Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2906617_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. september 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Maja Lundgaard-Jensen
2024-08861
3364780
Besvarelse af spørgsmål nr. 1181 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1181 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. juli 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1179: Spm. om de organisationer, der arbejder med området for menneskehandel, -udnyttelse og rufferi har den erfaring, at der primært er ressourcer til at se på oplagte sager om menneskehandel, -udnyttelse eller rufferi
Spørgsmål nr. 1181 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet om menneskehandel
den 4. juni 2024 – på baggrund af at det ved samrådet i marts
2023 blev vendt, at der tidligere var én indgang hos Rigspolitiet,
hvor der sad en person, som man kunne kontakte, hvis man
havde en sag eller ikke havde overblik over området, og hvem
man skulle have fat i, og på baggrund af at der i et svar til
Folketinget står, at alle politikredse skulle have udpeget en
kontaktperson, men det fungerer ifølge organisationerne på
området ikke, idet de melder, at de stadig har svært ved at finde
frem til, hvem kontaktpersonerne er – oplyse organisationerne,
der arbejder i feltet, hvem der er koordinerende i dag i stedet for
Rigspolitiet, og ligeledes hvem, disse personer er i
politikredsene, og vil ministeren oplyse, hvad ministeren vil
gøre for at kontaktpersonordningen kommer til at fungere?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Indledningsvis bemærkes, at kontaktpersonordningen vedrører
forurettede, mens de personer i politikredsene, som er udpeget
som faste ressourcepersoner på menneskehandelsområdet, er en
del af nøglepersonordningen.
Disse nøglepersoner, som politikredsene hver især har udpeget
til at deltage i netværket, blev oprindeligt benævnt
”kontaktpersoner”. Syd- og Sønderjyllands Politi ved
Udlændingekontrolafdeling Vest blev dog efterfølgende
opmærksomme på, at brugen af begrebet ”kontaktperson” var
uhensigtsmæssig, idet samme begreb anvendes som en officiel
betegnelse i politiet i en anden sammenhæng, nemlig i
forbindelse med ”kontaktpersonordningen”.
Derfor har Syd- og Sønderjyllands Politi valgt at ændre
betegnelsen fra ”kontaktpersoner” til ”nøglepersoner”, hvilket
således fremadrettet er den betegnelse, som bruges, når der
refereres til deltagerne i det politimæssige erfarings- og
vidensdelingsnetværk på menneskehandelsområdet.
I lyset af ovenstående vurderes det, at Rigspolitiets bidrag til
besvarelsen af 18. april 2023 af spørgsmål nr. 473 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg ikke længere er fuldt ud opdateret i
forhold til den aktuelle organisering i kredsene.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1179: Spm. om de organisationer, der arbejder med området for menneskehandel, -udnyttelse og rufferi har den erfaring, at der primært er ressourcer til at se på oplagte sager om menneskehandel, -udnyttelse eller rufferi
Rigspolitiet har som følge heraf indhentet udtalelser fra samtlige
politikredse vedrørende politikredsenes organisering og
anvendelse af kontaktpersoner og nøglepersoner.
Enkelte politikredse har oplyst, at der er sket en mindre op- eller
nedjustering i antallet af medarbejdere, som arbejder på
menneskehandelsområdet. Dog har alle politikredse minimum
en nøgleperson, som deltager i det politimæssige erfarings- og
vidensdelingsnetværk på menneskehandelsområdet, som er
oprettet af Syd- og Sønderjyllands Politi, samt minimum en
kontaktperson på menneskehandelsområdet.
For så vidt angår den del af spørgsmålet som vedrører
organisationers kontakt til politikredsenes nøglepersoner, skal
Rigspolitiet bemærke, at forankringen på politikredsniveau af
visse opgaver på området for menneskehandel, som tidligere
blev håndteret af Rigspolitiet, er en del af den nærhedsreform af
politiet, som blev gennemført som led i flerårsaftalen om
politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2021-2023.
Rigspolitiet skal samtidig bemærke, at håndteringen af konkrete
straffesager om menneskehandel altid har været forankret i
politikredsene, og Rigspolitiet har ikke umiddelbart indikationer
på, at politiet ikke vender tilbage til relevante parter i
forbindelse med konkrete sager og spørgsmål om
menneskehandel.
Rigspolitiet vil dog for god ordens skyld bringe det op som et
opmærksomhedspunkt i relevante samarbejdsfora med
politikredsene, at politikredsene skal være opmærksomme på, at
nøglepersonerne på menneskehandelsområdet i relevant omfang
er tilgængelige for sparring med eksterne parter. Rigspolitiet vil
endvidere tage kontakt til Center mod Menneskehandel med
henblik på en nærmere drøftelse af det rejste
opmærksomhedspunkt.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 4. september 2024
af spørgsmål nr. 1193 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3