Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2899842_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. august 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Maja Lundgaard-Jensen
2024-08197
3344085
Besvarelse af spørgsmål nr. 1122 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1122 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. juni 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1122: Spm. om, hvordan politiet sørger for at henvise til CMM i stedet for advokatbistand
Spørgsmål nr. 1122 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del – spm. 659 (2022-
23, 2. samling) redegøre for, hvordan politiet sørger for at
henvise til CMM i stedet for advokatbistand?”
Svar:
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 22. maj 2023 af
spørgsmål nr. 659 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, fremgår det af
politiets retningslinjer vedrørende sager om menneskehandel, at politiet ved
politiforretninger i miljøer og sammenhænge, hvor menneskehandel kan
forekomme, i særlig grad skal være opmærksom på en række oplistede
tegn/indikatorer på, at der er tale om mulige ofre for menneskehandel. Det
fremgår endvidere af retningslinjerne, at politiet skal underrette Center mod
Menneskehandel (CMM), hvis politiet har mistanke om menneskehandel.
Den lokale anklagemyndighed skal ligeledes altid kontaktes ved mistanke
om menneskehandel. Politiet vejleder derudover den forurettede om
reglerne om bistandsadvokat, herunder om bistandsadvokatens rolle.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, der
har oplyst følgende:
”Der er til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Center mod
Menneskehandel (CMM), der oplyser følgende:
”Politiet er ofte første kontaktpunkt for de
personer, der potentielt er udsat for
menneskehandel. I 2023 var politiet første
kontakt i halvdelen af det samlede antal sager,
hvor personen blev vurderet udsat for
menneskehandel (i alt 56 tilfælde). Det indikerer,
at politiet er opmærksomme på menneskehandel
og ved indikationer på menneskehandel
kontakter CMM.
Når personer udsat for menneskehandel bliver
henvist til CMM, er det med henblik på at sikre
et koordineret og relevant tilbud om bistand og
støtte ud fra den enkeltes ønsker og behov,
herunder juridisk bistand.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1122: Spm. om, hvordan politiet sørger for at henvise til CMM i stedet for advokatbistand
Juridisk bistand beror på en individuel vurdering
af ofrenes behov uanset køn og udnyttelsesform.
Juridisk bistand kan f.eks. omfatte vejledning om
rettigheder og muligheder, om at vidne mod
bagmænd, ansøgning om ophold, herunder asyl,
EU-ophold og familiesammenføring. I tilfælde,
hvor sager ender i retten, kan CMM kan vejlede
i eller henvise til vejledning vedr. overordnede
processer for at søge erstatning.
Hvis CMM ikke har specifikke kompetencer
inden for et juridisk felt, indhenter centret
sparring hos relevante ressortmyndigheder eller
henviser personen til ekstern rådgivning hos
f.eks. DRC Dansk Flygtningehjælp eller
retshjælpen. CMM kan efter en konkret
vurdering betale for advokatbistand, f.eks. til at
søge om fri proces til et civilt søgsmål med
henblik på at inddrive løn hos arbejdsgiver.
CMM’s anmeldelsesstrategi har til formål at
sikre, at flest mulige sager anmeldes. CMM
bistår alle personer udsat for menneskehandel,
der ønsker at anmelde udnyttelsen til politiet.
CMM tager hensyn til ønsket om anonymitet,
men der vil være situationer, hvor sagens
karakter er af en sådan beskaffenhed, at det
ønske ikke kan efterkommes; eksempelvis i
sager med skærpet underretningspligt.
Sager, hvor udnyttelsen er foregået i udlandet,
anmeldes som udgangspunkt til myndighederne
i det land, hvor udnyttelsen er foregået,
medmindre handelsforholdet ikke længere er
aktuelt, eller andre særlige omstændigheder
modsiger det – eksempelvis situationen i det
givne land.””
Side 3/3