Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2887763_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. juni 2024
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Nanna
Mathilde
Ankerstjerne Andersen
2024-07557
3328956
Besvarelse af spørgsmål nr. 1063 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1063 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. juni 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1063: Spm. om, hvad strafniveauet efter nyere praksis er ved overtrædelse af en konkurskarantæne
Spørgsmål nr. 1063 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvad strafniveauet efter nyere
praksis er ved overtrædelse af en konkurskarantæne, jf.
straffelovens § 131, og vil ministeren på baggrund heraf
tilkendegive, om ministeren finder strafniveauet passende?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
følgende udtalelse fra Rigsadvokaten, hvortil jeg kan henholde mig:
”Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække
oplysninger fra Politiets Sagsstyringssystem (POLSAS) om
strafniveauet i sager om overtrædelse af konkurskarantæne i
medfør af straffelovens § 131.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er
opbygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller
afgørelser der vedrører en given lovovertrædelse
(gerningskode). Det vil derimod ikke uden videre være muligt
at trække data af mere detaljeret karakter.
POLSAS indeholder imidlertid ikke en gerningskode, der
specifikt vedrører overtrædelse af konkurskarantæne. Det er
derfor ikke muligt ved elektronisk udtræk fra POLSAS at
tilvejebringe de ønskede oplysninger. Det vil således forudsætte
en manuel gennemgang af samtlige sager om overtrædelse af
straffelovens § 131, såfremt de ønskede oplysninger skal
tilvejebringes.
Det fremgår af Konkursrådets betænkning nr. 1525/2011 om
konkurskarantæne, at straffen i et typisk førstegangstilfælde
som udgangspunkt bør udmåles som en kortere fængselsstraf,
der imidlertid efter rådets opfattelse bør kunne gøres betinget
med vilkår om samfundstjeneste, hvis den pågældende skønnes
egnet til samfundstjeneste.
Det er begrænset, hvad der findes af trykt retspraksis på
området. Som eksempel på en afgørelse kan henvises til
TfK2023.13 fra Vestre Landsret, hvor tiltalte blev idømt
fængsel i 70 dage for falsk forklaring for retten i medfør af
straffelovens § 158, stk. 1, og overtrædelse af straffelovens §
131, jf. konkurslovens § 157, stk. 1, og § 159, ved i perioden fra
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1063: Spm. om, hvad strafniveauet efter nyere praksis er ved overtrædelse af en konkurskarantæne
januar 2018 til marts 2019, at have deltaget i den faktiske
udøvelse af ledelsesbeføjelserne i et selskab og været den reelle
leder af selskabet, uagtet at tiltalte var pålagt konkurskarantæne
i den omhandlede periode.
Hertil kan oplyses, at straffen for falsk forklaring for retten efter
straffelovens § 158, stk. 1, som udgangspunkt er 60 dages
fængsel. Straffastsættelsen efter straffelovens § 88 sker normalt
på grundlag af et princip om modereret kumulation, hvilket
indebærer, at flere lovovertrædelser til samtidig pådømmelse
udløser en samlet straf, der er mindre end den fuldt kumulerede
sum af de straffe, som gerningspersonen ville være blevet idømt,
hvis hver enkelt overtrædelse var blevet pådømt særskilt.”
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1062
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvor nyaffattelsen af konkurslovens
§ 158, der regulerer, hvor lang en periode en konkurskarantæne kan
pålægges for, er beskrevet. Nyaffattelsen af bestemmelsen træder i kraft den
1. juli 2024.
Side 3/3