Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2902562_0001.png
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1193
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. september 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Maja Lundgaard-Jensen
2024-08874
3364844
Besvarelse af spørgsmål nr. 1193 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1193 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. juli 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1173: Spm. om hvad ministeren vil gøre for at sikre, at flere politikredse får rejst sigtelser, da det kan konstateres, at der i forhold til menneskeudnyttelsesparagraffen alene er rejst sigtelser i to politikredse
Spørgsmål nr. 1193 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet om menneskehandel
den 4. juni 2024 – på baggrund af at de organisationer, der
arbejder med dette område, oplever at der er store forskelle på,
hvordan politikredsene vægter arbejdet på området; deres
oplevelse er, at det er meget personligt båret, og indsatsen
afhænger af, om medarbejdere interesserer sig for området, de
oplever desuden manglende koordinering på tværs af
politikredsene, og karikeret sagt, så ved den ene politikreds ikke,
hvad den anden laver, samtidig oplyses det til spørger i et
tidligere folketingssvar, at ingen arbejder dedikeret med
området – de løser også alle mulige andre ting – redegøre for
om ministeren ikke mener, at der er behov for specialiserede
kræfter her fremfor nogle, der det meste af tiden er udlånt til
andre områder, og at det er yderligere en faktor, at meget af det
her foregår på tværs af kredse, kunne det ikke give mening at
lave et tværgående rejsehold på det her område, for kvinderne
flyttes rundt mellem forskellige kredse, så vi sikrer den
koordinering, organisationerne efterlyser?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at siden maj 2022 har den nationalt
koordinerede moniteringsindsats vedrørende menneskehandel
og menneskeudnyttelse været forankret i Syd- og
Sønderjyllands Politi i Udlændingeafdeling Vest (UKA Vest).
Efterforskning af konkrete sager om menneskehandel, rufferi og
menneskeudnyttelse sker i politikredsene, og er der tale om
sager af mere organiseret karakter, hvor der kan være grund til
at antage, at overtrædelsen har et særligt betydeligt omfang,
eller på anden måde er af særlig kvalificeret karakter, vil
efterforskningen blive varetaget af National enhed for Særlig
Kriminalitet (NSK).
Syd- og Sønderjyllands Politis nationale monitering foretages
på baggrund af den politimæssige indsats i politikredsene og
viden, modus, efterretninger mv. fra ind- og udland, herunder
primært fra Europol samt fra eksterne samarbejdspartnere som
Center mod Menneskehandel (CMM) og Familieretshuset.
Syd- og Sønderjyllands Politi har et tæt samarbejde med CMM,
som politiet skal kontakte, hvis der foreligger mistanke om
menneskehandel, eller hvis politiet forventer at træffe
potentielle ofre for menneskehandel i forbindelse med planlagte
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1173: Spm. om hvad ministeren vil gøre for at sikre, at flere politikredse får rejst sigtelser, da det kan konstateres, at der i forhold til menneskeudnyttelsesparagraffen alene er rejst sigtelser i to politikredse
aktioner og kontrolbesøg. CMM koordinerer den sociale indsats
på området, og samarbejdet med CMM er helt centralt i
forbindelse med den politifaglige indsats.
Syd- og Sønderjyllands Politi har endvidere genoprettet et
netværk, der består af alle politikredsenes nøglepersoner på
området og CMM, og som skal sikre videndeling,
erfaringsopbygning og kompetenceudvikling inden for området.
Der har været afholdt møder for nøglepersonerne den 27. marts
2023 og den 11. april 2024, og disse møder afholdes
fremadrettet en til to gange årligt.
Yderligere indgår CMM, politiet (repræsenteret af Syd- og
Sønderjyllands
Politi),
Hvidvasksekretariatet,
anklagemyndigheden, Arbejdstilsynet, Fødevarerejseholdet,
Skattestyrelsen, Udlændingestyrelsen og Styrelsen for
International Rekruttering og Integration i en samarbejdsaftale
om en fælles myndighedsgruppe til bekæmpelse af
menneskehandel til tvangsarbejde, jf. ”Handlingsplan til
bekæmpelse af menneskehandel 2022-2025”. Den fælles
myndighedsgruppe beskæftiger sig ikke udelukkende med
menneskehandel til tvangsarbejde, men har ligeledes fokus på
flere typer af udnyttelse, heriblandt prostitution og udnyttelse til
kriminelle handlinger.
I forhold til den internationale indsats deltager Syd- og
Sønderjyllands Politi i de projekter under Europol-EMPACT
(European Multidisciplinary Platform Against Criminal
Threats),
som
Danmark
er
en
del
af
menneskehandelsområdet. I regi af Europol har Syd- og
Sønderjyllands Politi i 2022 og 2023 bl.a. forestået
koordineringen af dansk politis deltagelse i fælles aktionsdage
under EMPACT-prioriteten ”menneskehandel” med fokus på
tvangsarbejde og menneskeudnyttelse. Under aktionsdagene
blev der bl.a. gennemført målrettede kontroller på bl.a.
restauranter, hoteller/moteller, gartnerier mv. med henblik på at
afdække og forebygge mulige forhold vedrørende
menneskehandel og tvangsarbejde.
Et yderligere centralt element i det internationale samarbejde er
det bilaterale samarbejde med udvalgte lande. Det tættere
samarbejde, som Syd- og Sønderjyllands Politi og andre danske
politikredse senest har opbygget med udenlandsk politi fra
eksempelvis Rumænien, har allerede givet gode konkrete
resultater i forhold til bekæmpelse af menneskehandel og
seksuel udnyttelse. Et eksempel på det internationale
samarbejdes positive effekt er en dom for rufferi og
menneskehandel med kvinder til prostitution i Danmark, hvor
den danske efterforskning skete i tæt samarbejde med Europol
samt spansk, belgisk, fransk og rumænsk politi. I sagen blev en
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1173: Spm. om hvad ministeren vil gøre for at sikre, at flere politikredse får rejst sigtelser, da det kan konstateres, at der i forhold til menneskeudnyttelsesparagraffen alene er rejst sigtelser i to politikredse
rumænsk mand idømt fængsel i 2 år og 6 måneder og udvist af
Danmark med et indrejseforbud for bestandigt.
I nordisk regi blev der i 2022, på baggrund af en beslutning i
Nordisk Ministerråd, oprettet en arbejdsgruppe for indsatsen
mod menneskehandel. Arbejdsgruppen består af de nationale
koordinatorer på menneskehandelsområdet, som for Danmarks
vedkommende er CMM. Det er besluttet, at der under
arbejdsgruppen skal etableres et nordisk politinetværk for at
styrke samarbejdet mellem politiet i de nordiske lande om
indsatsen mod menneskehandel. I april 2024 blev der afholdt en
konference i Stockholm, hvor Danmark med repræsentanter fra
Syd- og Sønderjyllands Politi og CMM deltog sammen med de
øvrige nordiske lande. Konferencen havde til formål at udveksle
viden og erfaringer på tværs af landene.
Syd- og Sønderjyllands Politi har endvidere, i starten af 2024 til
brug for monitorering, lavet et it-værktøj, der kan bidrage til at
opspore mønstre og indikatorer for rufferi samt menneskehandel
og menneskeudnyttelse ud fra online sexannoncer.
Rigspolitiet har endvidere udarbejdet en vejledning om politiets
behandling af sager om menneskehandel og -udnyttelse, som er
et opslagsværk til brug for politiets indsats mod
menneskehandel- og udnyttelse. Vejledningen beskriver bl.a.
opmærksomhedspunkter og centrale sagsbehandlingsskridt,
som politiet skal iagttage i forbindelse med håndteringen af
disse sager, herunder i forhold til ofrene. Dette gælder også i
sager, hvor der ikke er identificeret bagmænd.
Afslutningsvis skal Rigspolitiet bemærke, at henset til
politikredsenes størrelse, robusthed og specialisering med faste
nøglepersoner på området for menneskehandel og
menneskeudnyttelse samt det samarbejde og den
erfaringsudveksling, som foregår på tværs af kredsene, finder
Rigspolitiet ikke aktuelt anledning til en ændring af
organiseringen på området. Det skal samtidig fremhæves, at
sager af mere organiseret karakter, hvor der kan være grund til
at antage, at overtrædelsen har et særligt betydeligt omfang,
eller på anden måde er af særlig kvalificeret karakter, kan
efterforskes af NSK.”
Side 4/4