Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2902825_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. september 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Christina Husted Lundø
2024-08388
Besvarelse af spørgsmål nr. 1143 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1143 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. juni 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1143: Spm. om retten til beskyttelse for personer, der bidrager til at afsløre organiseret kriminalitet
Spørgsmål nr. 1143 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse følgende om retten til beskyttelse for
personer, der bidrager til at afsløre organiseret kriminalitet:
– Hvilken ret til beskyttelse har pressens kilder, der til offentlig
heden dokumenterer kriminalitet?
– Vil advokater, jurister og andre, der bistår i at afsløre
organiseret kriminalitet, have ret til politibeskyttelse?
– Vil personer som Den Sorte Svane have ret til
politibeskyttelse?
– Vil personer, der ligesom Den Sorte Svane har været i tæt
samarbejde med kriminelle miljøer have ret til et bande-
exitforløb?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan vedrørende pkt. 1, 2 og 3 oplyse, at politiet i
medfør af politiloven skal virke for tryghed, sikkerhed, fred og
orden i samfundet. Det følger af politilovens § 2, nr. 1, at politiet
har til opgave at forebygge strafbare forhold, forstyrrelse af den
offentlige fred og orden samt fare for enkeltpersoners og den
offentlige sikkerhed.
Politiets indsats i forhold til beskyttelse af såvel enkeltpersoner
som den offentlige sikkerhed i forbindelse med arrangementer
mv. tager udgangspunkt i en risikovurdering. Hvis det i den
forbindelse vurderes, at der er en konkret og nærliggende fare
for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed, vil der efter
en konkret vurdering kunne iværksættes politimæssige tiltag.
For så vidt angår beskyttelse af enkeltpersoner har politiet efter
omstændighederne mulighed for at iværksætte forskellige
hjælpe- og beskyttelsesforanstaltninger, som f.eks. teknisk og
taktisk sikring af en bopæl eller udlevering af en overfaldsalarm.
For så vidt angår spørgsmålets pkt. 4 kan Rigspolitiet oplyse, at
målgruppen for exitforløb er personer med tilknytning til
rocker- eller bandegrupperinger i Danmark. Exitforløbet retter
sig til personer, der ønsker at forlade miljøet og søge et andet liv
uden kriminalitet.
Der er etableret lokale exitenheder i landets politikredse, som er
sammensat af repræsentanter fra politiet, kriminalforsorgen og
kommunerne. De lokale exitenheder foretager en vurdering af,
om personer omfattet af målgruppen er egnede og motiverede
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1143: Spm. om retten til beskyttelse for personer, der bidrager til at afsløre organiseret kriminalitet
til at indgå i et exitforløb. Det er i den forbindelse helt
afgørende, at de personer, der indgår i et exitforløb, reelt ønsker
at forlade miljøet og søge et andet liv uden kriminalitet.”
Justitsministeriet har herudover indhentet en udtalelse fra Politiets
Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Politiets Efterretningstjeneste (PET) kan oplyse, at PET bl.a.
har til opgave at forebygge, efterforske og modvirke
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed samt
forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder mv., jf. straffelovens kapitel 12 og 13,
ligesom tjenesten skal beskytte personer, organisationer og
myndigheder.
PET’s livvagtsstyrke har ansvaret for alle offentlige
livvagtsopgaver og varetager personsikkerheden for
Kongehuset, regeringen, det diplomatiske korps, udenlandske
stats- og regeringsledere på besøg i Danmark samt andre
personer med særligt behov for personbeskyttelse.
PET kan herudover i helt ekstraordinære tilfælde tildele en truet
person vidnebeskyttelse efter en konkret vurdering af bl.a. den
pågældendes
egnethed
til
at
indgå
i
et
vidnebeskyttelsesprogram.
PET kan ikke i øvrigt inden for rammerne af en
folketingsbesvarelse
redegøre
nærmere
for
efterretningstjenestens konkrete arbejde med beskyttelse af
personer.”
Side 3/3