Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2883362_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. maj 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sebastian Stentoft
2024-04770
3231410
Besvarelse af spørgsmål nr. 826 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 826 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. april 2024. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1086: Spm. om, hvordan ministeren agter at sætte en stopper for, at kriminelle netværk infiltrerer lokale byråd
Spørgsmål nr. 826 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere det svenske kriminalpræventive
råds (Brå) rapport ”Möjliggörare för kriminella nätverk” fra den
1. marts 2024, og vil ministeren desuden redegøre for udviklin-
gen i Danmark med hensyn til, at kriminelle netværk anvender
familie og venner til at infiltrere statslige, kommunale og private
arbejdspladser? Hvis der ikke foreligger data herom, vil mini-
steren så kommentere sin bekymring vedrørende muligheden
for, at dette finder sted i Danmark, og hvad ministeren agter at
gøre for at sikre, at kriminelle netværk ikke infiltrerer statslige,
kommunale og private arbejdspladser i Danmark?”
Svar:
1.
Rapporten ”Möjliggörare för kriminella nätverk”, som er udgivet af
Brottsförebyggande rådet (Brå), viser, at der i alle de undersøgte sektorer i
Sverige, herunder retsvæsenet, banksektoren og forskellige forvaltninger i
kommunerne, er eksempler på infiltration af kriminelle netværk, der via fa-
milie, venner og bekendte har fået adgang til oplysninger og særbehandling,
der kan styrke de kriminelle netværks aktiviteter.
Justitsministeriet er ikke bekendt med lignende undersøgelser i Danmark.
2.
Det er dybt bekymrende, at det i Sverige på den måde er lykkedes krimi-
nelle netværk at få personer til at misbruge deres stilling.
Der er dog stor forskel på, hvordan det står til med kriminaliteten i Sverige
og i Danmark. Heldigvis har vi i Danmark i mange år ført en stram og an-
svarlig udlændingepolitik, ligesom skiftende regeringer har sikret et kon-
stant pres på banderne, herunder ved de omfattende bandepakker. Når det er
sagt, er vi nødt til at forholde os til det faktum, at indvandrere og efterkom-
mere fra ikke-vestlige lande er overrepræsenterede i kriminalitetsstatistik-
kerne. Det er dybt foruroligende, og det skal vi som samfund kunne hånd-
tere, så vi kan opretholde trygheden i Danmark.
For så vidt angår den konkrete problemstilling, har vi i Danmark en række
foranstaltninger, som kan bidrage til at imødegå den beskrevne infiltration,
herunder indhentelse af straffeattester, sikkerhedsgodkendelser og bag-
grundkontroller.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1086: Spm. om, hvordan ministeren agter at sætte en stopper for, at kriminelle netværk infiltrerer lokale byråd
Det er imidlertid meget vigtigt, at vi er opmærksomme på problemstillingen
i Danmark, og jeg noterer mig også, at politiet har et skærpet fokus herpå.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
NSK har indledningsvis oplyst, at NSK efterforsker og straffor-
følger den mest samfundsskadelige kriminalitet i Danmark, her-
under organisereret kriminalitet, og at NSK – sammen med lan-
dets politikredse – arbejder målrettet med at identificere og imø-
degå truslen fra organiserede kriminelle grupper og netværk, der
opererer i landet.
I den forbindelse opretholder NSK – som led i den systematiske
monitering af alvorlig og organiseret kriminalitet – et nationalt
overblik over situationen og kriminalitetsudviklingen i rocker-
og bandemiljøet. NSK indhenter således løbende viden og efter-
retninger, hvis formål er at berige og vurdere efterretningsbille-
det vedrørende rocker- og bandemiljøets evne, vilje og kapacitet
til at begå alvorlig og organiseret kriminalitet. Moniteringen
sker bl.a. i tæt samarbejde med politikredsene og internationale
samarbejdspartnere.
NSK har på den baggrund oplyst, at der på det foreliggende
grundlag ikke er konkrete informationer, der indikerer, at det er
et generelt eller stigende problem, at personer fra rocker- og
bandemiljøet anvender personer uden for miljøet, herunder fa-
milie, venner og bekendte, til at infiltrere danske statslige, kom-
munale og private arbejdspladser. NSK har imidlertid et skærpet
fokus på problemstillingen.”
Side 3/3