Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2888160_0001.png
27. juni 2024
J.nr. 2024 - 4894
Til Folketinget
Retsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1048 af 4. juni 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Jeppe Bruus
/ Magnus Rønning-Andersson
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1048: Spm. om ministerens kommenar til podcasten Tidligere bandekriminel om TV 2-dokumentar: Den afslører meget, men der foregår mere… af Borgerlig Tabloid den 30. maj 2024 fra BT.dk
2888160_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere podcasten ”Tidligere bandekriminel om TV 2-dokumentar:
Den afslører meget, men der foregår mere…” af Borgerlig Tabloid den 30. maj 2024 fra
BT.dk, herunder Yaqoub Alis udtalelser om infiltrering af skattevæsenet og andre offent-
lige myndigheder, og vil ministeren desuden redegøre for, om ministeren har kendskab til,
at skattemedarbejdere ulovligt skulle have slettet personers skattegæld?
Svar
Jeg er ikke bekendt med, at medarbejdere i Skatteforvaltningen skulle have foretaget ulov-
lige sletninger af personers skattegæld.
Derudover kan jeg henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Gældsstyrelsen og
Skattestyrelsen:
”Gældsstyrelsen oplyser, at det
ikke er muligt for en enkelt medarbejder at ændre eller af-
skrive gæld i Gældsstyrelsens to inddrivelsessystemer, PSRM og DMI, da ændring eller af-
skrivning af gæld skal indstilles af én medarbejder og godkendes af en anden medarbejder.
Samme medarbejder kan ikke både varetage funktionen som indstiller og godkender. Ved
afskrivning af større beløb skal afskrivningen endvidere godkendes af en leder.
I tilfælde af anmeldelse eller ved mistanke om ulovlig sletning af gæld, indleder Gældstyrel-
sen en intern undersøgelse på baggrund af anmeldelsen.
Skattestyrelsen oplyser, at det er muligt at ompostere, tilbageholde og ændre krav i Skatte-
styrelsens opkrævningssystemer, da der i forbindelse med sagsbehandlingen kan være et
arbejdsbetinget behov herfor. En ændring af et krav kan dermed ske, hvis der foreligger
et sagsgrundlag, som nødvendiggør det, men en ændring i et krav vil altid efterlade et
transaktionsspor, som ikke er muligt at slette.
Skattestyrelsen bemærker hertil, at risikoområderne for svig er identificeret, og der føres
en omfattende kontrol af områderne. Dette indebærer blandt andet rollekoncepter, der
gør, at færrest mulige sagsbehandlere kan udføre det ovenfor beskrevne. Der er endvidere
udbredt brug af funktionsadskillelse, så minimum to medarbejdere skal behandle sådanne
sager samt generelt løbende interne kvalitetssikringer.
Desuden udvider og indfører Skattestyrelsen løbende nye kontroller, når der opstår kend-
skab til risikoområder.”
Side 2 af 2