Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2900369_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. september 2024
Sikkerhedskontor I
Anders Larsen Petersen
2024-08705
3359989
Besvarelse af spørgsmål nr. 1164 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1164 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. juli 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1164: Spm. om den politiske aftale om en styrket indsats mod antisemitisme fra den 25. juni 2024 ikke ændrer på den definition af antisemitisme, som blev vedtaget med handleplan mod antisemitisme fra januar 2022
Spørgsmål nr. 1164 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at den politiske aftale om en styrket
indsats mod antisemitisme fra den 25. juni 2024 ikke ændrer på
den definition af antisemitisme, som blev vedtaget med
handleplan mod antisemitisme fra januar 2022, og som slår fast,
at kritik af Israel er legitim og lovlig, og at den nye aftale ikke
indebærer en ny juridisk definition af antisemitiske handlinger
og ytringer, men hviler på den vedtagne i 2022?”
Svar:
Justitsministeriet kan bekræfte, at den politiske aftale om en styrket indsats
mod antisemitisme fra den 25. juni 2024 ikke indebærer ændringer af den
arbejdsdefinition af antisemitisme, der er indeholdt i handlingsplanen mod
antisemitisme fra januar 2022.
Justitsministeriet kan samtidig oplyse, at den politiske aftale om en styrket
indsats mod antisemitisme ikke – som det også var tilfældet for
handlingsplanen mod antisemitisme – foreslår eller indeholder en juridisk
afgrænsning af antisemitiske handlinger og ytringer.
Der er altså hverken med den politiske aftale eller arbejdsdefinitionen taget
stilling til, hvad der udgør strafbar antisemitisme. Det er som hidtil
straffelovgivningen, der fastlægger, om antisemitiske handlinger eller
ytringer er strafbare, og vurderingen heraf henhører i sidste ende under
domstolene.
Arbejdsdefinitionen på antisemitisme er til gengæld relevant for en række
af de initiativer i den politiske aftale om en styrket indsats mod
antisemitisme,
der
ikke
omhandler
strafferetlige
spørgsmål.
Arbejdsdefinitionen vil således på samme måde som det var tilfældet for
handlingsplanen mod antisemitisme, kunne benyttes af myndigheder og
civilsamfund i arbejdet med i øvrigt at bekæmpe antisemitisme.
Side 2/2