Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2883034_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. juni 2024
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Nanna
Mathilde
Ankerstjerne Andersen
2024-07267
3319176
Besvarelse af spørgsmål nr. 1024 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1024 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. maj 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1024: Spm. om, hvordan ministeren har fulgt op på Rigsrevisionens beretning om konkursboer fra marts 2023
Spørgsmål nr. 1024 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre, hvordan han har fulgt op på
Rigsrevisionens beretning om konkursboer fra marts 2023?”
Svar:
Den 19. maj 2023 sendte jeg en ministerredegørelse til Statsrevisorernes
Sekretariat vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 14/2022 om
skifteretternes tilsyn med konkursboer.
Domstolsstyrelsen oplyste i sin udtalelse til brug for ministerredegørelsen,
at Danmarks Domstole tager Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes
bemærkninger dertil til efterretning. Domstolsstyrelsen oplyste endvidere,
at Domstolsstyrelsen vil opfordre skifteretterne til at tage højde for
Rigsrevisionens konklusion og Statsrevisorernes bemærkninger, når der ved
retten gennemføres tilsyn, samt at Domstolsstyrelsen fremadrettet årligt vil
følge op på tilsynet med bobestyrere og kuratorer.
Som det også fremgår af redegørelsen, er det efter min opfattelse afgørende,
at gældende regler om tilsyn overholdes, så der føres tilstrækkelig kontrol
med kuratorer og konkursboer, og så risikoen for, at der sker fejl, mindskes.
Det er derfor vigtigt, at der bliver sat et fokus på området, som kan være
med til at forbedre retssikkerheden for borgere og virksomheder, der i en
måske sårbar situation møder kuratorer.
Jeg bemærkede dog også, at domstolenes uafhængighed er en helt
grundlæggende forudsætning for den danske retsstat, og at det på den
baggrund er min opfattelse, at jeg i videst muligt omfang bør respektere
domstolenes uafhængighed ved at udvise tilbageholdenhed med hensyn til
at forholde mig til, hvordan domstolene tilrettelægger deres aktiviteter.
Det fremgår af § 2, stk. 2, i lov om domstolsstyrelsen, at justitsministeren
ingen instruktionsbeføjelse har over for Domstolsstyrelsen, og at
Domstolsstyrelsens afgørelser ikke kan påklages til ministeren.
Det fremgår endvidere af § 2, stk. 3, i lov om domstolsstyrelsen, at såfremt
rigsrevisor
i
en
beretning
fremsætter
væsentlige
kritiske
bemærkninger om revisionsspørgsmål, jf. rigsrevisorlovens § 3, og
statsrevisorerne tiltræder disse bemærkninger, kan justitsministeren dog
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1024: Spm. om, hvordan ministeren har fulgt op på Rigsrevisionens beretning om konkursboer fra marts 2023
pålægge Domstolsstyrelsen at iværksætte de foranstaltninger, som
statsrevisorerne og justitsministeren er enige om.
Som det fremgår af min ministerredegørelse af 19. maj 2023 fandt jeg på
daværende tidspunkt, at der ud fra de foreliggende oplysninger ikke sås at
være grundlag for, at jeg med hjemmel i § 2, stk. 3, i lov om
Domstolsstyrelsen
pålagde
Domstolsstyrelsen
at
iværksætte
foranstaltninger med henblik på at imødekomme den rejste kritik. Jeg
noterede mig desuden, at Domstolsstyrelsen vil opfordre skifteretterne til at
tage højde for Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes
bemærkninger, når der gennemføres tilsyn, og at Domstolsstyrelsen årligt
vil følge op på tilsynet.
På baggrund af TV2’s dokumentarserie ”Den sorte svane” vil Konkursrådet
blive inddraget i overvejelser om, hvordan der kan strammes op på området
for udpegning af kuratorer, herunder i forbindelse med egenbegæringer om
konkurs. Skifteretternes tilsyn med konkursboer vil blive inddraget i den
forbindelse.
Side 3/3