Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2902844_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. juni 2024
Strafferetskontoret
Jakob Laudrup
2024-07192
3318073
Besvarelse af spørgsmål nr. 839 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 839 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. april 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1161: Spm. om Folketinget i lovgivningen kan fjerne muligheden for, at kriminelle slipper med en betinget dom under henvisning til de lange sagsbehandlingstider, der skyldes andre kriminelle
Spørgsmål nr. 839 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Hund led langsom og
smertefuld knivdød: Nu har ung mand fået sin dom - men to
andre gik fri” på stiften.dk, den 4. april 2024, herunder
sætningen: ”Fem måneders betinget fængsel. Det er, hvad det
skal koste en ung mand, at han i forbindelse med et større
slagsmål tilbage i sommeren 2019 udsatte en kamphund for
adskillige spark og knivstik, hvorefter den på langsom og
smertefuld vis afgik ved døden”, vil ministeren på baggrund
heraf redegøre for den ekstremt lave straf, der ikke engang skal
afsones, og vil ministeren endvidere redegøre for, om man kan
og bør kunne idømmes betinget tillægsstraf, når man dømmes
for gentagen kriminalitet efter, at man allerede er idømt betinget
fængsel en gang?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har anmodet Statsadvokaten i Viborg om en
udtalelse. Statsadvokaten i Viborg har anmodet Østjyllands
Politi om en udtalelse.
Østjyllands Politi har oplyst, at sagen vedrørte grov uforsvarlig
behandling af en hund efter dyrevelfærdslovens § 58, stk. 3, jf.
stk. 2, jf. stk. 1, jf. § 2 (dagældende dyreværnslovs § 28, stk. 3,
jf. stk. 2, jf. stk. 1, jf. § 1), og overtrædelse af knivlovens § 7,
stk. 1, jf. § 1 og § 2, stk. 1, nr. 3. Episoden fandt sted i juni 2019.
Der var under sagen desuden nedlagt påstand om
rettighedsfrakendelse efter dyrevelfærdslovens § 60, stk. 1
(dagældende dyreværnslovs § 29, stk. 1).
Den tiltalte (T1) blev ved Retten i Aarhus’ dom af 4. april 2024
idømt 5 måneders betinget fængsel. Straffen blev fastsat som en
fælles straf. Den tiltalte blev endvidere i medfør af
dyrevelfærdslovens § 60, stk. 1 (dagældende dyreværnslovs §
29, stk. 1), frakendt retten til at eje, bruge, passe eller slagte dyr
eller i det hele beskæftige sig personligt med dyr i 3 år fra
endelig dom.
Retten i Aarhus lagde ved straffastsættelsen i skærpende retning
vægt på karakteren af den begåede kriminalitet. I formildende
retning lagde retten vægt på den lange sagsbehandlingstid, der
ikke kunne tilskrives tiltalte, og retten fandt på den baggrund, at
straffen undtagelsesvist kunne gøres betinget.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1161: Spm. om Folketinget i lovgivningen kan fjerne muligheden for, at kriminelle slipper med en betinget dom under henvisning til de lange sagsbehandlingstider, der skyldes andre kriminelle
Østjyllands Politi har efter en konkret vurdering fundet straffen
og den idømte rettighedsfrakendelse passende, og
ankespørgsmålet har derfor ikke været forelagt for
Statsadvokaten i Viborg. Statsadvokaten er enig med
Østjyllands Politi i denne vurdering. Det er således
statsadvokatens vurdering, at der ikke var rimelig udsigt til, at
landsretten ville være kommet til et andet resultat, idet
strafudmålingen er i overensstemmelse med retspraksis.”
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der går på, om man kan og bør
kunne idømmes betinget straf, når man dømmes for gentagen kriminalitet,
kan det oplyses, at Straffelovrådet i betænkning nr. 1545/2014 om
samfundstjeneste mv. på side 78 ff. bl.a. har anført følgende om anvendelsen
af betinget dom:
”Efter straffelovens § 56 skal retten idømme en betinget dom,
hvis retten finder det ”upåkrævet, at straf kommer til
fuldbyrdelse”. Bestemmelsen giver retten en bred skønsmæssig
beføjelse til at idømme betinget fængsel i stedet for ubetinget
fængsel, hvis retten ud fra sagens omstændigheder finder, at
anvendelse af ubetinget fængsel er unødvendig.
Hverken straffelovens § 56 eller bestemmelsens forarbejder
indeholder nærmere anvisninger til domstolene om valget
mellem betinget fængsel og ubetinget fængsel. Valget mellem
betinget fængsel og ubetinget fængsel er derfor navnlig styret af
retspraksis – og i visse tilfælde af forarbejder til bestemte
strafbestemmelser – men i mange sager har retten et reelt valg,
som foretages ud fra en helt konkret vurdering af den enkelte
sag.
Ligesom det gælder for straffastsættelsen i øvrigt – valget
mellem bøde eller fængsel og udmålingen af bødens størrelse
henholdsvis fængselsstraffens længde – afhænger valget
mellem betinget fængsel og ubetinget fængsel overordnet set af
dels lovovertrædelsens grovhed, dels gerningsmanden, jf.
straffelovens § 80.
[…]
Hvad angår
gerningsmanden,
er det navnlig af betydning, om
den pågældende tidligere er idømt fængsel. Hvis den
pågældende tidligere er idømt betinget eller ubetinget fængsel,
taler det for nu at idømme ubetinget fængsel. Jo kortere tid der
er forløbet fra den tidligere dom til gerningstidspunktet, jo
stærkere taler det for ubetinget fængsel. Flere tidligere
fængselsstraffe (som ikke ligger mange år tilbage) taler i særlig
grad for at idømme ubetinget fængsel. Hvis den eller de tidligere
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1161: Spm. om Folketinget i lovgivningen kan fjerne muligheden for, at kriminelle slipper med en betinget dom under henvisning til de lange sagsbehandlingstider, der skyldes andre kriminelle
fængselsstraffe angik en anden art af kriminalitet – og den nye
kriminalitet ikke er begået i prøvetiden for en betinget dom eller
prøveløsladelse – har de tidligere fængselsstraffe dog formentlig
ikke nævneværdig betydning for valget mellem betinget eller
ubetinget fængsel i den nye sag. […]”
Som det fremgår, er det således domstolene, som fastsætter straffen i
konkrete sager under anvendelse af relevante lovbestemmelser om bl.a.
skærpende og formildende omstændigheder, øvrige tilkendegivelser fra
lovgivningsmagten om strafniveauet og sagens omstændigheder i øvrigt.
Det mener jeg er fornuftigt.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg ved kommissorium af 30. maj 2023 anmodede
Straffelovrådet om at foretage et gennemsyn af reglerne om sanktionsformer
i dansk ret, herunder i forhold til, om der er grundlag for indførelse eller
øget anvendelse af sanktionsformer af frihedsberøvende karakter, og i
forhold til, om domstolene i tilstrækkelig grad har mulighed for at
kombinere forskellige sanktionsformer med henblik på at fastsætte en
passende samlet reaktion over for den dømte.
Side 4/4