Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2918036_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. oktober 2024
Formueretskontoret
Frederik
Mathiias
Arentoft Torp
2024-08003
3339517
Besvarelse af spørgsmål nr. 1098 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1098 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. juni 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1098: Spm. om at sikre forbrugerne, så handlende på internetauktioner kan vide sig sikre på, at penge ved auktionssalg ikke bare er tabt, hvis et stort auktionshus går konkurs
Spørgsmål nr. 1098 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for hvordan ministeren i højere grad
vil sikre forbrugerne, så handlende på internetauktioner kan vide
sig sikre på, at penge ved auktionssalg ikke bare er tabt, hvis et
stort auktionshus går konkurs, herunder hvilken betydning det
vil have, hvis det bliver muligt for alle auktionsledere at oprette
klientkonti, og herunder for virksomhedsbeskikkede og
retskredsbeskikkede auktionsledere?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at reglerne om
auktionsledere findes i lov om offentlig auktion ved auktionsledere
(auktionslederloven), som regulerer afholdelse af frivillige offentlige
auktioner. Loven indebærer, at sådanne auktioner som udgangspunkt skal
afholdes af auktionsledere, som beskikkes hertil af justitsministeren, jf. § 1,
stk. 1.
Auktionslederloven omfatter ikke internetauktioner. Om dette fremgår
følgende af betænkning nr. 1580, som blev afgivet i 2022 af Udvalget om
revision af auktionslederloven og lov om handel med brugte genstande samt
pantelånervirksomhed, side 197:
”For så vidt angår internetauktioner fremgår det af
Justitsministeriets redegørelse om auktioner på internettet fra
2006, jf. bilag [x], at auktionslederloven efter ministeriets
opfattelse udelukkende finder anvendelse på auktioner, der er
tilrettelagt med henblik på, at en væsentlig del af de bydende
normalt er til stede på auktionsstedet, og at loven således ikke
omfatter auktioner på internettet. Det gælder også, selv om der
måtte være adgang til fysisk eftersyn, f.eks. i et showroom, af
de genstande, der udbydes på internetauktion.”
Om udvalgets overvejelser om regulering af internetauktioner i
auktionslederloven fremgår følgende af betænkningen, side 210-211:
”Formålet med reglerne i auktionslederloven er at fastsætte de
rettigheder og pligter, der er forbundet med at fungere som
auktionsleder. Med reglerne tilsigtes bl.a. at sikre kendskab til
auktionsafholdelsen og dermed størst mulig købsinteresse.
Reglerne har samtidig til hensigt at sikre, at potentielle købere
får relevante oplysninger om de effekter, som
auktionsafholdelsen vedrører, således at auktionerne finder sted
under betryggende forhold.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1098: Spm. om at sikre forbrugerne, så handlende på internetauktioner kan vide sig sikre på, at penge ved auktionssalg ikke bare er tabt, hvis et stort auktionshus går konkurs
Som det fremgår ovenfor, gælder auktionslederloven ikke for
internetauktioner. Internetauktioner adskiller sig fra
traditionelle auktioner ved bl.a. ikke at være tilrettelagt på en
sådan måde, at en væsentlig del af de bydende er til stede
samtidig og kan byde på varerne på det tidspunkt og sted, som
forud herfor er fastsat og bekendtgjort. Internetauktioner er
således kendetegnet ved, at ingen af de bydende fysisk er til
stede, idet der fra de bydendes egen computer eller andet afgives
bud via internettet på en hjemmeside inden for et på forhånd
bekendtgjort tidsrum og typisk vedrørende en genstand, som
budgiver alene har set afbilledet.
Herudover gælder der ved internetauktionskøb – i modsætning
til køb på frivillige offentlige auktioner – en almindelig
fortrydelsesret for køber, jf. forbrugeraftalelovens § 18, stk. 1. I
forbindelse med en internetauktion er det således ikke på samme
måde som ved en frivillig offentlig auktion vigtigt, at køber har
haft mulighed for at undersøge/gennemgå den eller de
genstande, som ønskes erhvervet, idet køberen på en
internetauktion efterfølgende har mulighed for at fortryde købet.
Køber
en
internetauktion
er
således
i
forbrugerbeskyttelsesmæssig henseende stillet som ved ethvert
andet internetkøb, og denne beskyttelse findes efter udvalgets
opfattelse at yde forbrugeren et effektivt værn.
Hertil kommer, at de opgaver, som påhviler auktionslederen
efter auktionslederloven, i praksis vil være vanskelige at udføre
i forhold til internetauktionssalg, bl.a. i forhold til
undersøgelsespligt,
tilstedeværelse
under
auktionen,
tvistløsning mv., når der ikke afholdes en fysisk auktion,
hvorunder auktionslederen er fysisk til stede.
Efter en samlet vurdering finder udvalget herefter, at
auktionslederloven ikke bør udvides til også at omfatte
internetauktioner.”
Udvalget anbefalede således ikke at lade internetauktioner regulere i
auktionslederloven, men i stedet at udvide anvendelsesområdet for lov om
handel med brugte genstande og pantelånervirksomhed til også at omfatte
internetauktioner. Udvalget anførte i den forbindelse bl.a., at
internetauktioner har flere fællestræk med almindelig internethandel (med
brugte genstande) end med traditionelle fysiske auktioner.
Udvalget fandt bl.a. på den baggrund, at der ikke er grundlag for at regulere
erhvervsdrivende, der driver internetauktionsvirksomhed, anderledes end
erhvervsdrivende, der handler med brugte genstande fra en fysisk butik eller
Side 3/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1098: Spm. om at sikre forbrugerne, så handlende på internetauktioner kan vide sig sikre på, at penge ved auktionssalg ikke bare er tabt, hvis et stort auktionshus går konkurs
via internettet, og at dette må gælde, uanset om den erhvervsdrivende, der
driver internetauktionsvirksomhed, optræder som formidler mellem køber
og sælger, eller om den pågældende sælger genstande, der er modtaget i
kommission, og som bortauktioneres mod et honorar, der opkræves hos
enten sælger, køber eller begge (kommissionssalg).
2.
I tilfælde af en virksomheds konkurs har både konkursretten og
tingsretten betydning for, hvad der skal til, for at den, som har krav på et
pengebeløb, kan gøre gældende, at vedkommende har ejendomsret til
beløbet og kan udtage dette af besidderens konkursbo som såkaldt separatist.
Dette gælder også for forbrugere, som handler på internettet.
Det fremgår af konkurslovens § 32, at konkursen omfatter skyldnerens
formue ved afsigelsen af konkursdekretet, og hvad der under konkursen
tilfalder ham. Modsætningsvis følger det af konkurslovens § 82, at
konkursen ikke omfatter tredjemands aktiver.
De nærmere krav til, hvornår en forbrugers tilgodehavende i et konkursbos
varetægt er tilstrækkeligt individualiseret til, at brugeren opnår en
separatistret til sit krav, følger af retspraksis på området.
Det er ikke en forudsætning for, at midlerne er tilstrækkeligt
individualiseret, at der er oprettet klientkonti. På visse områder er der dog
fastsat særlige regler herom.
Eksempelvis
sikrer
reglerne
om
advokaters
klientkonti
(klientkontovedtægten), at advokater kan opbevare og adskille deres
klienters midler fra egne midler, hvorved klientens midler er beskyttet mod
et eventuelt økonomisk ansvar, der måtte kunne gøres gældende over for
advokaten.
Reglerne er begrundet i advokaters særlige retsstilling som betroet rådgiver
og knyttet op på Advokatrådets opgave med at føre tilsyn med advokaters
overholdelse af advokatpligterne, jf. retsplejelovens § 143, stk. 2, herunder
pligterne i klientkontovedtægten.
3.
Jeg finder på nuværende tidspunkt ikke anledning til at indføre krav om
klientkonti for erhvervsdrivende, som sælger brugte genstande for andre. En
forbruger, som har et tilgodehavende mod en erhvervsdrivende, der har stået
for salget af en brugt genstand, er således i tilfælde af den erhvervsdrivendes
Side 4/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1098: Spm. om at sikre forbrugerne, så handlende på internetauktioner kan vide sig sikre på, at penge ved auktionssalg ikke bare er tabt, hvis et stort auktionshus går konkurs
eventuelle konkurs stillet på samme måde, som andre forbrugere, der måtte
have et tilgodehavende mod den erhvervsdrivende.
Side 5/5