Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2886020_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. juni 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sebastian Stentoft
2024-07399
3323515
Besvarelse af spørgsmål nr. 1035 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1035 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. maj 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD) og Peter
Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1036: Spm. om redegørelse for den såkaldte second line kontrol i ind- og udrejsekontrollen i Københavns Lufthavn
Spørgsmål nr. 1035 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange politiansatte, der må
assistere i ”first line” paskontrol på grund af manglende civilt
ansatte paskontrollører i Københavns Lufthavn, og vil
ministeren desuden redegøre for, om denne assistance går ud
over kvaliteten af ”second line” kontrollen i Københavns
Lufthavn samt kriminalitetskontroller (high risk kontroller)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi.
Københavns Politi har oplyst, at størstedelen af de ansatte
polititjenestemænd i Center for Grænsekontrol, der er ansvarlige
for grænsekontrollen i Københavns Lufthavn, er uddannet i og
udfører både 1. og 2. linje grænsekontrol. Endvidere udføres 1.
linje grænsekontrol af civilt ansatte paskontrollører.
Politikredsen har endvidere oplyst, at tjenesten tilrettelægges
således, at 1. linje kontrollen i tidsrummet fra kl. 06.00 til kl.
24.00 fortrinsvis udføres af civilt ansatte paskontrollører, og i
tidsrummet fra kl. 24.00 til kl. 06.00 udføres kontrollen
udelukkende af polititjenestemænd. Polititjenestemænd
assisterer desuden 1. linje kontrollen i dagtimerne i
spidsbelastningsperioder.
Det påhviler den vagthavende i lufthavnen at sikre, at
pasboksene til enhver tid er bemandet og tilpasset antallet af
ankomster og afgange fra non-Schengenområdet. Københavns
Politi har i den forbindelse oplyst, at kontrollen på non-
Schengengrænsen er et højt prioriteret område, og at de
dertilhørende opgaver altid prioriteres forud for eksempelvis
kriminalitetskontroller
flyvninger
inden
for
Schengenområdet.
For så vidt angår den praktiske afvikling af 1. og 2. linje
grænsekontrollen har Københavns Politi oplyst, at hvis der i
forbindelse med en 1. linje kontrol opstår tvivl om den rejsendes
identitet, dokumentets ægthed, viseringens gyldighed,
opholdets lovlighed eller hjemmel til ind- eller udrejsen af
Schengenområdet, vil 1. linje kontrolløren via den vagthavende
tilkalde assistance fra 2. linje. Herefter foretages en 2. linje
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1036: Spm. om redegørelse for den såkaldte second line kontrol i ind- og udrejsekontrollen i Københavns Lufthavn
kontrol af forholdet af en polititjenestemand, der er uddannet
hertil.
Københavns Politi har endelig oplyst, at der altid er bemanding
til at kunne varetage den indledende 2. linje kontrol. Det er
Københavns Politis oplevelse, at 1. linje kontrollører som
altovervejende udgangspunkt kan få assistance af en
polititjenestemand til at foretage en 2. linje kontrol. Københavns
Politi kan dog ikke afvise, at det fra sagslederens side i nogle
situationer er blevet vurderet, at der ikke er tale om en sag, der
kræver en nærmere undersøgelse, hvorfor der ikke er blevet
sendt en polititjenestemand ud til 2. linje kontrol. Dette vil i så
fald ikke være pga. mandskabsmangel, men som følge af en
faglig vurdering.”
Side 3/3