding Brunes
Jacobsen
2023-07218
3012281
Besvarelse af spørgsmål nr. 119 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 119 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. oktober 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Alexander Ryle (LA).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: MFU spm. om vurdering af om det ville være i strid med grundlovens § 72, hvis Postnord begyndte at åbne alle breve, som de håndterer, for at screene for børneporno
Spørgsmål nr. 119 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ville det efter ministerens vurdering være i strid med
grundlovens § 72, hvis Postnord begyndte at åbne alle breve,
som de håndterer, for at screene for børneporno?”
Svar:
Det følger af grundlovens § 72, at husundersøgelse, beslaglæggelse og
undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og
telefonhemmeligheden, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse,
alene må ske efter en retskendelse.
Om den beskyttelse, der følger af bestemmelsen, kan bl.a. henvises til Jens
Peter Christensen m.fl., Dansk Statsret (3. udgave, 2020), side 333, hvor
bl.a. følgende fremgår:
”Formålet med grundlovens § 72 er at yde beskyttelse mod
statsmagtens indgriben i den enkelte borgers privatliv.
Bestemmelsen yder dog kun beskyttelse mod visse typer
indgreb i privatlivet. Det følger af grundlovens § 72, 2. pkt., at
bestemmelsen omhandler tre typer indgreb, nemlig 1)
husundersøgelse, 2) beslaglæggelse og undersøgelse af breve og
andre papirer samt 3) brud på post-, telegraf- og
telefonhemmeligheden. Og videre følger det af bestemmelsen,
at beskyttelsen mod disse indgreb – alene – ligger i, at de kun
kan gennemføres af forvaltningen efter en forudgående kendelse
fra en domstol, idet lovgivningsmagten dog er givet adgang til
at gøre særegen undtagelse fra kravet om forudgående
retskendelse.
Det fremhæves ofte, at for at forvaltningen kan gennemføre et
indgreb, som er omfattet af grundlovens § 72, skal to krav være
opfyldt. For det første skal indgrebet have hjemmel i
lovgivningen. Dette hjemmelskrav er ikke reguleret af
grundlovens § 72, men følger af legalitetsprincippet. For det
andet skal forvaltningsmyndigheden indhente en forudgående
retskendelse – en godkendelse hos en domstol – før den kan
gennemføre indgrebet, medmindre det fremgår af loven, at
indgrebet kan gennemføres uden en forudgående retskendelse.
Det er dette krav, som er reguleret i grundlovens § 72.”
Om de forskellige kommunikationsformer, som nyder beskyttelse efter
bestemmelsen, kan bl.a. henvises til Jens Peter Christensen m.fl., a.st., side
335, hvor bl.a. følgende fremgår:
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: MFU spm. om vurdering af om det ville være i strid med grundlovens § 72, hvis Postnord begyndte at åbne alle breve, som de håndterer, for at screene for børneporno
”Bestemmelsen om brud på post-, telegraf- og
telefonhemmeligheden, der blev indføjet i grundloven i
forbindelse med grundlovsrevisionen i 1953 – med den
begrundelse, at erfaringen havde understreget ønskeligheden af
denne udvidelse, jf. Forfatningskommissionens betænkning s.
40 – må ud fra en formålsfortolkning forstås således, at den ikke
blot tager sigte på meddelelser overført på den angivne måde,
men omfatter enhver form for telekommunikation.
Bestemmelsen omfatter således også kommunikation gennem e-
mail og anden internetkommunikation.”
Side 3/3