Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2776208_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. november 2023
Strafferetskontoret
Lea Elkjær Tarpgård
2023-06827
3005499
Besvarelse af spørgsmål nr. 11 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. oktober 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til indlægget »To mænd dømt for voldtægt begået på gaden i Herning«, politi.dk, den 3. oktober 2023 mv.
Spørgsmål nr. 11 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere indlægget »To mænd dømt for
voldtægt begået på gaden i Herning«, politi.dk, den 3. oktober
2023, herunder sætningen: »En 36-årig mand blev tirsdag idømt
fire års ubetinget fængsel, og en 27-årig mand blev idømt to år
og seks måneders ubetinget fængsel for voldtægt af en kvinde i
Herning i januar måned«, og vil ministeren på baggrund heraf
redegøre for sagen, herunder for de tiltaltes nationalitet,
opholds- og forsørgelsesgrundlag, samt for om de tiltalte, hvis
dommen stadfæstes i landsretten, som altovervejende
hovedregel skal afsone i et åbent fængsel, om de kan blive
prøveløsladt allerede efter 2/3 af afsoningen, og vil ministeren i
bekræftende fald tilkendegive, om ministeren er enig i, at
overfaldsvoldtægt eller voksen voldtægt af et barn skal udløse
en mindstestraf på 5 års ubetinget fængsel afsonet i et lukket
fængsel uden mulighed for prøveløsladelse før tid, og hurtigst
muligt fremsætte et lovforslag herom?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har anmodet Statsadvokaten i Viborg om en
udtalelse. Statsadvokaten har anmodet Midt- og Vestjyllands
Politi om en udtalelse.
Midt- og Vestjyllands Politi har oplyst, at sagen vedrører to
tiltalte (T1 og T2). T1 er tiltalt for voldtægt efter straffelovens §
216, stk. 1, og medvirken til forsøg på voldtægt efter
straffelovens § 216, stk. 1, jf. § 21, jf. § 23. T2 er tiltalt for
medvirken til voldtægt efter straffelovens § 216, stk. 1, jf. § 23,
og forsøg på voldtægt efter straffelovens § 216, stk. 1, jf. § 21.
Der er under sagen nedlagt påstand om udvisning af begge
tiltalte.
T1 blev ved Retten i Herning den 3. oktober 2023 idømt 4 års
fængsel. T2 blev idømt 2 år og 6 måneders fængsel. Begge
tiltalte blev udvist af Danmark med indrejseforbud for
bestandig. Begge tiltalte ankede dommen med påstand om
frifindelse.
Statsadvokaten har efterfølgende anket dommen for så vidt
angår begge tiltalte.
Sagen verserer således ved domstolene.”
Side 2/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til indlægget »To mænd dømt for voldtægt begået på gaden i Herning«, politi.dk, den 3. oktober 2023 mv.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden
indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har
oplyst følgende:
”T1, der er statsborger i Syrien, blev meddelt opholdstilladelse
i Danmark den 4. august 2023 efter udlændingelovens § 7, stk.
1 (asyl – konventionsstatus) frem til den 4. august 2025.
T2, der også er statsborger i Syrien, søgte om asyl i Danmark
den 3. oktober 2022. Pr. 9. oktober 2023 verserer sagen fortsat i
Udlændingestyrelsen.”
Endvidere har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst
følgende:
”Det har ikke været muligt at fremfinde oplysninger om
udbetaling af offentlige forsørgelsesydelser for de to dømte
personer”.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endelig
indhentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst
følgende:
”1. Som det også fremgår af justitsministerens besvarelse af 21.
august 2023 af spørgsmål nr. 986 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg, anbringes seksualdømte, herunder voldtægtsdømte
(med en dom på mere end 3 måneders fængsel og op til 5 års
fængsel), som hovedregel indledningsvis i visitations- og
observationsafdelingen i Herstedvester Fængsel.
Efter endt visitation træffer Kriminalforsorgen Sjælland, som
Herstedvester Fængsel organisatorisk hører under, afgørelse
om, hvorvidt den dømte skal fortsætte strafudståelsen i åbent
eller lukket fængsel. Ved afgørelsen lægges der bl.a. vægt på
oplysningerne om den dømte, kriminalitetens art,
omstændighederne ved kriminaliteten samt risikoen for
undvigelse, herunder om den dømte er dømt til udvisning, og
om der på den baggrund vurderes at være risiko for undvigelse.
Nogle seksualdømte placeres herefter i lukket fængsel, f.eks.
Herstedvester Fængsel, eller i et åbent fængsel, Herstedvester
Fængsels åbne fængselsafdeling eller Nr. Snede Fængsel, hvor
der er uddannet personale med speciale i seksualforbrydere.
Personer dømt for voldtægt, hvor straffen er 5 års fængsel eller
mere, vil som hovedregel blive anbragt i lukket fængsel.
Side 3/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til indlægget »To mænd dømt for voldtægt begået på gaden i Herning«, politi.dk, den 3. oktober 2023 mv.
2.
Det følger af straffelovens § 38, stk. 1, at når to tredjedele af
straffen, dog mindst 2 måneder, er udstået, afgør
justitsministeren eller den, han bemyndiger dertil, om den dømte
skal løslades på prøve. Prøveløsladelse i medfør af straffelovens
§ 38, stk. 1, er forudsat som et regelmæssigt led i fuldbyrdelse
af fængselsstraffe på 2 måneder og derover.
Ifølge straffelovens § 38, stk. 4, er det en forudsætning for
løsladelse på prøve, at den dømtes forhold ikke gør løsladelse
utilrådelig, at der er sikret den dømte passende ophold og
arbejde eller andet underhold, og at den pågældende erklærer at
ville overholde de vilkår for løsladelsen, som fastsættes,
herunder eventuelt vilkår om i hele prøvetiden eller dele af
denne at være undergivet tilsyn, jf. straffelovens § 39, stk. 2.
At den dømtes forhold ikke må gøre prøveløsladelsen utilrådelig
indebærer, at der ikke må foreligge en væsentlig risiko for
recidiv til ikke-bagatelagtig kriminalitet, som ikke formodes at
kunne begrænses ved tilsyn og eventuelle særvilkår. Om
kriminaliteten kan betragtes som bagatelagtig beror på en
konkret vurdering. I denne vurdering indgår kriminalitetens art,
tidligere kriminalitet og den indsattes personlige forhold.
Længden af den straf, som kan idømmes, vil ikke i sig selv være
afgørende for, om kriminaliteten kan betragtes som
bagatelagtig, men vil sammen med kriminalitetens art være et
moment, der indgår i vurderingen.
Afgørelse om prøveløsladelse træffes i alle tilfælde ud fra en
konkret og aktuel utilrådelighedsvurdering, hvor der tages
stilling til, hvor stor vægt de forskellige omstændigheder skal
tillægges i den aktuelle sag. Der henvises i øvrigt til pkt. 6-12 i
løsladelsesvejledningen, hvor den administrative praksis på
området er nærmere beskrevet.
For så vidt angår seksualkriminelle bemærkes, at der hyppigt vil
være behov for at fastsætte vilkår om fortsat behandling. Vil en
seksualkriminel ikke acceptere et relevant vilkår om i
prøvetiden at fortsætte en påbegyndt psykiatrisk behandling,
eventuelt kombineret med kønsdriftsdæmpende medicin, vil
dette i højere grad end sædvanligt medføre, at der gives afslag
på prøveløsladelse. Der henvises til pkt. 44 i
løsladelsesvejledningen.
3.
Løsladelse på prøve kan ske tidligere, når særlige
omstændigheder taler derfor, og den dømte har udstået
halvdelen af straffetiden, dog mindst to måneder, jf.
straffelovens § 38, stk. 2. Det kan for eksempel være tilfældet
ved udvisningsdømte, der er udvist med et tidsbegrænset
Side 4/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til indlægget »To mænd dømt for voldtægt begået på gaden i Herning«, politi.dk, den 3. oktober 2023 mv.
indrejseforbud eller er udvist med indrejseforbud gældende for
bestandig.
Det er dog for det første en forudsætning for prøveløsladelse af
udvisningsdømte efter afsoning af halvdelen af straffen, at den
dømte i øvrigt vil kunne løslades på prøve i henhold til
straffelovens § 38, stk. 1, hvilket betyder, at prøveløsladelse
ikke må skønnes utilrådelig.
Det er for det andet en forudsætning for prøveløsladelse af
udvisningsdømte efter afsoning af halvdelen af straffen, at den
pågældendes udvisning kan gennemføres umiddelbart efter
prøveløsladelsen. Hvis den indsatte har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse i Danmark, og den indsatte efter
udlændingeloven har ret til at opholde sig her i landet, mens
ansøgningen om opholdstilladelse behandles, er der tale om en
retlig hindring, som vil være til hinder for udvisningens
gennemførelse og dermed for prøveløsladelse efter afsoning af
halvdelen af straffen. Foreligger en sådan retlig hindring for at
gennemføre udvisningen fortsat, når den indsatte har udstået to
tredjedele af straffetiden, men er betingelserne for løsladelse
efter straffelovens § 38, stk. 1, til stede, vil prøveløsladelse efter
denne bestemmelse kunne ske på dette tidspunkt.
Det gælder i øvrigt, at der kan ske prøveløsladelse af
udenlandske indsatte, som skal udvises med indrejseforbud,
mod udlændingens eget ønske (tvangsprøveløsladelse) efter
udståelse af halvdelen af straffen, forudsat at prøveløsladelsen
ikke skønnes utilrådelig, og at udvisningen kan effektueres
umiddelbart efter prøveløsladelsen.”
Det fremgår af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, at regeringen
vil gennemføre en strafreform, hvor der sættes hårdere og mere konsekvent
ind over for bl.a. alvorlig personfarlig kriminalitet, herunder vold og
voldtægt.
Regeringen vil som en del af strafreformen investere i en styrkelse af
straffesagskæden. Det må ikke være kapaciteten i det strafferetlige system,
der afgør, hvilken retspolitik der kan føres i Danmark. Alvorlig personfarlig
kriminalitet, herunder voldtægt, vil være ét af de områder, hvor vi skal sikre,
at straffen står mål med forbrydelsens grovhed.
Det fremgår desuden af regeringsgrundlaget, at voldtægtsdømte ikke skal
kunne afsone en dom for voldtægt med fodlænke. Regeringen ønsker på
denne måde at sikre, at afsoningsformen for voldtægtsdømte i højere grad
Side 5/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til indlægget »To mænd dømt for voldtægt begået på gaden i Herning«, politi.dk, den 3. oktober 2023 mv.
afspejler forbrydelsens alvor. Der er på den baggrund udarbejdet et
lovforslag, som blev fremsat i Folketingets åbningsuge.
Side 6/6